Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Příznivý vývoj nehodovosti

Vyhodnocení nehodovosti na pozemních komunikacích v České republice za období leden až květen 2009.  

Policie ČR za prvních pět měsíců letošního roku šetřila 29 336 nehod, při kterých bylo usmrceno 300 osob, 1 203 osob těžce zraněno a 8 483 osob zraněno lehce. Odhadnutá hmotná škoda na místě nehody je 1 993,2 mil. Kč. V porovnání s obdobím leden až květen roku 2008 zaznamenáváme pokles u všech základních ukazatelů nehod, a sice:
 
- počet nehod                                            o 36 099                                 tj. o 55,2%,
- počet usmrcených                                  o 46 osob,                              tj. o 13,3%,  
- počet těžce zraněných                           o 198 osob,                            tj. o 14,1%,
- počet lehce zraněných                           o 626 osob,                            tj. o  6,9%,
- odhad hmotné škody                               o 113,8 mil. Kč,                       tj. o  36,3%.
 
Počet nehod - letošní počet nehod v prvních pěti měsících je od roku 1990 nejnižší (nejvíce nehod se stalo v roce 1999 = 86 711.
 
Počet usmrcených osob v tomto období (prvních pět měsíců) je od roku 1990 nejnižší. Nejvíce usmrcených bylo v roce 1994 - 533 osob.
 
Počet těžce zraněných osob je v tomto období nejnižší. Nejvíce těžce zraněných osob bylo v roce 1997 – 2 290 osob.
 
Počet lehce zraněných osob je v porovnání od roku 1990 3. nejnižší; nejvíce lehce zraněných osob bylo v roce 1995 – 10 760 a nejméně pak v roce 1991 (6 741 osob).
 
Vývoj následků nehod v období prvních pěti měsíců roku 2009 můžeme hodnotit zatím stále pozitivně, neboť počet usmrcených osob je výrazně nižší, než v roce 2008 a celkový počet usmrcených – 300 osob je nejnižší od roku 1989 (299 usmrcených).
 
V následující tabulce je uvedeno porovnání počtu usmrcených osob v prvních pěti měsících letošního roku.
 
 
ROK 2009
ROK 2008
Rozdíl
tj. %
LEDEN
78
63
15
23,8%
ÚNOR
52
68
-16
-23,5%
BŘEZEN
46
61
-15
-24,6%
DUBEN
61
72
-11
-15,3%
KVĚTEN
63
82
-19
-23,2%
 
Březnový, dubnový a květnový počet usmrcených osob je nejnižší od roku 1990. Pouze v lednu bylo při nehodách usmrceno více osob, než v roce 2008. V dalších měsících ale zaznamenáváme poměrně velký relativní pokles.
 
V následující tabulce je přehled o počtech nehod a počtech usmrcených osob podle sledovaných viníků.
 
PŘEHLED VINÍKŮ A ZAVINĚNÍ NEHOD
Viník, zavinění nehody
 období leden až květen rok 2009
Počet
nehod
Rozdíl nehod
Rozdíl v %
Počet
usmrcených
Rozdíl usmrcených
Rozdíl v %
Řidičem motorového vozidla
26 598
-33 784
-56,0%
278
-36
-11,5%
Řidičem nemotorového vozidla
538
-145
-21,2%
8
-5
-38,5%
z toho dětmi
71
-16
-18,4%
0
0
 
Chodcem
480
-153
-24,2%
12
-7
-36,8%
z toho dětmi
164
-67
-29,0%
0
-3
-100,0%
Jiným účastníkem
48
-27
-36,0%
0
0
 
Závadou komunikace
137
1
0,7%
0
0
 
Technickou závadou vozidla
150
-218
-59,2%
1
1
 
Lesní, domácí zvěří
1 246
-1 655
-57,0%
0
0
 
Jiné zavinění
139
-118
-45,9%
1
1
 
 
U všech viníků nehod zaznamenáváme pokles počtu nehod, který je v absolutním počtu nejvyšší u řidičů motorových vozidel (zavinili 23 598 nehod a tj. pokles o 33 784 nehod). Pouze nehod zaviněných z důvodu závady komunikace je více – o 1 nehodu. Počet usmrcených se nejvíce snížil u nehod zaviněných řidiči motorových vozidel – usmrceno 278 osob, tj. o 36 osob méně. Více usmrcených bylo jen u nehod zaviněných technickou závadou vozidla a jiným zaviněním – shodně o 1 osobu.
 
