Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Královéhradecký  kraj název

Policie České republiky – KŘP Královéhradeckého kraje

Rady pro motorkáře

Na motocyklu je nejdůležitější uhlídat sám sebe! 

 
Neukáznění a bezohlední řidiči, kteří nedodržují dopravní předpisy se podle dopravních policistů nepřestávají podílet na dopravních nehodách. Nejvyšší podíl na dopravní nehodovosti je tradičně připisován řidičům motorových vozidel (loni 9.829), každoročně však policisté zaznamenávají také vzrůstající počet nehod zaviněných řidiči motocyklů, neboť počty příznivců motorek a tedy i nových „motorkářů“ jsou rok od roku vyšší.

Trochu čísel ze statistik
V loňském roce šetřili dopravní policisté ve východočeském regionu celkem 237 havárií a dopravních nehod motocyklů (nad 50 ccm), což je sice o 50 méně, než v roce předcházejícím, přesto při nich zemřelo podle statistik 6 osob. Dalších 57 nehod zavinili řidiči malých motocyklů a mopedů. Celkem si tyto nehody vyžádaly 6 lidských životů, 53 osob se zranilo těžce a 176 lehce. Z celkového počtu usmrcených osob na silnicích našeho regionu zemřelo téměř 5% "motorkářů". Za první tři měsíce tohoto roku zaevidovali policisté v našem regionu již 4 nehody motocyklů, při nichž byly zraněny 3 osoby.

Aktuálně čtětě také: Střet dvou motocyklů s osobním vozem - mladí motorkáři řídili bez oprávnění

Příčiny nehod
Nutno však dodat, že viníky těchto nehod nebývají pokaždé řidiči na motocyklech, ale i bezohlední řidič na čtyřech kolech, kteří příznivce motorek mnohdy nerespektují. Hlavní příčiny nehod bývají většinou obdobné: nepřiměřená rychlost a špatný odhad situace, přičemž nejvážnější nehody se stávají na strojích s vyšším obsahem motoru. Co tedy dělat, abychom dojeli pokaždé bez úhony? Rozhodli jsme se proto, zveřejnit v následujících řádcích několik užitečných rad, určených nejen vášnivým "motorkářům", ale i jejich spolujezdcům a všem ostatním příznivcům motocyklů.


Před jízdou - výběr motocyklu, výstroj, na co nezapomenout ..
Při výběru motocyklu je důležité zvolit přiměřeně k věku řidiče ten správný typ. Motocykly dnes dělíme do několika hlavních kategorií. Patří sem supersporty, chopper&custom, cestovní motocykly, endura, malé motocykly, skútry a další skupiny (speciální, závodní apod.). Před jízdou je vždy důležité zvolit vhodnou výstroj. Kvalitní oblečení (nejvhodnější je kožené), určené přímo k těmto účelům, včetně motoristické přilby, je nezbytnou součástí každého motoristy. Přilba vás ochrání proti úrazu, větru, chladu, létajícímu hmyzu i před nadměrným hlukem. Pro každou kategorii motocyklu pak existuje přímo vhodný typ. Ať budete ale kupovat jakoukoliv přilbu, rozhodně by nemělo být vaší snahou na ní ušetřit. I když to na první pohled nevypadá, jsou v kvalitě přileb velké rozdíly. Na dodatečné zjištění, že vaše přilba nebyla kvalitní, může být někdy pozdě. Pokud vám nezbude, než pořídit si přilbu z druhé ruky, zásadně se vyvarujte přileb odřených či dokonce havarovaných. Všechny jsou totiž konstruovány tak, že vydrží pouze jeden větší náraz. Opět nutno dodat, že dnešní sortiment nabízí opravdu kvalitní zboží s ochrannými prvky, do kterých „motorkáři“ již nelitují investovat, což je čím dál vidět i na silnicích.

"Motocykly jsou fascinující stroje, které vám dají zažít pocit rychlosti, síly a skutečné svobody," uvádí se v jedné z publikací určené právě "motorkářům". Nezapomínejme ale, že dnešní motocykly se umí s přehledem pohybovat v oblasti rychlostí blížících se až k 300km/hod! Jízda na takovém motocyklu již klade vysoké nároky jak na jeho technický stav, tak také na psychický a fyzický stav jezdce. Před každou jízdou proto vždy nezapomeňte zkontrolovat základní funkce svého stroje. Ta námaha se vám v každém případě vyplatí a vyvolá ve vás pocit jistoty. Zkontrolujte povrch pneumatik a jejich tlak, stav oleje, paliva, funkci elektrických zařízení, bovdenů a brzd.


