Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Královéhradecký  kraj název

Policie České republiky – KŘP Královéhradeckého kraje

Nebýt viděn je hazard se životem!

KRAJ – Start preventivní kampaně určené chodcům a cyklistům  

V pondělí 11. listopadu 2013 v Královéhradeckém kraji odstartovala preventivní kampaň s názvem „Nebýt viděn je hazard se životem!“ Cílem kampaně je zvýšit povědomí u nemotorizovaných účastníků silničního provozu v oblasti dobré viditelnosti. V rámci kampaně chodci a cyklisté kromě důležitých informací na téma dobré viditelnosti obdrží dále od policistů informační leták oddělení BESIP a hlavně především si ze setkání s policistou odnesou reflexní předměty, které zvýší jejich bezpečnost – reflexní pásku, přívěšek ve tvaru reflexní vesty, reflexní tyčinky - trubičky na dráty jízdních kol. Někteří si odnesou kuličkové pero, které jim díky logu při použití připomene schůzku s policistou a především téma rozhovoru o dobré viditelnosti.

K realizaci kampaně a jejímu zaměření královéhradečtí policisté přistoupili na základě stanovených priorit pro rok 2013, které mimo jiné zněly: „bezpečně na kole a neohrožený chodec“. Vznik kampaně dále ovlivnili policejní statistiky dopravních nehod. Důležitá fakta a informace o důležitosti dobré viditelnosti zazněly rovněž na tiskové konferenci z úst plk. Ing. Tomáše Lercha ředitele služby dopravní policie. Součástí tiskové konference bylo zvěřejnění přehledné prezentace nejen o viditelnosti nemotorizovaných účastníků sil. provozu.

V České republice v roce 2012 zemřelo při nehodách celkem 146 chodců a 64 cyklistů.
V období od ledna do září roku 2013 zemřelo na českých silnicích 76 chodců a 48 cyklistů.

Z policejních statistik vyplývá, že k tragickým nehodám chodců docházelo nejčastěji v měsíci listopadu a prosinci. Jakou jednou z možných příčin dopravních nehod byla ta, že chodce pohybujícího se po komunikaci řidič zkrátka neviděl.

V Královéhradeckém kraji jsme do statistik tragických nehod nemotorových účastníků silničního provozu vstoupili pár minut začátkem roku 2013. V tu dobu nepřežil mladý muž střet s vozidlem, když se pohyboval v nočních hodinách po vozovce. V průběhu prvních 4 měsíců na královéhradeckých silnicích zemřelo 15 osob, z nichž se jednalo 7 chodců a 2 cyklisty. Policisté dále řešili několik desítek dalších nehod s účastí chodce, či cyklisty, které naštěstí neměli tak tragický konec. Ale k zranění nemotorových účastníků při nehodách došlo v naprosté většině.


Jak vyplývá z většiny výslechů řidičů motorových vozidel, kteří se střetli s chodcem či cyklistou – neviděli je vůbec, nebo na poslední chvíli, kdy nedokázali střetu zabránit.


U dopravních nehod, kdy účastníkem je chodec či cyklista jsou následky mnohem rizikovější nežli u osob jedoucích ve vozidle. Chodec nemá žádný a cyklista jediný prvek pasivní bezpečnosti - přilbu, na rozdíl od bezpečnostních pásů, pevné karoserie, deformačních zón, airbagů… Proto musí chodec aktivně přistoupit ke svému bezpečí a to, že ho řidič včas uvidí, mu zachrání život.
V případě, že řidič vozidla chodce v dráze jízdy neuvidí, i kdyby chtěl, nemůže nic dělat a pokud se chodec nevyhne sám, střet je téměř jistý.

Přírodní zákony oklamat nejdou, když řidič vidí chodce na 18 metrů (v modrém oblečení) a k tomu aby zareagoval, potřebuje 31 metrů (při rychlosti 75 km/h ) – zdroj www.ibesip.cz je výsledek „setkání“ téměř jasný, tedy pokud není profesionální závodní řidič formule1 s několikaletou praxí.

Policie všem nemotorizovaným účastníkům silničního provozu doporučuje využívání reflexních a fluorescenčních materiálů. Reflexní prvky zvýší viditelnost až desetkrát, tedy jsou vidět až na 200 metrů. Především chodci by měli dbát na přítomnost reflexního materiálu na svém oblečení, cyklisté samozřejmě také, ale díky povinnému vybavení jízdního kola mají větší šanci být viděni.
 

Několik hesel na závěr:


  • Při pohybu na vozovce buďte velmi obezřetní a spoléhejte se sami na sebe.
  • Ve dne využívejte kombinaci fluorescenčních a reflexních doplňků.
  • V noci využívejte především reflexní prvky, fluorescenční ztrácí účinnost.
  • Vesta vám pomůže být viděn, nejste však nesmrtelní.
  • Reflexní vesta je výborná kombinace obou prvků zvyšujících viditelnost.

Reflexní a fluorescenční materiály stojí pár korun, investice pro bezpečnost se jistě vyplatí. K dostání jsou v galanteriích, cykloprodejnách, prodejnách pracovních a bezpečnostních pomůcek, v e-shopech, tedy kdo říká, že nejsou k sehnání, jen se vymlouvá.

Více informací o dobré viditelnosti naleznete na www.ibesip.cz
 

Interaktivní aplikaci k vyzkoušení viditelnosti naleznete zde…

Realizátorem aplikace je Liikenneturva, finská autorita pro aktivity v oblasti bezpečnosti silničního provozu.

Čtěte také:

Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu - tisková konference Policejního prezidia

Dopravní nehody (výběr ze zpravodajství) s účastí chodců či cyklistů na v kraji:

Tragický začátek Nového roku

Tragická nehoda v obci Záměl
Vážná dopravní nehoda v Černilově
Tragická nehoda na obchvatu Hradce
Vážná nehoda na přechodu v Hradci

Chodec střet a autem nepřežil
Během týdne zemřeli dva chodci
Usmrcený cyklista u Boharyně
Tragická dopravní nehoda
Řidič srazil na přechodu dvě ženy

 

 Jak kampaň probíhá:

 

nprap. Jan Čížkovský
11. listopadu 2013


 

 

vytisknout  e-mailem