 
V 4 226 případech (15,9% nehod) viník nehody z místa ujel a při tom bylo usmrceno 5 osob a dalších 323 bylo zraněno. Počet těchto nehod je oproti předchozímu roku nižší o 2 140 nehod, počet usmrcených je nižší o 7 osob a počet zraněných je o 25 osob vyšší.
 
 
Hlavní příčiny nehod řidičů mo­torových vozidel v období prvních pěti měsíců roku 2009 jsou uvedeny v následující tabulce.
 
HLAVNÍ PŘÍČINY NEHOD ŘIDIČŮ MOTOROVÝCH VOZIDEL
Hlavní příčina nehody
 období leden až květen rok 2009
Počet
nehod
tj. %
Počet
usmrcených
tj. %
Rozdíl usmrcených
NEPŘIMĚŘENÁ RYCHLOST
6 825
25,7
134
48,2
-14
NESPRÁVNÉ PŘEDJÍŽDĚNÍ
573
2,2
11
4,0
-17
NEDÁNÍ PŘEDNOSTI
4 579
17,2
40
14,4
-11
NESPRÁVNÝ ZPŮSOB JÍZDY
14 621
55,0
93
33,5
6
 
Přesně 55% nehod zavini­li řidiči motorových vozidel z důvodu nesprávného způsobu jízdy, dalších necelých 26% nehod připadá na hlavní příčinu nepřiměřená rychlost jízdy a přes 17% na nedání přednosti v jíz­dě atd. Nejtragičtější hlavní příčinou je nepřiměřená rychlost jíz­dy, na kterou připadá více jak 48% z celkového počtu osob usmrcených při nehodách zaviněných řidiči motorových vozidel a velmi vysoký podíl – více jak 1/3 připadá na nesprávný způsob jízdy. V porovnání s loňským obdobím zaznamenáváme více usmrcených jen u hlavní příčiny nesprávný způsob jízdy (o 6 osob, tj. o 6,9%).
 
V dalších tabulkách je uveden přehled 10 nejčetnějších a 10 nejtragičtějších příčin nehod řidičů motorových vozidel.
 
V  období prvních pěti měsících roku 2009 bylo nejčetnější příčinou nehod řidičů motorových vozidel nevěnování potřebné pozornosti řízení vozidla (17% z celkového počtu nehod řidičů motorových vozidel) – tj. prakticky každá 6. nehoda a nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky (přes 15% z celkového počtu nehod zaviněných řidiči motorových vozidel) atd.
 
pořadí
DESET nejčetnějších příčin nehod řidičů motorových vozidel; období leden až květen rok 2009
počet nehod
1.
řidič se plně nevěnoval řízení vozidla
4 407
2.
nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky
4 079
3.
nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem
2 383
4.
nesprávné otáčení nebo couvání
2 152
5.
jiný druh nesprávné jízdy
1 757
6.
nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky
1 548
7.
nezvládnutí řízení vozidla
1 511
8.
nedání přednosti upravené dopravní značkou "DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ ! "
1 483
9.
vjetí do protisměru
968
10.
vyhýbání bez dostatečného bočního odstupu
686
 
 
Nejtragičtější příčinou nehod řidičů motorových vozidel v hodnoceném období bylo nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky (zatáčka, křižovatka apod.) a na tyto nehody připadá téměř 18% z celkového počtu usmrcených – téměř každá 5. usmrcená osoba.
 
