Bezpečnostní ochrana areálů Policie České republiky
Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb.
Žadatelka poptávala následující informace:
Obecně závazné právní předpisy upravující užívání „zařízení pro nouzové otevírání policejních prostor PČR (za účelem odchodu z nich) včetně režimových policejních prostor PČR včetně dveří zajištěných čipem“, tj. právní předpisy aplikovatelné v případě ohrožení areálu či objektu Policie České republiky požárem, havárií nebo jinou mimořádnou událostí.
Policie České republiky konstatovala, že obecně závaznými právními předpisy upravujícími užívání „zařízení pro nouzové otevírání policejních prostor PČR (za účelem odchodu z nich) včetně režimových policejních prostor PČR včetně dveří zajištěných čipem“, tj. právními předpisy aplikovatelnými v případě ohrožení areálu či objektu Policie České republiky požárem, havárií nebo jinou mimořádnou událostí jsou například:
a) zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů (k datu podání předmětné žádosti o informace ve znění zákona č. 465/2023 Sb.),
b) zákon České národní rady č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (k datu podání předmětné žádosti o informace ve znění zákona č. 54/2024 Sb.),
c) zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, ve znění pozdějších předpisů (k datu podání předmětné žádosti o informace ve znění zákona č. 277/2019 Sb.),
d) vyhláška č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb, ve znění pozdějších předpisů (k datu podání předmětné žádosti o informace ve znění vyhlášky č. 232/2023 Sb.) a další.
Postup při plnění úkolů souvisejících s bezpečnostní ochranou areálů Policejního prezidia České republiky a útvarů Policie České republiky s celostátní působností upravuje nařízení Ministerstva vnitra a služební předpis státního tajemníka v ministerstvu vnitra č. 18/2019, kterým se upravuje bezpečnostní ochrana areálů. Toto nařízení a služební předpis definuje areál jako samostatnou budovu, komplex budov nebo jinak ohraničený prostor, ve kterém je dislokován útvar Policie České republiky nebo jeho organizační celek, nebo se v něm nachází jeho majetek (bez ohledu na právní vztah k těmto prostorům), dále definuje objekt jako budovu nebo jiný ohraničený prostor v areálu, ve kterém se zpravidla nachází zabezpečená oblast nebo jednací oblast ve smyslu ustanovení § 24 odst. 2 zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 412/2005 Sb.“), a režimový prostor jako ohraničený prostor uvnitř areálu, ve kterém se nachází předměty chráněného zájmu mimo utajované informace. Osobou odpovědnou za bezpečnostní ochranu areálu je podle uvedeného nařízení a služebního předpisu ředitel areálu, kterého jmenuje policejní prezident a který je zmocněn k vydávání interních aktů řízení souvisejících s bezpečnostní ochranou areálu, zejména k vydání jeho provozního řádu, tj. dokumentů, jež jsou závazné pro všechny příslušníky a zaměstnance útvarů Policie České republiky a jejich organizačních celků dislokovaných v areálu i pro návštěvy bez doprovodu. Uvedené nařízení a služební předpis rovněž stanoví, že neoprávněné osoby, tj. osoby stojící mimo Policii České republiky, ale také příslušníci a zaměstnanci Policie České republiky bez příslušného oprávnění, mohou do režimového prostoru v rámci areálu vstoupit a pohybovat se v něm pouze v doprovodu jeho uživatele, tj. oprávněného příslušníka nebo zaměstnance Policie České republiky.
Policejní prezident svým rozkazem, kterým upravuje jmenování ředitelů areálů, rovněž zmocňuje ředitele krajských ředitelství policie v rámci jejich působnosti ke jmenování ředitelů areálů, v nichž sídlí organizační články krajského ředitelství policie nebo útvaru Policie České republiky zřízeného v rámci krajského ředitelství policie. Každý ředitel areálu Policie České republiky v rámci krajského ředitelství policie je opět zmocněn k vydávání interních aktů řízení souvisejících s bezpečnostní ochranou areálu, zejména k vydání jeho provozního řádu.
Z výše uvedeného je zřejmé, že obsah interních aktů řízení souvisejících s bezpečnostní ochranou areálů Policie České republiky, jejichž součástí jsou rovněž informace, které jsou předmětem podatelčina zájmu, se liší v závislosti na tom, jakému účelu tyto areály slouží, jaké útvary Policie České republiky, respektive jejich organizační články, jsou v těchto areálech dislokovány, zda jsou jejich součástí objekty se zabezpečenou či jednací oblastí ve smyslu zákona č. 412/2005 Sb. nebo režimové prostory atd. Povinný subjekt v této souvislosti konstatoval, že žadatelčina žádost ohledně interních aktů řízení Policie České republiky upravujících „podmínky pro použití nouzových zařízení umístěných v prostorech PČR či v pronajatých objektech PČR včetně zařízení pro nouzové otevírání dveří zajištěných čipem (elektronicky či jinak zabezpečených proti odchodu)“ je formulována příliš obecně, a proto žadatelku vyzval, aby svou žádost upřesnila, to znamená, aby uvedla, ke kterému konkrétnímu areálu či objektu Policie České republiky se požadované interní akty řízení mají vztahovat, jaká je adresa tohoto areálu či objektu, nebo alespoň ve kterém městě či obci se tento areál či objekt nachází, respektive který útvar Policie České republiky, případně jeho organizační článek, je v tomto areálu či objektu dislokován.
Žadatelka vyhověla výzvě povinného subjektu podáním obsahujícím následující upřesnění:
„Jde mi o poskytnutí informace, zda existuje předpis - interní akt řízení (závazný pokyn policejního prezidenta apod), který zavazuje všechna krajská ředitelství PČR, - rámcová úprava, za jakých podmínek cizí osoba, tedy osoba, která není příslušníkem PČR či zaměstnancem PČR, může nepostižitelně-beztrestně k odchodu z režimového policejního pracoviště PČR zajištěného dveřmi s čipem (elektronicky či jinak zabezpečených proti odchodu) použít k otevření těchto dveří nouzové zařízení umístěné na tomto policejním režimovém pracovišti.
Kromě poskytnutí informace (viz výše) mi jde i konkrétně o podmínky, za nichž je osoba, která není příslušníkem PČR či zaměstnancem PČR oprávněna k odchodu z režimového policejního pracoviště použít nouzové zařízení pro otvírání dveří zajištěných čipem umístněné na tomto policejním režimovém pracovišti, a to v objektu PČR obvodního oddělení územního odboru Břeclav na adrese Národních hrdinů 21, Břeclav.“
Povinný subjekt ve vztahu k první části žadatelčina upřesnění konstatoval, že požadovaná informace už byla podatelce poskytnuta. Interní akt řízení policejního prezidenta, který by speciálně upravoval užívání zařízení k nouzovému otevírání dveří v režimových prostorech areálů Policie České republiky, neexistuje.
Ve vztahu ke druhé části upřesnění vyřídilo předmětnou žádost o informace Krajské ředitelství policie Jihomoravského kraje, do jehož působnosti požadované informace náleží.
PhDr. Jiří Vokuš, 2. 9. 2024