Policie České republiky – KŘP Středočeského kraje
Jezdíme bezpečně na kole?
KRAJ - Jízda na kole má pozitivní vliv na zdraví a délku života člověka, ale na druhé straně by si měl každý při usednutí za řídítka uvědomit, že cyklisté jsou s chodci na silnicích nejohroženější skupinou.
Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka. Pokud dojde ke střetu cyklisty s motorovým vozidlem, následky mohou být vážné, někdy i tragické. Při dodržování zásad bezpečné jízdy se snižuje vznik dopravních kolizí, a tím i nebezpečí úrazů.
Policisté od počátku roku 2019 do konce května šetřili 135 dopravních nehod s účastí cyklisty, které se udály na středočeských silnicích. Při těchto nehodách došlo ke zranění 111 cyklistů, z toho se v deseti případech jednalo o těžká zranění a tři cyklisté zemřeli. V době nehody nemělo 70 cyklistů na hlavě ochrannou přilbu. Velice častou příčinou nehod je nepozornost a momenty, kdy cyklisté přecení na silnici své jezdecké schopnosti, anebo nerespektují pravidla provozu, kdy se jedná například o:
- nesprávný způsob jízdy;
- nevěnování se řízení;
- nedání přednosti;
- nedodržení vzdálenosti;
- špatné osvětlení;
- náraz do otevřených dveří vozidla;
- slepý úhel ve výhledu řidiče;
- kolize s pobíhajícím zvířetem;
- špatně naplánovaná trasa po komunikaci se silným provozem zejména nákladních vozidel;
- konzumace alkoholu.
Za policisty jedno doporučení všem malým, ale i dospělým cyklistům: „ Na kole jen s přilbou!“.
Na otázku: „Proč je důležité při jízdě na kole používat cyklistickou přilbu?“lze odpovědět:
- Jednou ze základních příčin zranění či úmrtí cyklistů je právě poranění hlavy.
- Cyklistická přilba zabrání až 85 % úrazů hlavy a 88% úrazů mozku.
- Při střetu vozidla s cyklistou dochází nejčastěji k úrazu hlavy nárazem o vozovku, kapotu vozidla nebo jinou překážku (patník, strom, kámen).
- V závislosti na síle úderu může poranění hlavy vyústit v dlouhodobější poruchy soustředění, bolesti hlavy a problémy s rovnováhou, případně ve vážné poškození mozku či úmrtí.
Samozřejmě je zde i zákonná povinnost pro cyklisty mladších 18 let vyplývající ze zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, kdy v § 58 odst. 1 je stanoveno: „Cyklista mladší 18 let je povinen za jízdy použít ochrannou přílbu schváleného typu podle zvláštního právního předpisu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě.“
A jak má vypadat správně vybavené jízdní kolo? K povinné výbavě zejména patří:
- dvě na sobě nezávisle účinné brzdy (přední a zadní),
- přední odrazka bílé barvy,
- zadní odrazka červené barvy,
- oranžové odrazky na obou stranách pedálů,
- boční odrazky na paprscích kol, zaslepení konců řídítek (zátkami, rukojeťmi, apod.),
- zakončení ovládacích páček brzd, měničů převodů a rychloupínačů nábojů kol musí být obaleno materiálem pohlcujícím energii,
- uzavřené matice nábojů kol, pokud nejsou křídlové, rychloupínací nebo s krytkou konce náboje.
Za snížené viditelnosti musí mít jízdní kolo navíc pro jízdu přední světlomet svítící bíle (může svítit i přerušovaně, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena), zadní svítilnu červené barvy, která může svítit přerušovaně a zdroj elektrického proudu (dynamo nebo baterie).
Další informace a rady k problematice bezpečné jízdy na kole v silničním provozu naleznete například na webových stránkách Policie České republiky, BESIPu, Bezpečné cesty, či Týmu silniční bezpečnosti.
A na závěr jedno doporučení: „Nikdy nezapomínejte, že cyklista je účastníkem silniční provozu – řidič nemotorového vozidla. Přestože k tomu nepotřebuje žádný řidičský průkaz, musí v potřebné míře dodržovat a znát pravidla silničního provozu, řídit se jimi a při jízdě na kole na pozemních komunikacích být k dalším účastníkům ohleduplný, ukázněný a opatrný.“
por. Bc. Zdeněk Chalupa
tiskový mluvčí PČR
4. července 2019