pořadí
DESET nejtragičtějších příčin nehod řidičů motorových vozidel; období leden až květen rok 2009
počet usmrcených osob
1.
nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky
49
2.
nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky
47
3.
vjetí do protisměru
39
4.
řidič se plně nevěnoval řízení vozidla
32
5.
nedání přednosti upravené dopravní značkou "DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ ! "
14
6.
nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu
14
7.
nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu
9
8.
kolize s protijedoucím vozidlem při předjíždění
8
9.
nezvládnutí řízení vozidla
7
10.
nepřizpůsobení rychlosti viditelnosti
7
 
 
Vývoj následků chodců na vyznačených přechodech od roku 2000 je v následující tabulce. Následky těchto nehod jsou zatím v porovnání se stavem před úpravou vyšší  a počet těchto nehod je za toto období zatím nejvyšší.
 
leden až květen
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
počet nehod
205
372
343
285
306
312
305
387
355
359
usmrceno osob
3
12
12
4
8
7
9
4
8
9
těžce zraněno
55
70
86
69
72
63
72
77
97
79
lehce zraněno
155
305
248
226
245
246
235
303
261
278
nezraněno
4
7
8
3
4
6
3
17
12
12
 
Při nehodách zaviněných řidiči motorových vozidel z důvodu neumožnění nerušeného a bezpečného přejití vozovky chodci, přecházejícímu po vyznačeném přechodu, bylo v roce 2009 (prvních pět měsíců) usmrceno 9 chodců a 357 chodců bylo zraněno.
 
V hodnoceném období se 29,6% nehod (z celkového počtu) stalo mimo obce a na tyto nehody dále připadá:
 
64,7% z celkového počtu usmrcených,
48,5% z celkového počtu těžce zraněných,
43,0% z celkového počtu lehce zraněných,
43,7% z celkového odhadu hmotných škod a
24,7% nehod zaviněných pod vlivem alkoholu.
 
V prvních pěti měsících roku 2009 připadalo nejvíce nehod na silnice I. třídy a na místní komunikace. Pokles zaznamenáváme na všech druzích komunikací.
 
druh komunikace
 období leden až květen rok 2009
Počet
nehod
Rozdíl nehod
Počet
usmrcených
Rozdíl usmrcených
Dálnice
777
-1 072
7
-2
Silnice I.třídy
5 136
-6 199
126
-9
Silnice II.třídy
4 526
-5 467
67
-25
Silnice III.třídy
3 895
-3 315
49
-13
Komunikace sledovaná
4 677
-7 384
23
-1
Komunikace místní
9 026
-10 467
21
0
Účelová komunikace
1 299
-2 195
7
4
 
Nejvíce usmrcených bylo při nehodách zaviněných na silnicích I. třídy (42% z celkového počtu) a II. třídy (22,3% z celkového počtu). Oproti prvním čtyřem měsícům loňského roku byl počet usmrcených vyšší pouze při nehodách na účelových komunikacích (o 133%).
 
Policie ČR, v období leden až květen 2009, eviduje 2 138 nehod zaviněných pod vlivem alkoholu (tj. 7,7% z celkového počtu), při kterých eviduje 14 usmrcených osob (tj. 4,7% z celkového počtu nehod řidičů) a dalších 919 osob bylo zraněno. Oproti stejnému období loňského roku je počet těchto nehod nižší o 687 (tj. o 24,3%), počet usmrcených je nižší o 13 osob (tj. o 48,1%) a počet zraněných je nižší o 172 osob (tj. o 17,3%). Nejvyšší podíl těchto nehod byl na území Jihomoravského a Jihočeského kraje (16,5%, resp. 12,5%). K usmrcení u těchto nehod nedošlo jen na území hl.m. Prahy. Nejvíce usmrcených při těchto nehodách bylo na území Severočeského kraje (4 osoby). Nejvyšší podíl usmrcených osob při těchto nehodách na celkovém počtu je v Severočeském kraji – 9,8%.
 
