Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Krajské ředitelství policie Lbk

Policie České republiky – KŘP Libereckého kraje

Policisté s Týmem silniční bezpečnosti rozdávali reflexní pásky

LIBEREC - Ve čtvrtek odpoledne proběhla v centru Liberce dopravně preventivní akce zaměřená na viditelnost chodců v rámci celorepublikové kampaně "Vidíme se?" 

Ve čtvrtek odpoledne se mohli občané krajského města setkat na vybraných přechodech pro chodce s dopravními policisty a zástupci Týmu silniční bezpečnosti. V rámci celorepublikové kampaně "Vidíme se?" zde rozdávali chodcům reflexní prvky a zároveň jim vysvětlovali jejich důležitost a správné používání. 

Kampaň, která bude od poloviny října do konce února 2016 rozdělena do tří fází, si klade za cíl naučit chodce používat reflexní prvky a docílit tak jejich zviditelnění v silničním provozu. 

1

Každý den dochází na silnicích k vážným dopravním nehodám. Jejich obětmi bývají často chodci. Příčinou mnoha tragických nehod je právě nedostatečná viditelnost. Vidět a být viděn“ – je základní pravidlo bezpečnosti na silnicích. Za snížené viditelnosti platí dvojnásob. Chodec, který není dostatečně vidět, je velmi snadno přehlédnutelný a mnohdy se tak stává pro řidiče téměř nevidtelným. Řidiči, kteří srazili chodce za snížené viditelnosti, se shodují na tom, že ho neviděli vůbec nebo příliš pozdě.

Před tímto nebezpečím se může chránit  především samotný chodec. Tím, že zvýší svoji viditelnost při pohybu na silnici i chodníku vhodnou barvou oblečení a dobře umístěnými reflexními prvky. 

„Reflexní doplňky jsou účinným pomocníkem, jak zviditelnit chodce za tmy a snížené viditelnosti. Nejsou však všemocnou ochranou, která v případě hrubého porušení zásad bezpečného pohybu v silničním provozu zabrání vzniku fatální dopravní nehody,“ říká dopravní expert Týmu silniční bezpečnosti Libereckého kraje Roman Budský. "Řidiči musí navíc pamatovat na to, že zdaleka ne všichni chodci budou dostatečně označeni. Finští odborníci došli k závěru, že řidič jedoucí s rozsvícenými potkávacími světly spatří chodce na vzdálenost max. 50 metrů (chodce s reflexními prvky na 100 až 150 m). Při rozsvícených dálkových světlech může chodce vidět maximálně na 100 m (chodce s reflexy až na 300 metrů). Je tedy třeba pamatovat na nutnost snížit rychlost jízdy při přepnutí z dálkových světel na potkávací. "

"Za snížené viditelnosti řidiči nejlépe vnímají chodce s reflexními doplňky umístěnými na pohyblivých částech těla – ideálně nad zápěstím a nad kotníkem. Na pohybující se světélkující body reagují zhruba 3x dříve než na reflexní plošky staticky umístěné na trupu. Proto jsou i reflexní přívěšky považovány za významný preventivní prvek snižující pravděpodobnost zachycení chodce automobilem až o 85 %. Samozřejmostí je nošení reflexních doplňků na straně ke středu vozovky, musí být viditelné pro řidiče přijíždějící k čelu, ale i k zádům chodce." dodává Roman Budský

Tradičně bývají voleny pásky v barvě bílé. Je zde ovšem úskalí, že chodec – ač řádně označen - nebude řidičem včas rozpoznán, neboť postava jdoucí po krajnici může snadno splynout s bílým vodorovným dopravním značením. Negativní roli sehrává i bílá barva veřejného osvětlení či světlometů protijedoucích vozidel. 

Bezpečnost chodců v silničním provozu je jednou z priorit služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Libereckého kraje pro tento rok. Oproti loňskému roku se podařilo  z části snížit počet dopravních nehod s účastí chodců, avšak zaznamenali jsme nárůst dopravních nehod s účastí dětí. Nejtragičtějšími měsíci pro chodce jsou říjen až březen. Bylo zjištěno, že v Libereckém kraji dochází nejvíce k dopravním nehodám chodců v čase od 15:00 do 18:00 hodin. S ohledem na nepříznivý vývoj dopravních nehod s účastí dětí jsme zintenzivnili preventivní aktivity v mateřských a základních školách a zaměřeili jsme se také více na přímý dohled nad bezpečností silničního provozu na místa a dobu, kdy nejčastěji dochází k těmto dopravním nehodám.


Statistika dopravních nehod s účastí chodců v Libereckém kraji:

  2014 2015 (k 31.10.)
Celkem DN s účastní chodců 123 115
Úmrtí chodců při DN 6 3
Celkem DN s účastí dětí 26 40
Počet DN zaviněných ze strany chodců 38 49
Počet DN zaviněných ze strany chodců - dětí 17 23

Na Liberecku máme do konce října 2015 evidováno celkem 1313 dopravních nehod, z nichž 45 je s účastí chodců, z toho ve 13 případech šlo o dětiV 18 případech nehodu zavinili chodci, z toho v 6 případech děti
 

Dítě nezná míru pravděpodobnosti rizika, kterému se vystaví. Špatně odhaduje vzdálenost a rychlost. Až dospívající umějí zvážit více faktorů najednou - odhadnou rychlost přijíždějícího auta i jeho vzdálenost a svou šanci bezpečně přejít vozovoku. Děti bývají zároveň mnohdy v silničním provozu nepozorné a nedisciplinované, což může být další příčinou vzniku dopravní nehody. 

Více o viditelnosti chodců naleznete na stránkách Týmu silniční bezpečnosti Libereckého kraje. 
 

20.11.2015
por. Bc. Vladimíra Šrýtrová
KŘP Libereckého kraje, tisková mluvčí 

vytisknout  e-mailem