Při jízdě - pravidlo vidět a být viděn, jízda na morké vozovce, odstup mezi vozidly, předjíždění ..
Při jízdě dbejte na několik osvědčených rad. Buďte neustále ve střehu. Rozhlížejte se před sebe, vyhledávejte potenciální nebezpečí. Předvídejte. Očima neustále sledujte zpětná zrcátka (situaci za sebou) i situaci vedle sebe. Identifikujte včas možná rizika a určete zda se mohou týkat i vás - odbočující auta, křižovatky s vedlejší silnicí, koleje, stojící auta, osoby, zvířata apod. Rozhodněte se, jak se případným rizikům vyvarovat a uskutečněte včas rozhodnutí. Nezapomínejte také na důležité pravidlo "vidět a být viděn" - samozřejmostí je rozsvícený hlavní světlomet. Dávejte dostatečně předem najevo své úmysly a vyžaduje-li to situace, neváhejte být slyšitelní. Buďte vždy připraveni brzdit. Mějte však na paměti, že brzdění je umění, které je pro motocyklistu bezpochyby tím nejdůležitějším. Je to jeden z hlavních způsobů, jak přežít! Vyhýbejte se, zvláště za mokra, bílým pruhům na přechodech a vodorovném značení jízdních pruhů. Když už na tyto plochy vjedete, neprovádějte na nich žádné manévry (brzdění, akceleraci, velký náklon nebo prudkou změnu směru). Vždy si zachovávejte od vozidel před vámi odstup! To platí i v zatáčkách. Zde je důležité, abyste odpovídající rychlost pro bezpečný průjezd měli upravenou již předem. Při jízdě si dávejte také pozor na nečekané překážky na vozovce, jako je nafta z nádrže, olej na vozovce, výkop nebo stopařka stojící za zatáčkou. Při předjíždění vždy počítejte s nečekaným manévrem předjížděného vozidla. Náhlé odbočení vozidla, jedoucího před námi bez použití odbočovacího světla není totiž na našich silnicích žádnou výjimkou.

Pamatujme si, že nejdůležitějším uměním na motocyklu je především uhlídat sám sebe. Jezděte proto podle svých schopností, možností a s ohledem na celkové podmínky v dopravě. Buďte ohleduplní a chovejte se vždy tak, jak byste chtěli, aby se ostatní účastníci silničního provozu chovali k vám. Závěrem jeden postřeh od policisty „motorkáře“: „Když už máte silné a hezké stroje, stejně jako oblečení, jezděte tak, abyste sklidili pochvalu a třeba i obdiv okolí. Při velmi vysoké rychlosti totiž nedáváte moc šancí ostatním, aby měli i oni možnost ocenit a vychutnat si krásu Vašeho motocyklu.“

Příklady některých vážných nehod
Svitavsko - Dne 6. července 2008 v 16:40 se stala na silnici I. třídy v katastru obce Březová nad Svitavou tragická nehoda. Čtyřiadvacetiletý řidič motocyklu zn. Honda CBR 600, jedoucí ve směru od Brna, nezvládl zřejmě v levotočivé zatáčce řízení a dostal smyk. Přejel vlevo do protisměru, kde se střetl s protijedoucím osobním vozidlem zn. Volvo. Při dopravní nehodě utrpěl motocyklista těžké zranění, kterému na místě podlehl.

Rychnovsko - Dne 25. července 2008 krátce před polednem utrpěl na Rychnovsku smrtelné zranění 38letý řidič motockylu. V úseku mezi obcí Rybná nad Zdobnicí a Vamberk předjížděl osobní vozidlo zn. Audi zřejmě ve chvíli, když jeho řidička začala odbočovat vlevo. Čelní náraz motocyklu do boku vozidla řidič nepřežil. Čtyřiatřicetiletá řidička vyvázla bez zranění.

Královéhradecko - Dne 14. září 2008 ve 12:45 došlo mezi Rusekem a Skaličkou k tragické havárii. Šestadvacetiletý řidič motocyklu zn. Honda CBR 900 pravděpodobně nepřizpůsobil rychlost jízdy a při projíždění pravotočivé zatáčky vyjel do levé části komunikace. Následně sjel do silničního příkopu, bočně zachytil o betonové oplocení a havaroval. Při nehodě utrpěl vážná zranění, kterým na místě podlehl. Šetřením policisté zjistili, že řidič nevlastnil řidičské oprávnění pro příslušnou skupinu.


Foto: Policie ČR
Zdroj: BESIP
Více o dopravě naleznete v odkaze: Dopravní inspektorát
por. Mgr. Lenka Burýšková
8. 4. 2009

vytisknout  e-mailem