K   r a j
období květen 2009
Počet
nehod
tj. %
Počet
usmrcených
tj. %
HLAVNÍ MĚSTO PRAHA
252
4,4
0
0,0
STŘEDOČESKÝ
292
6,6
1
2,0
JIHOČESKÝ
162
12,5
1
3,7
ZÁPADOČESKÝ
225
11,2
2
4,5
SEVEROČESKÝ
281
5,9
4
9,8
VÝCHODOČESKÝ
224
8,7
2
6,7
JIHOMORAVSKÝ
313
16,5
1
2,0
SEVEROMORAVSKÝ
389
7,6
3
7,3
Česká republika
2 138
7,7
14
4,7
 
Podíl jednotlivých krajů na nehodovosti v ČR a porovnání se stejným obdobím roku 2008 je v  následující tabulce. Nejvíce nehod šetřila Policie ČR na území hl. m. Prahy a naopak nejméně na území Jihočeského kraje. Pouze v Jihočeském a Jihomoravském kraji šetřila policie méně jak 2 tisíce nehod.
 
NEHODY V JEDNOTLIVÝCH KRAJÍCH Č R
K   r a j
 
období leden až květen rok 2009
Počet
nehod
Rozdíl v %
Počet
usmrcených
Rozdíl v %
Rozdíl
usmrcených
HLAVNÍ MĚSTO PRAHA
5 797
-54,2%
14
-6,7%
-1
STŘEDOČESKÝ
4 775
-46,7%
51
-16,4%
-10
JIHOČESKÝ
1 353
-64,5%
27
-12,9%
-4
ZÁPADOČESKÝ
2 098
-62,7%
45
32,4%
11
SEVEROČESKÝ
5 064
-36,8%
41
7,9%
3
VÝCHODOČESKÝ
2 769
-51,8%
30
-30,2%
-13
JIHOMORAVSKÝ
1 956
-81,8%
51
-28,2%
-20
SEVEROMORAVSKÝ
5 524
-44,1%
41
-22,6%
-12
 
Počet nehod byl nižší na území všech krajů a největší absolutní i relativní snížení zaznamenáváme na území Jihomoravského kraje (o 8 777 nehod, tj. o 81,8%). Počet usmrcených byl vyšší pouze v kraji Západočeském a Severočeském. Nejvíce usmrcených bylo při nehodách na území Středočeského a Jihomoravského kraje – shodně 51 osob.
 
V období leden až květen připadá nejvíce nehod na pátky, dalším nehodově nepříznivým dnem bylo pondělí. V porovnání s loňský obdobím byl počet nehod nižší ve všech dnech týdne a nejvíce poklesly středeční nehody (o 61,2%).
 
Nejvíce usmrcených připadá na sobotní a páteční nehody, kdy zahynulo 57, resp. 55 osob. V porovnání s rokem 2008 bylo více usmrcených jen při pátečních nehodách (o 17%). Největší relativní pokles pak zaznamenáváme u čtvrtečních nehod, kde počet usmrcených osob byl nižší o 1/3.
 
Den v týdnu
 období leden až květen rok 2009
Počet
nehod
Rozdíl nehod
Počet
usmrcených
Rozdíl usmrcených
Pondělí
4 529
-5 923
38
-5
Úterý
4 198
-5 961
41
-12
Středa
4 248
-6 702
28
-10
Čtvrtek
4 457
-5 311
40
-20
Pátek
5 009
-6 482
55
8
Sobota
3 720
-3 171
57
-6
Neděle
3 175
-2 549
41
-1
 
 
Nejzávažnější byly sobotní nehody, neboť na 1 000 nehod připadalo 15,3 usmrcené osoby (průměr ČR = 10,2). Následují nedělní nehody se závažností 12,9 a nejnižší závažnost mají nehody středeční – 6,6.
 
