Policie České republiky – KŘP kraje Vysočina
Jak zvládnout smyk
ŽĎÁRSKO: Jízda může potrápit začátečníka i profesionála
V zimním období musí řidiči počítat se situací, kdy silnice změní barvu z černé na bílou a naopak. Po upravené a nekluzké silnici se jezdí samozřejmě lépe a i začátečník se na silnici cítí jistěji. Nejistota se u některých řidičů projeví tehdy, když musí vyjet svým autem i za z jejich hlediska nepříznivého počasí. V současném ročním období musíme počítat s rychlými změnami počasí. Dešťové srážky se mohou změnit ve sněhové a sněhové v dešťové. Každý řidič tak musí uzpůsobit svoji jízdu klimatickým podmínkám. Týká se to především přizpůsobení rychlosti, ohleduplnosti, pozornosti nebo ostražitosti. Povinnost, kdy v zimním období má řidič svůj dopravní prostředek vybaven zimními pneumatikami s předepsanou výší vzorku, není snad třeba ani připomínat.
Mokrý a uježděný sníh však může potrápit začátečníka, svátečního řidiče i řidiče profesionála. Na kluzké silnici vlivem špatně vyhodnocené situace, nepřiměřenou rychlostí, nepozorností či úleku, může řidič uvést vozidlo do smyku. Klidná cesta se může náhle změnit v karambol s různými následky.
„Smyk je ve vysokém procentu způsoben nebo zaviněn chybou řidiče. Nejčastěji se řidiči dostanou do smyku, když projíždí zatáčkou nebo křižovatkou,“ řekl npor. Bc. Zdeněk Kubík, vedoucí Dopravního inspektorátu ve Žďáře nad Sázavou. Jak dodal, kluzká nebo namrzlá silnice ve spojení s rychlou jízdou v mnohých případech končí dopravní nehodou.
Jak zvládnout smyk? Rady mohou být různé. Některé mohou pomoci, některé naopak ublížit. Jak zvládnout pro řidiče krizovou situaci, když se dostane do smyku?
Obecně lze použít pravidlo: nebrzdit, vyšlápnout spojku a vyrovnávat jízdu volantem.
Je ale také dobré vědět, jaký náhon vozidlo má. Jiný smyk dostane automobil s předním náhonem a jiný smyk bude řešit řidič s náhonem zadním. Většina odborníků se ale přiklání k všeobecnému pravidlu. Brzdit se má před zatáčkou, v ní už ne. Do zatáčky se tedy vjíždí pomalu, projíždí se při pravém okraji silnice a dokončí se výjezd. Při smyku, ať už přední nebo zadní nápravy, se doporučuje okamžitě ubrat plyn a nebrzdit. Se zablokovanými koly se automobil hůře ovládá. Výhodu má řidič, který má svůj dopravní prostředek vybaven ABS (antiblokovacím systémem brzd), ESP (elektronickou stabilizací podvozku) nebo TCS (protiskluzovým systémem kol).
Jak zvládnout smyk přední nápravy (vůz dostatečně nezatáčí):
-
ubrat plyn
-
nepoužívat brzdu
-
volantem pouze vyrovnávat, aby vůz zůstal na silnici
-
sešlápnout spojku do doby, než se podaří smyk vyrovnat
Jak zvládnout smyk zadní nápravy (auto se točí kolem své osy tzv. „hodiny“):
-
ubrat plyn
-
nikdy nebrzdit
-
natočit volant proti vybočení zádi a sešlápnout spojku (když se záď auta natočí doprava, točte volantem doleva a naopak - dráha vozu by se měla vyrovnat a měli byste zůstat na silnici)
Za měsíc prosinec loňského roku šetřili dopravní policisté 22 nehod, při kterých řidiči nezvládli smyk. Při kolizích bylo lehce zraněno 9 účastníků a škoda dosáhla výše 1 086 000 korun. V letošním měsíci lednu bylo dosud zadokumentováno rovněž 22 nehod. Lehce zraněno bylo 8 osob, jeden spolujezdec byl zraněn těžce. Způsobená škoda je vyčíslena na 1 365 000 korun. Do konce měsíce ledna však zbývá ještě 6 dní, a proto se tato čísla mohou ještě změnit.
Většina dopravních nehod způsobená neovladatelným vozidlem ve smyku se obešla bez zranění nebo se zraněním lehkým. Jedna nehoda však skončila těžkým zraněním spolujezdkyně.
Další obrázky jsou z nehod, při kterých nikdo neutrpěl žádné zranění.
por. Mgr. Jana Martincová, komisař
26. ledna 2012