Policie České republiky – KŘP Moravskoslezského kraje
Akce Vnuk II
Ms kraj: Pachatelé podvedli a okradli přes dvacet seniorů o více než milion korun.
Historka o vnukovi, který potřebuje peníze, opět zabrala
„Ahoj babi, tady tvůj vnuk. Prosím, potřebuji půjčit peníze na auto. Jo, sto tisíc stačí. Pošlu k tobě kamarádku. Děkuji. Brzo se stavím.“ Tak nějak asi zněly telefonáty a důvěřiví senioři předali neznámé osobě – kamarádce volajícího - někdy deset tisíc, jindy sto tisíc anebo třeba i kartu s PIN kódem. Opravdový vnuk samozřejmě o ničem nevěděl a důchodcům pak zůstaly jen oči pro pláč. Kriminalisté nelenili a v současné době vyšetřují trestnou činnost muže a ženy, kteří mají podvody na svědomí. Dvojice je nyní již ve vazbě.
Pachatelé si vybírali ženy v telefonním seznamu podle jména
V polovině minulého roku se začaly zase po určité době objevovat v Moravskoslezském kraji případy podvedených seniorů. Jednotlivé skutky zpočátku prověřovat policisté z územních odborů, ale postupem času bylo jasné, že pachatelé vyrážejí do celého kraje a poškozených může přibývat. Případy si tedy převzali kriminalisté z 2. oddělení odboru obecné kriminality krajského ředitelství, kteří navázali na práci kolegů takzvaně z okresů. Jejich další činnost se již nesla pod jednotným názvem Vnuk II.
Kriminalisté začali rozplétat klubko souvislostí. Z informací, které měli k dispozici, bylo zřejmé, že tehdy ještě neznámí pachatelé využívají důvěřivosti a dobroty seniorů a lákají z nich peníze. A nemalé. Jak? Někomu se možná bude zdát modus operandi až moc průhledný a na první pohled nerealizovatelný. Ale pachatelé to měli velmi dobře promyšlené. Vybrali si v telefonním seznamu pevných linek v drtivé většině ženské jméno, nejlépe takové, u kterého byl předpoklad, že paní je starší (Marie, Anežka, Věra…). Vytočili číslo a pokud hlas v telefonu patřil evidentně seniorce, začal muž s historkou, že je její vnuk (pravda, někdy musel babičce napovědět, aby si vzpomněla a vyřkla jeho jméno) a že nutně potřebuje koupit auto. A spěchá to. Pár hřejivých slovíček většinou ženy obměkčily a slíbily peníze. Falešný vnuk podvedeným sdělil, že sám bohužel pro peníze nemůže přijít, ale pošle ve stanovenou dobu svou známou. Kamarádka volajícího byla vždy při následném osobním kontaktu s podvedenou osobou milá, příjemná. Bez jakéhokoli zbytečného zdržování peníze na chodbě domu nebo před domem převzala a rychle odešla.
Nejstarší poškozenou je 92letá paní. Jedna žena předala pachatelům 300 000, jiná úvěrovou kartu i s PINem.
Když se podíváme na konečný účet, kriminalisté vědí o 21 poškozených, ze kterých byli dva muži. Všichni celkově přišli o 1 200 000 korun. Oběti jsou z Havířova, Karviné, Českého Těšína, Ostravy a Frýdku-Místku. Nejstarší poškozená paní má 92 let, nejmladší 53 let. Pouze ve čtyřech případech se pachatelům nepodařilo peníze získat, protože senioři buď zavolali svým příbuzným a ověřili si požadavek jejich opravdového vnuka, nebo kvůli podezření kontaktovali policii.
Pachatelé okrádali důchodce o různé finanční částky, od desetitisíců až po statisíce. Jak se říká „největší úlovek“ se jim podařil v srpnu minulého roku. Zavolali 89leté paní z Karviné. Pod legendou koupě auta z ní vylákali 100 000 korun s tím, že si pro peníze přijde kamarádka volajícího, tentokrát synovce. Když se paní po předávce peněz kamarádce synovce vrátila do bytu, zazvonil opět telefon a falešný synovec ji požádal, zda nemá ještě nějaké peníze. A tak dobrosrdečná paní předala neznámé ženě dalších 200 000 korun. Jiná, 70letá paní, chtěla zase svému vnukovi vyjít vstříc, a protože mu sdělila, že doma peníze nemá, domluvili se, že půjčí jeho kamarádce úvěrovou kartu i s PIN kódem. Kartu si tedy pachatelka převzala a účet paní byl za chvíli o 20 000 korun nižší.
