Policie České republiky – KŘP Královéhradeckého kraje
Hezké počasí motorkáře láká, ale pozor!
JIČÍNSKO – Řidiče motocyklu letecky transportovali do nemocnice.
Dne 2. dubna 2020 přijali jičínští policisté oznámení o dopravní nehodě, ke které došlo po jedné hodině odpolední na silnici II. třídy ve směru jízdy od obce Sukorady k obci Bašnice. Osmatřicetiletý řidič motocyklu zn. Ducati zřejmě nepřizpůsobil rychlost své jízdy a v levotočivé zatáčce vyjel vpravo mimo komunikaci do silničního příkopu. Motocykl zůstal ležet na přilehlém poli. Řidič motocyklu byl s ohledem na svá zranění letecky transportován do Fakultní nemocnice Hradec Králové.
Předběžnou škodu policisté vyčíslili na 50 tisíc korun.
Veškeré okolnosti dopravní nehody jsou v šetření jičínských dopravních policistů.
V souvislosti s touto dopravní nehodou policisté opět připomínají, jak je důležité dodržovat pravidla silničního provozu. Krásné počasí láká nejen motorkáře, kteří zahajují v těchto dnech svoji sezónu. Přitom motocykly a jejich jezdci jsou zapojeni do neúměrně vysokého procenta smrtelných a vážných nehod jsou totiž mnohem zranitelnější, než řidiči jiných motorových vozidel.
Co je důležité:
Správný motocyklista proto dbá na řádné dodržování bezpečnostních předpisů, dodržuje předepsanou rychlost jízdy, správný způsob a styl jízdy, který přizpůsobuje nejrůznějším podmínkám na silnicích. Ohleduplnost a tolerance je klíčem k bezpečné jízdě.
Před každou jízdou je potřeba zkontrolovat motorku, tlak v pneumatikách a jejich stav, těsnost motoru a tlumičů, funkčnost brzd, ty by se měly kontrolovat často.
Podmínkou jízdy na motocyklu je použití přilby, vhodného oblečení, pevná obuv, rukavice.
Oblečení vybírejte s reflexními prvky, kromě jiného pro zvýšení vlastní viditelnosti. V nutném případě postačí i obyčejné reflexní motorkářské zelené kšandy. Být viděn a vidět je důležité!
Ochrana zad v podobě páteřového chrániče by měla být samozřejmostí. Některé bundy ho mají už zabudovaný. Na trhu jsou i speciální vesty s airbagem, který se v případě nehody nafoukne. Někteří výrobci už dokážou airbagy integrovat i do celých kombinéz, je však nutné počítat s vyšší cenou.
Na závěr malé desatero
• Motocyklista je zranitelný účastník silničního provozu.
• Motocyklista má vždy připevněnou ochranou přilbu.
• Motocyklista má vhodné oblečení a doplňky s reflexními prvky.
• Motocyklista nesmí jezdit riskantně, nesmí jezdit nepřiměřenou rychlostí. Rychlost musí přizpůsobit stavu vozovky, hustotě provozu, počasí.
• Motocykl má brzdnou dráhu delší než automobil (při rychlosti 100km/h je brzdná dráha 83 metrů, při rychlosti 200km/h je brzdná dráha 280 metrů
• Mezi pasti na motocyklisty patří spadané listí, olejové skvrny, tramvajové koleje, výtluky, dilatační spáry na mostech, změny povrchu vozovky, dlažební kostky, vyjeté koleje, vodorovné dopravní značení.
• Motocyklista musí počítat se slepými úhly zpětných zrcátek automobilů – když nevidí zpětné zrcátko automobilu, jeho řidič motorkáře nevidí.
• Motocyklista musí mít při předjíždění dostatečný boční odstup od automobilu.
• Motocyklista nepředjíždí zprava – to řidiči nečekají.
• Ani motocyklista nepředjíždí v nepřehledných místech.