Policie České republiky – KŘP Královéhradeckého kraje
A zase ten alkohol
KRAJ/NÁCHODSKO - Čísla dlouhodobě neklesají.
Jak ukazují výzkumy, alkohol se podepisuje na způsobu řízení. Již při překročení hranice půl promile začíná převažovat negativní vliv na lidský organismus. Alkohol za volantem zvyšuje nejenom agresivitu a přeceňování řidičských schopností, ale má výrazný vliv i na periferní vidění. Do alkoholové pasti se přitom zdaleka nemusí dostat člověk, který usedne za volant bezprostředně po konzumaci alkoholu. Stejně zrádný a nebezpečný je tzv. zbytkový alkohol.
V sobotu 2. září 2023 došlo k dopravní nehodě na silnici III. třídy v podvečerních hodinách v obci Otovice u Broumova. Devětatřicetiletý muž jedoucí v osobním automobilu zn. Mercedes Benz zřejmě při průjezdu pravotočivou zatáčkou dostal smyk, vyjel mimo komunikaci na travnatou plochu a následně přejel napříč vozovkou a vjel vlevo mimo vozovku, kde se zastavil ve vysokém travnatém porostu. Přivolaní policisté provedli s řidičem dechovou zkoušku, která ukázala opakovaně hodnotu 1,6 promile alkoholu v dechu. Navíc zjistili, že muž není držitelem žádného řidičského oprávnění, a navíc má až do března 2024 vysloven platný zákaz řízení všech motorových vozidel. Muž je tak nyní podezřelý z přečinu ohrožení pod vlivem návykové látky a maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání, za což mu v případě prokázání viny hrozí až 3 roky ve vězení. Veškeré okolnosti dopravní nehody jsou v šetření náchodských dopravních policistů.
Nejedná se však zdaleka o ojedinělý případ. Policisté v celém Královéhradeckém kraji evidují od začátku letošního roku do posledního srpnového dne bezmála 1462 přestupků, kdy řidiči usedli za volant pod vlivem alkoholu či drog. A dále pak 340 řidičů, kteří nadýchali přes 1 promile, čímž se dopustili podezření ze spáchání trestného činu ohrožení pod vlivem návykové látky. To vychází přibližně na 7,4 odhalených řidičů denně, kteří byli pod vlivem alkoholu či jiných návykových látek za volantem.
Nebezpečnou jízdou, bezohledností řidičů a nedodržováním předpisů dochází k vážným dopravním nehodám. Všichni účastníci silničního provozu si musí uvědomit, že porušováním dopravních předpisů a stoupající agresivní jízdou není možno zajistit bezpečnost v silničním provozu. I přes veškerou snahu policistů prováděním dopravních akcí a zvýšeným dohledem na pozemních komunikacích není na našich silnicích úplně bezpečno, neboť především řidiči a všichni účastníci silničního provozu musí být ohleduplní a mít společný zájem, a to je snížit počet dopravních nehod na našich silnicích.
V souvislosti s touto nehodou policisté rovněž radí, jak zvládnout smyk.
Obecně lze použít pravidlo: nebrzdit, vyšlápnout spojku a vyrovnávat jízdu volantem.
Je ale také dobré vědět, jaký náhon vozidlo má. Jiný smyk dostane automobil s předním náhonem a jiný smyk bude řešit řidič s náhonem zadním. Většina odborníků se ale přiklání k všeobecnému pravidlu. Brzdit se má před zatáčkou, v ní už ne. Do zatáčky se tedy vjíždí pomalu, projíždí se při pravém okraji silnice a dokončí se výjezd. Při smyku, ať už přední nebo zadní nápravy, se doporučuje okamžitě ubrat plyn a nebrzdit. Se zablokovanými koly se automobil hůře ovládá. Výhodu má řidič, který má svůj dopravní prostředek vybaven ABS (antiblokovacím systémem brzd), ESP (elektronickou stabilizací podvozku) nebo TCS (protiskluzovým systémem kol).
Jak zvládnout smyk přední nápravy (vůz dostatečně nezatáčí):
ubrat plyn
nepoužívat brzdu
volantem pouze vyrovnávat, aby vůz zůstal na silnici
sešlápnout spojku do doby, než se podaří smyk vyrovnat
Jak zvládnout smyk zadní nápravy (auto se točí kolem své osy tzv. „hodiny“):
ubrat plyn
nikdy nebrzdit
natočit volant proti vybočení zádi a sešlápnout spojku (když se záď auta natočí doprava, točte volantem doleva a naopak - dráha vozu by se měla vyrovnat a měli byste zůstat na silnici)
por. Mgr. Lucie Konečná
4.9.2023, 10:30hod.