Policie České republiky – KŘP Královéhradeckého kraje
,,Být vidět" může zachránit život
Podzim přináší zvýšené riziko nejen pro chodce a cyklisty.
Viditelnost chodců a cyklistů
Chodci a cyklisté patří dlouhodobě mezi nejohroženější skupinu účastníků silničního provozu. Se zkracujícími se dny se snižuje i viditelnost na silnicích, a to jak v brzkých ranních, tak i podvečerních hodinách. Každý, kdo se pohybuje na vozovce, by měl dodržovat základní pravidla pro zvýšení svého bezpečí bez ohledu na denní dobu.
Svou viditelnost lze snadno zvýšit výraznou barvou oblečení, vhodné jsou doplňky z fluorescenčních materiálů. Za snížené viditelnosti a v nočních hodinách jsou pak doporučené reflexní prvky, které mohou mít formu pásků nebo odrazek. Vždy je nutné je správně umístit, a to na svrchní část oděvu, ideálně pak na rukávy nebo nohavice ve výšce kolen na straně přivrácené k vozovce.
V souvislosti s výše zmíněným doporučením je třeba připomenout, že povinnost chodcům nosit reflexní prvky ukládá novela zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích:
„Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retro reflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.“
Za nesplnění této povinnosti dané novelizovaným zákonem pak lze uložit pokutu příkazem na místě až do výše 2000,- Kč.
Na zvýšenou viditelnost by měli dbát nejen chodci, ale i cyklisté. Je dobré připomenout, že povinnou výbavou kola jsou nejen odrazky, ale za snížené viditelnosti i přední světlo bílé a zadní světlo červené barvy. Za silného provozu a umělého osvětlení pouličních lamp ale ani to nemusí být dostačující a je vhodné o reflexní prvky doplnit i cyklistův oděv nebo obuv.
Policisté se ve spolupráci s projektem BESIP na tuto problematiku pravidelně zaměřují a snaží na ,,neviditelné" chodce apelovat, aby pro své bezpečí udělali maximum.
Jízda v mlze
Na pozoru se musí s přicházejícím podzimem mít i řidiči motorových vozidel v souvislosti s přibývajícími mlhami. Správně použitá mlhová světla mohou předejít mnohým dopravním komplikacím. Zákon stanoví, že přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště, pokud je dohlednost nižší než 50m. V ostatních případech totiž mohou přední mlhová světla nebezpečně oslňovat protijedoucí řidiče, protože jsou mnohonásobně jasnější než běžné osvětlení vozidla. Zadní mlhová světla má řidič za povinnost užít za mlhy, sněžení nebo hustého deště vždy.
Krom řádného osvětlení je potřeba jízdě v mlze uzpůsobit i rychlost a dbát zvýšené opatrnosti a ohleduplnosti tak, aby se v pořádku domů vrátil nejen řidič, ale i všichni, které na své cestě může potkat.
Krajské ředitelství policie Královéhradeckého kraje se na tuto problematiku dlouhodobě zaměřuje a pravidelně pořádá dopravně bezpečnostní akce pro chodce, cyklisty i samotné řidiče. I tento podzim se budou policisté s účastníky silničního provozu na komunikacích potkávat a budou jim předávat rady a doporučení ke zvýšení jejich bezpečí.
prap. Bc. Leona Špičanová
22. 9. 2022