Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
hl. m. Praha název

Policie České republiky – KŘP hlavního města Prahy

Není cesty zpět 2014

Pražští policisté ve spolupráci s Dopravním podnikem hlavního města Prahy, uspořádali již pátým rokem projekt „Není cesty zpět“, který měl upozornit chodce na rizikové chování v silničním provozu.  

 
 
Cílem tohoto preventivního projektu bylo poukázat na skutečnost, že tramvaj má podle platných pravidel silničního provozu vždy přednost v jízdě, a to i na přechodu pro chodce, kde ostatní (nekolejová) vozidla musí chodci umožnit bezpečné přecházení.
V roce 2013 vyšetřovali policisté 72 dopravních nehod, při kterých došlo ke střetu tramvaje s chodcem. Při těchto nehodách byly 4 osoby usmrceny, 13 osob bylo zraněno těžce a 54 lehce. V tomto roce bylo nejvíce nehod zaznamenáno v červnu, červenci a lednu. Z celkového počtu 72 nehod jich 67 zavinili chodci!
V období od ledna – do srpna2014 vyšetřovali policisté 48 dopravních nehod tramvají s chodcem. Při těchto nehodách byla 1 osoba usmrcena, 35 osob bylo zraněno těžce a 8 lehce. V tomto období bylo nejvíce nehod zaznamenáno v květnu, únoru a březnu. Z celkového počtu 48 nehod jich 40 zavinili chodci!
 
Následky dopravních nehod tramvají s chodci v letech 2007 - 2013:
Nehody tramvaj - chodec; Praha, 2007 - 2013
počet nehod
Následky
usmrceno osob
těžce zraněno osob
lehce zraněno osob
2007
74
5
13
51
2008
78
5
7
65
2009
87
3
16
64
2010
75
3
20
50
2011
77
7
16
56
2012
58
2
11
45
2013
72
4
13
54
 
 
Příčiny dopravních nehod tramvají s chodci v letech 2007 - 2013:
Nehody tramvaj - chodec; Praha, 2007 - 2013
Příčiny
nezaviněná řidičem
nepřiměřená rychlost
nedání přednosti
nesprávný způsob jízdy
2007
69
0
1
4
2008
71
0
2
5
2009
82
0
1
4
2010
72
0
1
2
2011
69
1
1
6
2012
54
0
0
4
2013
67
1
0
4
 
 
Přehled dopravních nehod tramvají s chodci v letech 2007 – 2013, po jednotlivých měsících:
Nehody tramvaj - chodec po měsících
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
leden
8
7
10
7
4
4
8
únor
4
7
9
4
11
5
4
březen
8
7
7
9
5
4
7
duben
5
7
6
7
9
4
3
květen
5
6
8
7
4
2
6
červen
10
7
8
7
5
5
9
červenec
4
5
5
1
1
4
8
srpen
2
4
8
4
4
4
6
září
6
7
4
8
6
6
5
říjen
2
8
6
7
8
8
7
listopad
10
6
9
8
4
4
7
prosinec
10
7
7
6
16
8
2
 
 
Přehled dopravních nehod tramvají s chodci v roce 2014:
Nehody tramvaj – chodec leden - srpen 2014
nehod
usmrceno osob
těžce zraněno osob
lehce zraněno osob
leden
4
0
1
3
únor
9
1
3
5
březen
8
0
0
7
duben
5
0
0
3
květen
11
0
3
8
červen
4
0
0
4
červenec
3
0
0
2
srpen
4
0
1
3
CELKEM
48
1
8
35
 
 
Přehled dopravních nehod tramvají s chodci v roce 2014 podle zavinění:
Nehody chodců s tramvajemi - podle zavinění, leden - srpen 2014
zaviněno chodcem
zaviněno řidičem
zaviněno jiným účastníkem
leden
3
1
0
únor
6
3
0
březen
8
0
0
duben
5
0
0
květen
8
2
1
červen
4
0
0
červenec
3
0
0
srpen
3
1
0
CELKEM
40
7
1
 
 
Ve dnech 20.až 23. října 2014, proběhlo podzimní kolo pátého ročníku tohoto projektu. Na čtyřech místech v Praze, byla v těchto dnech přistavena speciálně upravená tramvaj s informačními materiály a výstavou fotografií s bezpečnostní tématikou. Fotografie pochází z archivů Krajského ředitelství policie hl. m. Prahy, Dopravního podniku hl. m. Prahy a Hasičského záchranného sboru hl. m. Prahy a u žáků základních škol sklidily velký úspěch. Z jejich reakcí při prohlížení bylo poznat, že si uvědomují, jak velké nebezpečí jim na tramvajových kolejích hrozí.
 
 
Pro zájemce byly v této tramvaji připraveny přednášky a besedy, na kterých policisté z oddělení tisku a prevence Krajského ředitelství policie hl. m. Prahy, společně s dispečery a řidiči Dopravního podniku hl. m. Prahy, prezentovali základní bezpečnostní pravidla a především specifika tramvajového provozu v Praze. Akce byla určena široké veřejnosti, zejména pak žákům základních škol.
 
 
 
 
Tyto žáky, převážně z prvního stupně, zajímal hlavně provoz tramvaje a její funkce. Na jejich dotazy jim odborně odpovídal přímo vyškolený řidič tramvaje, který jim také předával své dlouholeté zkušenosti a upozorňoval je na hrozící nebezpečí z pohledu řidiče. Všechny děti se mohly postupně posadit do kabiny k řídící jednotce a zjistit tak na vlastní kůži, co všechno řízení tramvaje obnáší. Většina z nich byla velmi překvapena délkou brzdné dráhy tramvajové soupravy.
 
Nedílnou součástí projektu byla také hlášení v tramvajích, že „na přechodu pro chodce nemá chodec přednost před tramvají“. Tato hlášení cestující mohou slyšet vždy tam, kde v minulosti došlo ke zranění či úmrtí, při střetu tramvaje s chodcem. Další částí projektu byly také letáky a plakáty s motivem zebry, umístěné celoročně v metru, tramvajích a autobusech.  
 
Přednášky a besedy probíhaly vždy od 8:30 hodin – do 11:30 hodin na těchto stanovištích:
  • 20. října - stanoviště v ul. Zámecká (u lékárny), v Praze 4.
  • 21. října - stanoviště na tramvajovém obratišti v prostoru náměstí Jiřího z Lobkovic, v Praze 3.
  • 22. října - stanoviště Výstaviště – pravá kolej za výstupní zastávkou, v Praze 7.
  • 23. října – stanoviště v ul. Minská (bývalá zastávka linky 4), v Praze 10.
 
 
 
pprap. Pavla Leníková - 3.11.2014

www.policie.cz/fotogalerie/neni-cesty-zpet-2014.aspx

vytisknout  e-mailem