Z celkového počtu připadá na denní část dne
- 72,0% nehod
- 58,0% usmrcených osob
- 75,7% těžce zraněných osob a
- 75,4% lehce zraněných osob.
 
Přesto je závažnost nočních nehod výrazně vyšší. Na 1 000 denních nehod připadá 8,2 usmrcených osob, ale na 1 000 nočních nehod připadá 15,3 usmrcených osob, tj. téměř 2 krát více.
 
Nejhorším dnem hodnoceného období bylo pondělí 5. ledna, kdy Policie ČR šetřila 383 nehod; dále následuje čtvrtek 1. ledna (327 nehod), pondělí 12. ledna (311 nehod), pondělí 16. února ( 304 nehod), středa 14. ledna (303 nehod) apod. Nejméně nehod Policie ČR šetřila v neděli 29. března (101 nehod) a dále v neděli 22. března a 15. února (shodně 110 nehod). V průměru šetřila Policie ČR denně 194 nehod a nejnižší denní průměr byl v březnu – jen 166 nehod.
 
Nejtragičtějším dnem v období prvních pěti měsíců letošního roku byla neděle 17. května, kdy při nehodách zahynulo 9 osob.  Dalšími tragickými dny byl pátek 23. ledna a úterý 3. února, kdy na pozemních komunikacích zemřelo shodně 7 osob. Celkem třikrát zaznamenáváme 6 usmrcených osob během dne (v sobotu 24. ledna a 11. dubna). V pátek 9. a v sobotu 10. ledna a v pátek 3. dubna zahynulo shodně 5 osob atd. V tomto období zaznamenáváme 26 dní, kdy při nehodách nebylo zaznamenáno úmrtí zúčastněných osob (o 1 den více, než v roce 2008). V průměru na jeden den hodnoceného období roku 2009 připadá 1,99 usmrcené osoby (tj. o 0,29 osoby méně než v roce 2008), přitom v březnu bylo dosaženo rekordně nízké hodnoty tohoto ukazatele (v průměru jen 1,48 usmrcených osob denně) a v dubnu a v květnu měl tento ukazatel hodnotu 2,03.
 
V období leden až květen 2009 zahynulo při 29 336 nehodách na pozemních komunikacích celkem 300 lidí, z toho bylo:
 
136
 
řidičů osobních automobilů
56
 
chodců
49
 
spolujezdců v osobních automobilech
22
 
řidiči motocyklů
14
 
cyklistů
11
 
řidičů nákladních automobilů
7
 
spolujezdců v nákladních automobilech
2
 
řidiči malých motocyklů
2
 
řidič autobus
1
 
řidič pojízdného pracovního stroje
Nejvíce usmrcených osob bylo ve věkové  kategorii 25 až 34 let (61 osob). Následuje kategorie 35 až 44 let (zahynulo 52 osob), v kategorii 45 až 54 let zahynulo 49 osob, v kategorii nad 64 let zahynulo 45 osob, v kategorii 55 až 64  let zahynulo 42 osob, v kategorii 21 až 24 let zahynulo 29 osob, v kategorii 18 až 20 let zahynulo 13 osob atd. V porovnání s rokem 2008 zaznamenáváme více usmrcených prakticky jen v kategorii 35 až 44 let (o 15 osob), naproti tomu došlo k výraznému snížení v kategorii 25 až 34 let a v kategorii nad 64 let (o 20, resp. o 17 osob (viz též graf).
 
Z celkového počtu 300 osob usmrcených při nehodách v silničním provozu v prvních pěti měsících roku 2009 byly 3 děti, tj. o 7 usmrcených dětí méně, než v roce 2008. Z toho bylo:
 
  • 1 dítě – chodec (o 4 děti méně);
  • 2 děti spolujezdci v osobních automobilech (o 3 děti méně); všechny děti
      byly připoutány, nebo seděly v sedačce.
 
