Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Krajské ředitelství policie kraje Vysočina

Policie České republiky – KŘP kraje Vysočina

Viditelnost chodců

KRAJ VYSOČINA: Policisté se v rámci dopravně bezpečnostní akce zaměří na chodce 

Bezpečnost chodců se v Kraji Vysočina i v letošním roce řadí mezi hlavní priority dopravních policistů Krajského ředitelství policie kraje Vysočina. Proto také budou i letos pokračovat nejrůznější dopravně bezpečnostní akce zaměřené především na jejich viditelnost. Do dopravně bezpečnostních akcí budou zapojeni zejména dopravní policisté, kteří se však v rámci kontrol budou zaměřovat i na to, zda chodci dodržují všechna ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích.

V loňském roce šetřili policisté v Kraji Vysočina celkem 101 dopravních nehod, na nichž mělo účast 120 chodců. Při těchto dopravních nehodách bylo šest chodců usmrceno, třináct z nich utrpělo těžké zranění a dalších 92 chodců bylo při nehodách zraněno lehce.  Pouze devět z nich vyvázlo z nehody bez zranění. Počet dopravních nehod chodců se sice meziročně snížil, ale zvýšil se počet nehod, při kterých chodec zemřel. Sedm chodců – účastníků dopravních nehod – bylo pod vlivem alkoholu. Pokud nahlédneme do statistik dopravní nehodovosti, tak zjistíme, že převážná většina nehod, na nichž měl účast chodec, se stala ve dne – jednalo se o 77 dopravních nehod. Při nehodách za dobrých světelných podmínek zemřeli čtyři chodci, deset jich bylo zraněno těžce a 81 chodců utrpělo lehké zranění. Zbývající dopravní nehody se staly za snížené viditelnosti, tedy ve večerních nebo  nočních hodinách -  při těchto nehodách zemřel jeden chodec, jeden byl zraněn těžce a tři lehce.

Právě dopravním nehodám, které se stávají za snížené viditelnosti, lze účinně předcházet tím, že chodec bude důsledně dodržovat pravidla pohybu po komunikacích. Chodec musí užívat především chodníku a tam, kde chodník není, se chodí po levé krajnici nebo co nejblíže při levém okraji vozovky.  Chodci smějí jít v těchto případech nejvýše dva vedle sebe. Při snížené viditelnosti nebo v nebezpečných a nepřehledných úsecích smějí jít chodci pouze jednotlivě za sebou.

Pravidla pohybu chodců po pozemních komunikacích upravuje zákon o provozu na pozemních komunikacích. Od 20. února roku 2016 vstoupila v účinnost novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která s sebou přinesla novou povinnost pro chodce, kterou je povinnost použití reflexního prvku při nedostatečné viditelnosti, která výrazně přispívá ke snížení rizik střetů osob s vozidly na místech, která nejsou dostatečně osvětlena a zároveň na nich chybí chodník. Použitím reflexního prvku nebo oděvního prvku s reflexními doplňky se dosáhne významného zviditelnění chodce, přičemž tím dojde k větší bezpečnosti pro všechny účastníky silničního provozu. S reflexními prvky je chodec vidět až na vzdálenost 200 metrů, takže řidič má možnost na danou situaci adekvátně zareagovat.

Reflexní prvek umístěný na viditelném místě musí mít každý chodec, který se bude za snížené viditelnosti pohybovat po pozemní komunikaci, na níž není chodník ani veřejné osvětlení. Novelizované ustanovení zní: „Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.“ Za nesplnění povinnosti dané novelizovaným zákonem lze chodci uložit na místě v příkazním řízení pokutu až do výše dvou tisíc korun.

Chodec musí k chůzi užívat především chodníku a tam, kde chodník není, musí chodit po levé krajnici nebo co nejblíže při levém okraji vozovky. Chodci smějí jít nejvýše dva vedle sebe. Při snížené viditelnosti nebo v nebezpečných a nepřehledných úsecích smějí jít chodci pouze za sebou. Chodec je povinen při přecházení vozovky použít přechod pro chodce vždy, když je od něho vzdálen do padesáti metrů. Na přechodu pro chodce se chodí vpravo.

Mimo přechod pro chodce je dovoleno přecházet vozovku jen kolmo k její ose. Před vstupem na komunikaci se chodec musí přesvědčit, zda může vozovku bezpečně přejít. Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče náhlé změnit směr nebo rychlost jízdy. Dále nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem. Jakmile vstoupí chodec na přechod pro chodce nebo na vozovku, nesmí se tam bezdůvodně zastavovat nebo zdržovat. Chodec také nesmí překonávat zábradlí nebo jiné zábrany na vozovce.

Statistika dopravní nehodovosti chodců v Kraji Vysočina v roce 2018

celkem

usmrceno

těžce zraněno

lehce zraněno

Územní odbor Pelhřimov

12

0

3

10

Územní odbor Havlíčkův Brod

14

1

2

12

Územní odbor Jihlava

31

1

3

25

Územní odbor Třebíč

20

0

1

21

Územní odbor Žďár nad Sázavou

21

2

4

21

Dálniční oddělení Velký Beranov

3

2

0

3

Kraj - celkem

101

6

13

92

nprap. David Linhart, vrchní inspektor

25. září 2019

vytisknout  e-mailem