Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Středočeský kraj název

Policie České republiky – KŘP Středočeského kraje

Dostala v zatáčce smyk a přetočila se s vozem přes střechu

RAKOVNICKO – Přizpůsobte rychlost. 

Smyk je ve vysokém procentu způsoben nebo zaviněn chybou řidiče. Nejčastěji se řidiči dostanou do smyku, když projíždí zatáčkou nebo křižovatkou a mnohokrát v nepřizpůsobené rychlosti.

Do smyku se s vozidlem dostala 66letá řidička, která s ním skončila na střeše.

K dopravní nehodě, která se stala v neděli 30. srpna, po sedmnácté hodině, došlo pravděpodobně tak, že řidička jela ve svém vozidle Chevrolet od Plzně na Teplice, přičemž v katastru obce Hořovičky při výjezdu z prudké pravotočivé zatáčky a před nájezdem do levotočivé zatáčky nepřizpůsobila rychlost jízdy a dostala s vozidlem na mokré vozovce smyk. Vlivem smyku přejela vlevo do protisměru, až vyjela ze svahu a tam se vozidlo převrátilo přes střechu a na střeše zůstalo. 

Žena vyvázla bez zranění a alkohol byl vyloučen dechovou zkouškou. 

Jak zvládnout smyk?

Obecně lze použít pravidlo: nebrzdit, vyšlápnout spojku a vyrovnávat jízdu volantem.

Je ale také dobré vědět, jaký náhon vozidlo má. Jiný smyk dostane automobil s předním náhonem a jiný smyk bude řešit řidič s náhonem zadním. Většina odborníků se ale přiklání k všeobecnému pravidlu. Brzdit se má před zatáčkou, v ní už ne. Do zatáčky se tedy vjíždí pomalu, projíždí se při pravém okraji silnice a dokončí se výjezd. Při smyku, ať už přední nebo zadní nápravy, se doporučuje okamžitě ubrat plyn a nebrzdit. Se zablokovanými koly se automobil hůře ovládá. Výhodu má řidič, který má svůj dopravní prostředek vybaven ABS (antiblokovacím systémem brzd), ESP (elektronickou stabilizací podvozku) nebo TCS (protiskluzovým systémem kol).

Jak zvládnout smyk přední nápravy (vůz dostatečně nezatáčí):

  • ubrat plyn
  • nepoužívat brzdu
  • volantem pouze vyrovnávat, aby vůz zůstal na silnici
  • sešlápnout spojku do doby, než se podaří smyk vyrovnat

Jak zvládnout smyk zadní nápravy (auto se točí kolem své osy tzv. „hodiny“):

  • ubrat plyn
  • nikdy nebrzdit
  • natočit volant proti vybočení zádi a sešlápnout spojku (když se záď auta natočí doprava, točte volantem doleva a naopak - dráha vozu by se měla vyrovnat a měli byste zůstat na silnici)


por. Bc. Michaela Richterová
tisková mluvčí
P ČR Rakovník
31. srpna 2020

vytisknout  e-mailem