Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Středočeský kraj název

Policie České republiky – KŘP Středočeského kraje

Jezdíme bezpečně na kole?

KRAJ - Jízda na kole má pozitivní vliv na zdraví a délku života člověka, ale na druhé straně by si měl každý při usednutí za řídítka uvědomit, že cyklisté jsou s chodci na silnicích nejohroženější skupinou. 

Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka. Pokud dojde ke střetu cyklisty s motorovým vozidlem, následky mohou být vážné, někdy i tragické. Při dodržování zásad bezpečné jízdy se snižuje vznik dopravních kolizí, a tím i nebezpečí úrazů.
Policisté od počátku roku 2019 do konce května šetřili 135 dopravních nehod s účastí cyklisty, které se udály na středočeských silnicích. Při těchto nehodách došlo ke zranění 111 cyklistů, z toho se v deseti případech jednalo o těžká zranění a tři cyklisté zemřeli. V době nehody nemělo 70 cyklistů na hlavě ochrannou přilbu. Velice častou příčinou nehod je nepozornost a momenty, kdy cyklisté přecení na silnici své jezdecké schopnosti, anebo nerespektují pravidla provozu, kdy se jedná například o:

  • nesprávný způsob jízdy;
  • nevěnování se řízení;
  • nedání přednosti;
  • nedodržení vzdálenosti;
  • špatné osvětlení;
  • náraz do otevřených dveří vozidla;
  • slepý úhel ve výhledu řidiče;
  • kolize s pobíhajícím zvířetem;
  • špatně naplánovaná trasa po komunikaci se silným provozem zejména nákladních vozidel;
  • konzumace alkoholu.

Za policisty jedno doporučení všem malým, ale i dospělým cyklistům: „ Na kole jen s přilbou!“.
Na otázku: Proč je důležité při jízdě na kole používat cyklistickou přilbu?“lze odpovědět:

  • Jednou ze základních příčin zranění či úmrtí cyklistů je právě poranění hlavy.
  • Cyklistická přilba zabrání až 85 % úrazů hlavy a 88% úrazů mozku.
  • Při střetu vozidla s cyklistou dochází nejčastěji k úrazu hlavy nárazem o vozovku, kapotu vozidla nebo jinou překážku (patník, strom, kámen).
  • V závislosti na síle úderu může poranění hlavy vyústit v dlouhodobější poruchy soustředění, bolesti hlavy a problémy s rovnováhou, případně ve vážné poškození mozku či úmrtí.

Samozřejmě je zde i zákonná povinnost pro cyklisty mladších 18 let vyplývající ze zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, kdy v § 58 odst. 1 je stanoveno: Cyklista mladší 18 let je povinen za jízdy použít ochrannou přílbu schváleného typu podle zvláštního právního předpisu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě.“

A jak má vypadat správně vybavené jízdní kolo?povinné výbavě zejména patří:

  • dvě na sobě nezávisle účinné brzdy (přední a zadní),
  • přední odrazka bílé barvy,
  • zadní odrazka červené barvy,
  • oranžové odrazky na obou stranách pedálů,
  • boční odrazky na paprscích kol, zaslepení konců řídítek (zátkami, rukojeťmi, apod.),
  • zakončení ovládacích páček brzd, měničů převodů a rychloupínačů nábojů kol musí být obaleno materiálem pohlcujícím energii,
  • uzavřené matice nábojů kol, pokud nejsou křídlové, rychloupínací nebo s krytkou konce náboje.

Za snížené viditelnosti musí mít jízdní kolo navíc pro jízdu přední světlomet svítící bíle (může svítit i přerušovaně, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena), zadní svítilnu červené barvy, která může svítit přerušovaně a zdroj elektrického proudu (dynamo nebo baterie).
Další informace a rady k problematice bezpečné jízdy na kole v silničním provozu naleznete například na webových stránkách Policie České republiky, BESIPu, Bezpečné cesty, či Týmu silniční bezpečnosti.
A na závěr jedno doporučení: „Nikdy nezapomínejte, že cyklista je účastníkem silniční provozu – řidič nemotorového vozidla. Přestože k tomu nepotřebuje žádný řidičský průkaz, musí v potřebné míře dodržovat a znát pravidla silničního provozu, řídit se jimi a při jízdě na kole na pozemních komunikacích být k dalším účastníkům ohleduplný, ukázněný a opatrný.“


por. Bc. Zdeněk Chalupa
tiskový mluvčí PČR
4. července 2019

vytisknout  e-mailem