V porovnání se stejným obdobím roku 2008 byl vyšší počet usmrcených v kategorii:
 
- řidič osobního automobilu                                o    12 osob
- spolujezdec v nákladním automobilu               o     7 osob
- řidič malého motocyklu                                    o     2 osoby
- řidič autobusu                                                  o    2 osoby
- řidič nákladního automobilu                              o    1 osobu
- řidič pojízdného pracovního stroje                   o    1 osobu
 
Méně usmrcených bylo v kategorii:
 
- chodec                                                                            o  28 osob
- spolujezdec v osobním automobilu                                  o 16 osob
- cyklista                                                                            o 14 osob
- řidič motocyklu                                                                o 11 osob
- spolujezdec na motocyklu                                               o 2 osoby
 
V porovnání s obdobím leden až květen 2008 zaznamenáváme nárůst počtu usmrcených u následujících kategorií viníků nehod:
- řidič nákladního automobilu sólo  ( o 7 osob)
- řidič autobusu  ( o 4 osoby)
- řidič malého motocyklu  ( o 2 osoby)
- technická závada vozidla  ( o 1 osobu)
- řidič traktoru  ( o 1 osobu) apod.
 
Negativní trendy - v porovnání se stejným obdobím roku 2008 zaznamenáváme nárůst počtu usmrcených u následujících položek statistiky nehod:
- u nehod, které se staly na mokrém povrchu  (o 22 osob)
- u nehod v noční době, nepříznivé klimatické podmínky - déšť apod. (o   6 osob)
- u nehod zaviněných nesprávným způsobem jízdy (o   6 osob)
- u nehod, které se staly na náledí, ujetém sněhu  (o 10 osob)
- u nehod, které skončily srážkou s pevnou překážkou (o   8 osob)
- u nehod, které se staly v pátek  (o   8 osob)
- u nehod v noční době, nezhoršené podmínky (o   5 osob)
- u nehod, které se staly na účelových komunikacích  (o   3 osoby)
- u nehod, které skončily požárem vozidla  (o   2 osob) atd.
 
Pozitivní trendy – významnější snížení počtu usmrcených osob nastalo u následujících položek statistiky nehod:
- u nehod, které se staly na suchém povrchu vozovky  (o 75 osob)
- u nehod v denní době  (o 40 osob)
- u nehod, které se staly v obci  (o 38 osob)
- u nehod zaviněných řidiči osobních automobilů  (o 35 osob)
- u nehod, které skončily srážkou s chodcem  (o 26 osob)
- u nehod, které skončily srážkou vozidel  (o 25 osob)
- u nehod, které se staly na silnicích II. třídy  (o 25 osob)
- u nehod, které se staly ve čtvrtek  (o 20 osob)
- u nehod v noční době, dobré podmínky  (o 18 osob)
- u nehod zaviněných nesprávným předjížděním  (o 17 osob)
- u nehod zaviněných nepřiměřenou rychlostí jízdy  (o 14 osob)
- u nehod zaviněných pod vlivem alkoholu (o 13 osob)
- u nehod, které se staly na silnicích III. třídy (o 13 osob)
- u nehod, které se staly v úterý  (o 12 osob)
- u nehod zaviněných řidiči vozidel registrovaných mimo území ČR (o 12 osob)
- u nehod zaviněných nedáním přednosti v jízdě  (o 11 osob)
- u nehod, které se staly ve středu  (o 10 osob)
- u nehod, které se staly na silnicích I. třídy  (o   9 osob)
- u nehod, které se staly v extravilánu   (o  8 osob)
- u nehod zaviněných neznámým řidičem  (o   7 osob)
- u nehod zaviněných chodci (o   7 osob)
- u nehod zaviněných řidičem motocyklu  (o   5 osob)
- u nehod zaviněných cyklistou (o   5 osob) apod.
 
pplk.Ing.Josef Tesařík , pplk. Petr Sobotka
Ředitelství služby dopravní policie Policejního pre­zidia ČR

vytisknout  e-mailem