Při prověřování případu policisté kontaktovali seniory, u kterých se domnívali, že se mohli stát obětí jednání muže a ženy. Když své podezření sdělili jisté paní, ta nechtěla za žádnou cenu kriminalistům uvěřit, že by právě ona mohla být podvedena. Vůbec nic netušila. Ale bohužel, když zavolala svému vnukovi, vyšla pravda najevo.
Pachatelé potřebovali peníze na nákup drog
Spisový materiál se rozrůstal. Kriminalisté analyzovali ohlášené případy s cílem co nejdříve dopadnou pachatele a zamezit tak dalšímu okrádání seniorů. Jejich práce nebyla vůbec jednoduchá. Policisté pracovali s informacemi, které sami získali, ale také s informacemi od poškozených. Ti byli samozřejmě zdrceni skutečností, že byli podvedeni a okradeni, často o své jediné úspory. A vzhledem k jejich věku bylo a bývá v obdobných případech i pro zkušené kriminalisty někdy obtížné získat alespoň základní informace k pachatelům. Policisté však pracovali precizně a vyhodnocením získaných a zjištěných informací se dopátrali pachatelů. K současnému stavu vyšetřování je možné dodat, že kriminalisté vycházejí podvedeným seniorům vzhledem k jejich věku a zdravotnímu stavu maximálně vstříc, například tím, že staří lidé nemusí jezdit přes celý kraj takzvaně k výslechům do Ostravy, ale domlouvají se s policisty na setkání v místech, která jsou blíže jejich bydlišti.
Všech 21 skutků má na svědomí 33letý muž a 30letá žena ze Slovenska. Dvojice si pronajala byt ve Frýdku-Místku. V telefonním seznamu vybrali vhodného seniora a zkoušeli štěstí. Používali mobily. Muž vždy ženu doprovodil poblíž místa převzetí slíbených peněz a poté společně odjeli. Získané peníze používali pro svou potřebu, zejména na nákup drog (heroinu), protože jsou oba jejich uživatelé. První skutek, kterého se dopustili, se datuje v červnu minulého roku, poslední v prosinci. Od té doby kriminalisté nezaznamenali žádný obdobný případ.
Policisté obvinili dvojici ze zločinu podvodu (§ 209 odst. 1,4 písm. d) trestního zákoníku)) a přečinu neoprávněného opatření, padělání a pozměnění platebního prostředku (§ 234 odst. 1 trestního zákoníku)). Pachatelům, u kterých soud rozhodl o vazebním stíhání, hrozí trest odnětí svobody na dva až osm let. Policisté provedli domovní prohlídku v místě, kde se obvinění zdržovali. Zajistili například notebook, hotovost, několik mobilních telefonů a další věci.
Senioři jsou lehkým terčem podvodníků. Pachatelé je loni „obrali“o 4 miliony korun.
Loni zaznamenali policisté v Moravskoslezském kraji celkem 220 případů krádeží v bytech (pachatelé se bytu dostanou pod jakoukoli záminkou a zcizí ukryté peníze) a podvodů na seniorech (typu volajícího falešného vnuka). Nejčastěji byly případy v okrese Karviná, následovala Ostrava a Frýdek-Místek. Celkově pachatelé vylákali ze starých lidí 4 miliony korun. Pachatelé jsou si dobře vědomi důvěřivosti starších lidí a jejich ochoty pomoci ostatním. Bez jakýchkoli servítek se je snaží podvést.
Na tuto situaci reagovalo i vedení Krajského ředitelství policie Moravskoslezského kraje. V souvislosti s aktuální situací a skutečností, že rok 2010 byl Evropskou komisí pro zaměstnanost, sociální věci a rovné příležitosti vyhlášen Evropským rokem boje proti chudobě a sociálnímu vyloučení, realizuje již od minulého roku v partnerské spolupráci s krajským ředitelstvím policie v Opole mezinárodní projekt preventivních aktivit. Ty jsou zaměřené na účinnější formy předcházení, odhalování a objasňování deliktů páchaných na osobách ve vyšším věku – na seniorech. Samozřejmostí je i v té oblasti spolupráce krajského ředitelství s policisty z dalších okolních států.
