Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Moravskoslezský kraj název

Policie České republiky – KŘP Moravskoslezského kraje

Dopravní nehodovost v roce 2012

Ms kraj-počet úmrtí od roku 2004 rapidně poklesl 

Základní údaje

V loňském roce, tzn. od 1. ledna do 31. prosince 2012, zaznamenali dopravní policisté Moravskoslezského kraje celkem 8145 dopravních nehod. Zemřelo při nich 68 osob, 296 osob bylo zraněno těžce a 2248 lehce. Ve srovnání s rokem 2011 počet nehod narostl (+ 74), ovšem počet osob usmrcených (- 2), těžce (-3) i lehce zraněných (- 100) naštěstí klesl. Hmotná škoda při nehodách hlášených policií za loňský rok byla vyčíslena na částku 398 966 800,- Kč, což bylo o 14 873 300,- Kč méně než v roce 2011.

Nejvyšší počet nehod byl zaznamenán v Ostravě (2 652), naopak nejméně v bývalém okrese Bruntál (590).

Pokud porovnáme dny v týdnu, je situace následující:
pátek – 1 378
čtvrtek – 1 251
úterý – 1 222
středa – 1 201
pondělí – 1197
sobota – 1 012
neděle – 884

Alkohol u viníků nehod

V 599 případech zjistili policisté u viníka nehody požití alkoholického nápoje, přičemž z tohoto počtu bylo 465 řidičů motorových vozidel, 105 řidičů nemotorových vozidel a 29 chodců. Při těchto nehodách zavinil alkohol smrt 1 člověka, 26 osob bylo zraněno těžce a 221 lehce.

Hlavní příčiny a druhy dopravních nehod

Nejčastější hlavní příčinou dopravních nehod byl tzv. nesprávný způsob jízdy, což je např. nedodržení bezpečné vzdálenosti; jízda po nesprávné straně, vozovky vjetí do protisměru; náhlé bezdůvodné snížení rychlosti jízdy, zabrzdění nebo zastavení; bezohledná, agresivní, neohleduplná jízda; chyby při udání směru jízdy; a dal. Tato pochybení řidičů měla za následek celkem 4 398 nehod, při kterých zemřelo 24 osob a 970 bylo zraněno. Nepřiměřená rychlost měla za následek 1 376 nehod; zemřelo při nich 25 osob (593 bylo zraněno) a nedáním přednosti v jízdě způsobili řidiči 1093 nehod; zemřelo při nich 9 osob a 714 osob bylo zraněno

Co se týká druhu nehod, prvenství drží srážky s jedoucím nekolejovým vozidlem (2 521). Následují srážky s pevnou překážkou (2041), s vozidly zaparkovanými, odstavenými (1 661) a s lesní zvěří (772). Havárií bylo 386.

Policisté evidují 49 srážek s tramvají a 78 s domácí zvěří. Srážku s chodcem zaznamenali policisté v 422 případech, z toho bylo 109 s dítětem. Na železničních přejezdech a v jejich blízkosti došlo ke 30 kolizím, z čehož ve 13 případech došlo ke srážce s vlakem. U 12 vozidel došlo k požáru.

Nehody podle zavinění

Řidiči motorových vozidel zavinili 6 686 nehod, řidiči nemotorových vozidel 329 nehod. Technická závada vozidel byla příčinou 23 nehod.

Chodci zavinili 167, při nichž bylo 6 osob usmrceno, 17 těžce a 140 lehce zraněno. K většině těmto nehodám došlo v obci (157). Děti do patnácti let zavinily 70 nehod. Ze statistiky je patrné, že největší újmu, kterou je poškození zdraví případně ukončení života, ve většině případů v konečném důsledku utrpěli samotní viníci nehody. Z této roční bilance je opět zřejmé, že chodci (vedle cyklistů a motocyklistů) jsou nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu.

