Policie České republiky – KŘP hlavního města Prahy
Řidiči, už je čas!
Příprava vozidla na zimní období začíná u výměny pneumatik.
Povinnost použít zimní pneumatiky je specifikována v zákoně č. 361/2000 Sb., zákon o provozu na pozemních komunikacích, novelizovaný zákonem č. 133/2011 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Tato informace je konkrétně obsažena v § 40a, předmětného zákona, kde je uvedeno:
§ 40a
Provoz vozidel v zimním období
(1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud
a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik, a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí.
Správci komunikací mají ještě další možnost, jak stanovit povinnost nazout zimní obutí, a to umístěním značky "Zimní výbava" na konkrétní úsek komunikace s ohledem na její sjízdnost a aktuální klimatické podmínky. Jakmile je komunikace touto značkou osazena, platí povinnost použití zimních pneumatik i mimo zákonem stanovené období.
S výměnou pneumatik není nutné čekat až do 1. listopadu, zkušení motoristé vědí, že vhodným okamžikem je období, kdy teplota klesne pod 7 st. C. Od této teploty se začínají projevovat rozdíly mezi letní a zimní pneumatikou. Letní pneumatiky při teplotě pod 7 st. C tuhnou a zhoršují se tím jejich vlastnosti.
Vozidlo, vybavené zimními pneumatikami, má vyšší adhezi (přilnavost) na sněhu, ledu i na suchých studených vozovkách, lepší stabilitu při průjezdu zatáčkami a podstatně kratší brzdnou dráhu. Pro představu: šířka přechodu pro chodce je pouhé 3 metry, brzdná dráha osobního vozidla vybaveného zimními pneumatikami na suché vozovce, při teplotě 0 st. C a rychlosti 60 Km/h, je právě o tyto 3 metry kratší, než při použití letních pneumatik. Uvědomme si, že právě tyto 3 metry mohu znamenat rozdíl mezi životem a smrtí.
Jak poznáte, že daná pneumatika je opravdu zimní? Pneumatiky určené pro zimní provoz mají většinou jednotné označení a to na svém boku. Jedná se o písmena M+S - bláto+sníh (mud+snow) nebo winter – zima.
Pro zimní pneumatiky platí pravidlo 4x4:
- 4 stejné zimní pneumatiky na voze. Při montáži pouze 2 ks zimních pneumatik, například na poháněnou přední nápravu, zajistíte rozjezd vozu. Pokud však na zadní nápravě necháte pneumatiky letní, které v zimním období ztrácejí takřka veškeré svoje jízdní vlastnosti, můžete velmi lehce dostat vozidlo do smyku. Pokud necháte zimní pneu pouze na zadní nápravě a na přední necháte pneumatiky letní, je velmi pravděpodobné, že při zatočení nebude vozidlo reagovat a pojede rovně! A právě z tohoto důvodu nám § 40c zák. č.361/2000 Sb. jasně přikazuje použití zimních pneumatik na všech 4 kolech.
- 4 zimní sezóny - doba pro použití pneumatik. Zimní pneumatika stárne podstatně rychleji než pneumatika letní. Je to díky používání více druhů olejů a směsí silic, než u pneumatik letních. Tyto přísady se postupem času z pneumatiky vytrácejí díky chemickým procesům.
- 4 mm - minimální hloubka dezénu. Pokud klesne hloubka dezénu pod 4mm, pneumatika již nemá díky úbytku vzorku dostatečné schopnosti záběru. Například pokud klesne hloubka dezénu pod doporučené minimum, pravděpodobně se setkáte s problémy nejen při jízdě ale už při samotném rozjezdu, kdy pneumatiky začnou prokluzovat!
- 4 měsíce v roce - uplatnění pro zimní pneumatiky. Zimní pneumatika má uplatnění nejen na zasněženém povrchu. Její využití začíná už při poklesu teploty pod 7°C. Nezapomínejte, že i když je během podzimního dne +10° až 12°C mohou večerní a hlavně noční teploty klesnout podstatně níže! I přes to, že obujete zimní pneumatiky, nemůžete jezdit na sněhu a ledu stejně, jako po suché silnici. Fyzikální zákony platí i pro vozidla se zimními pneumatikami.
V souvislosti se zimními pneumatikami nejsou sice plánovány žádné masivní celoplošné akce, neznamená to ale, že se řidiči nemohou s kontrolou setkat. Podstatným impulsem pro kontroly zimních pneumatik budou povětrnostní podmínky, které zvyšují riziko ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. V případě, že bude mít absence zimních pneumatik přímý vliv na vznik a průběh dopravní nehody, přihlédnou policisté při šetření nehody také k této skutečnosti. Informace o pneumatikách vozidla, které mělo účast na dopravní nehodě, bude součástí protokolu o nehodě, který je automaticky předáván České kanceláři pojistitelů.
Za porušení povinnosti použít za stanovených podmínek zimní pneumatiky mohou policisté řidiči uložit v blokovém řízení pokutu do 2000 korun. Pokud by další jízdou na nevyhovujících pneumatikách mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, jsou policisté navíc oprávnění zakázat řidiči další jízdu. Při kontrolách bude policisty zajímat nejen druh pneumatiky, ale samozřejmě také její stav
.
por. Bc. Ladislav Beránek - 25. 10. 2019
vytisknout
e-mailem
Facebook