Z preventivního hlediska (předcházení této trestné činnosti) je potřeba opětovně upozornit seniory (ale nejen je, podvedeným může být každý) na základní pravidla, která doporučujeme dodržovat. Podvodníci se většinou představují jako vnuci, nebo jiní příbuzní s tím, že nutně potřebují peníze (na koupi auta, bytu, opravu čehokoli). Pokud někdo žádá prostřednictvím telefonu o peníze:
* zavolejte vnukovi, bratranci… prostě osobě, která o peníze žádá, a vše si ověřte
* pokud nemáte telefonní číslo na příbuzného, zkontaktujte se s někým jiným z rodiny, kdo by číslo mohl mít a opětovně rada, vše si ověřit
* již to, že máte předat peníze nějaké vám cizí osobě, je velmi podezřelé, v podstatě se jedná o téměř jednoznačný identifikační znak podvodu
* v případě jakýchkoli pochybností kontaktujte policisty
V těsném závěsu za podvodně vylákanými penězi se stále drží krádeže v bytech seniorů. Jak probíhají? Pachatelé používají různé záminky, aby se do bytu seniora dostali. Představují se jako opraváři nebo kontroloři z různých firem (oprava topení, odečet vody, plynu). Nebo přicházejí jakožto zástupci firmy oznámit a vyplatit výhru, nebo přeplatek za odběr vody či energie. Jindy nabízejí různé zboží – hrnce, deky. Někteří podvodníci si zase vymyslí, že si musí nutně zavolat (měli nehodu a potřebují lékaře). Když se do bytu dostanou, v nestřežené chvíli najdou místo, kde mají lidé uschované peníze. Hotovost, nebo další cennosti, odcizí, aniž by to majitel zjistil. Stačí jim někdy opravdu jen chvilka, třeba než paní zajde do kuchyně pro vodu (o tu často nezvaní hosté žádají), nebo je nutné – jak nezvaní návštěvníci tvrdí - zkontrolovat topení v jiné místnosti. Majitelé pachatelům často i úkryt sami prozradí, a to když host potřebuje například rozměnit bankovku. A ještě upozornění: ve většině případů popisují podvedení pachatele jako velmi milé lidi, kteří vzbuzují jak oblečením, tak jednáním, důvěru. Preventivní rady:
* první a zásadní rada je: nikoho cizího nevpouštějte do bytu
* pokud probíhají takzvané odečty (například plynu), firmy toto vždy avizují s dostatečným časovým předstihem oznámením v domech; zaměstnanci se navíc musí prokázat firemním průkazem. V těchto případech je možné doporučit, aby u odečtů bylo více lidí (není jistě problém požádat sousedy, aby v té době byli u odečtu přítomni).
* v případě opravy platí to samé jako předešlé, pracovníci firem se objednávají dopředu na konkrétní datum a hodinu
* co se týká výhry nebo přeplatku – v současné době již firmy zasílají peníze na účty v bankách a jiných finančních ústavech, nebo složenkami. Osobní předání přeplatků není možné.
* pokud osoby nabízejí různé zboží, věřte, že podomní prodej je také minulostí. Pokud chcete něco koupit, domluvte se s příbuznými.
* v případě, že si osoba potřebuje nutně zavolat, nikdy ji nevpouštějte do bytu. Záminka porouchaného auta, nebo potřeby volat do nemocnice – na to hodně důvěřivých lidí slyší. Ale vždyť mobilní telefon má dnes snad každý, kdo jde po ulici. Proč osoba zvoní u vás a musí dovnitř bytu k mobilu? Odkažte je na jakékoli osoby, popřípadě jim sdělte, že zavoláte vy. S největší pravděpodobností se akutní problém okamžitě vyřeší a osoba rychle odejde.
por. Mgr. Soňa Štětínská
Krajské ředitelství policie Moravskoslezského kraje
9. 3. 2011
vytisknout
e-mailem
Facebook