Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje
Čas zimních pneumatik
PLZEŇ - Bezpečně na silnicích! Stejně jako každý rok i letos upozorňujeme řidiče motorových vozidel, že od 1. listopadu do 31. března ukládá zákon o silničním provozu povinnost užít motorové vozidlo za přesně stanovených podmínek se zimními pneumatikami.
V podzimním a zimním období mohou být silnice mokré, namrzlé nebo pokryté mokrým listím, čímž mohou být hůře sjízdné. Po ránu a i během dne se také často mohou vyskytovat husté mlhy. Počasí se může tedy změnit i během dne. Ráno svítí sluníčko, večer se může objevit námraza či sníh. Toto období s sebou přináší povinnost pro řidiče užít na vybraných úsecích a za nepříznivého počasí zimní pneumatiky. Přemýšlet nad tím, zda své auto přezujeme teď anebo budeme čekat, až nasněží, je zbytečné.
Od 1. listopadu musí být vozidlo vybaveno zimním typem pneumatik s hloubkou dezénu nejméně 4 mm v hlavních drážkách, pokud se na pozemní komunikaci bude nacházet souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza nebo je lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat. U motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg platí hloubka dezénu nejméně 6 mm.
Vozidlo, vybavené zimními pneumatikami, má vyšší adhezi (přilnavost) na sněhu, ledu i na suchých studených vozovkách, lepší stabilitu při průjezdu zatáčkami a podstatně kratší brzdnou dráhu. Zimní pneumatiky jsou vyráběny z jiné směsi než letní pneumatiky. Zimní směs obsahuje více siliky, díky tomu má vozidlo lepší přilnavost na mokrém povrchu za nízkých teplot. Rozdílný je i v vzorek pneumatik, je hrubší a má jiné drážkování. Při jízdě ve sněhu nebo sněhové břečce dochází k vytlačování sněhu z drážek a auto potom lépe sedí na silnici.
Jak poznáte, že daná pneumatika je opravdu zimní?
Pneumatiky určené pro zimní provoz mají většinou jednotné označení a to na svém boku. Jedná se o písmena M+S - bláto + sníh (mud+snow) nebo winter – zima. Vozidlo, vybavené zimními pneumatikami, má vyšší adhezi (přilnavost) na sněhu, ledu i na suchých studených vozovkách, lepší stabilitu při průjezdu zatáčkami a podstatně kratší brzdnou dráhu. Pro představu: šířka přechodu pro chodce je pouhé 3 metry, brzdná dráha osobního vozidla vybaveného zimními pneumatikami na suché vozovce, při teplotě 0 st. C a rychlosti 50 Km/h, je právě o tyto 3 metry kratší, než při použití letních pneumatik. Uvědomme si, že právě tyto 3 metry mohu znamenat rozdíl mezi životem a smrtí.
Kdy je nejvhodnější přezutí?
Léty prověřeným pravidlem je fakt, že pokud teplota klesne pod 7 st. C, je čas pro přezutí. Od této teploty se začínají projevovat rozdíly mezi letní a zimní pneumatikou. Letní pneumatiky při teplotě pod 7 st. C tuhnou a zhoršují se tím jejich vlastnosti.
Na vozidle musí být nasazeny všechny pneumatiky stejné. Při montáži pouze 2 ks zimních pneumatik, například na poháněnou přední nápravu, zajistíte rozjezd vozu. Pokud však na zadní nápravě necháte pneumatiky letní, které v zimním období ztrácejí takřka veškeré svoje jízdní vlastnosti, můžete velmi lehce dostat vozidlo do smyku. Pokud necháte zimní pneumatiky pouze na zadní nápravě a na přední necháte pneumatiky letní, je velmi pravděpodobné, že při zatočení nebude vozidlo reagovat a pojede rovně! A právě z tohoto důvodu nám § 40c zákona č. 361/2000Sb. jasně přikazuje použití zimních pneumatik na všech čtyřech kolech.
Pro zimní pneumatiky platí základní pravidlo 4 x 4.
- 4 stejné zimní pneumatiky na voze
- 4mm - minimální hloubka dezénu
- 4 zimní sezóny - doba pro použití pneumatik
- 4 měsíce v roce - uplatnění pro zimní pneumatiky
Za nepoužití zimních pneumatik může policista dle zákona uložit řidiči v příkazním řízení pokutu na místě až do výše 2000 korun.
Řidiči, přejeme Vám bezpečnou jízdu a šťastný návrat z Vašich cest bez nehod! Jezděte proto bezpečně a nezapomínejte na vzájemnou toleranci, ohleduplnost a přizpůsobte svou rychlost jízdy danému počasí a stavu komunikace.
nprap. Veronika Hokrová
2. listopadu 2020