Možná by bylo k věci znovu připomenout zásady bezpečného přecházení. Mimo přechody pro chodce (a také nadchody, podchody, křižovatky řízené světelnou signalizací) mohou chodci vozovku přecházet jen kolmo k její ose a poté, co se přesvědčili, zda mohou přejít, aniž by ohrozili sebe nebo další účastníky silničního provozu. Navíc v místech, kde přechody pro chodce a další vyjmenovaná místa jsou ve vzdálenosti do 50 m, jsou chodci povinni je použít. Tuto zákonnou povinnost ovšem mnoho z nich nerespektuje. Také si mnohdy neuvědomují, že řidiči motorových vozidel jsou sice povinni umožnit jim přejít vozovku, ale z chování chodce musí být patrné, že hodlají přecházet a hlavně nemohou na poslední chvíli doslova „skočit“ před rozjeté vozidlo. Policie také neustále upozorňuje na skutečnost, že za snížené viditelnosti by chodci (nejen děti a mládež, ale také hlavně senioři) měli zvážit použití reflexních prvků.


Nehody v obci

V městech a obcích Moravskoslezského kraje došlo loni k 6324 dopravním nehodám, přičemž při nich bylo usmrceno 42 osob a 1184 bylo zraněno. Nejčastější příčinou nehody v obci byl nesprávný způsob jízdy (3 850 - zahynulo při nich 16 osob a 720 bylo zraněno)). Oproti celkové statistice druhým nejčastějším důvodem dopravní nehody ve městě bylo nedání přednosti v jízdě (986 – zahynulo 9 osob a 611 bylo zraněno) a třetím nejčastějším nepřiměřená rychlost (893 – zahynulo 10 osob a zraněno bylo 344).

Městský provoz má svá specifika, zvláště v lokalitách, ve kterých jsou k hromadné přepravě osob využívány tramvaje. Řidiči často zapomínají na přednost tramvají při odbočování vpravo, na vyhrazené pruhy (který kromě tramvají využívají také autobusy městské hromadné přepravy), kdy mají tato vozidla také přednost. Na druhé straně chodci často nerespektují, že na přechodu pro chodce má přednost tramvaj (jde o drážní vozidlo s vysokou hmotností a z toho vyplývající dlouhá brzdná dráha).

Přestupky

Během roku policisté krajského ředitelství dohlížejí na bezpečnost silničního provozu nejen v rámci běžného výkonu, ale také při nesčetných dopravně bezpečnostních nebo preventivních akcích, o kterých vás průběžně informujeme. Pro malé shrnutí by stálo za připomínku, že v roce 2012 policisté zjistili celkem 76 307 přestupků v dopravě, za které uložili blokové pokuty v celkové výši 37 049 800,- Kč (jedná se o přestupky, které jsou řešeny na místě a nejsou předávány příslušným odborům dopravy městských a obecních úřadů). Pro zajímavost, u 2 177 řidičů policisté zjistili požití alkoholu a u 527 požití návykových látek.

Krajští dopravní policisté ke své činnosti využívají dvě speciální vozidla VW Passat R36 (1 vozidlo má od roku 2009 dálniční oddělení Ostrava, druhé přebírali v dubnu loňského roku policisté silničního dohledu). Vozidla jsou vybavena nejmodernější měřící a záznamovou technikou a také jejich technické parametry dokážou konkurovat i těm nejbezohlednějším a nejrychlejším „pirátům silnic“. Za loňský rok se oba automobily podílely na odhalení 3 028 přestupků. Při své činnosti s nimi policejní řidiči najeli 83 331 km.

Závěrem

Ani veškeré dopravně bezpečnostní akce ať celorepublikového, krajského nebo lokálního charakteru, které policisté pokud možno v co nejhojnější míře pořádají, nezabrání, aby na silnicích nekončily životy lidí. Ze statistických přehledů za uplynulé období je sice poměrně uspokojující poměrně klesající trend úmrtnosti při dopravních nehodách (v uplynulých devíti letech policisté zaznamenali největší počet v roce 2004 - 128 úmrtí a od té doby počet obětí dopravních nehod rok od roku klesá až k loňským 68). Ovšem nejen pro policii to stále není ideální situace. Proto radíme všem řidičům, že není důležité dojet do cíle včas, ale do cíle dojet bezpečně.

prezentace

por. Mgr. Daniela Vlčková
14.1.2013

 

vytisknout  e-mailem