Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Kybernetická kriminalita

Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. 

Žadatel se domáhal „poskytnutí statistických dat o kybernetické kriminalitě za období 1. 1. 2008 – 31. 12. 2017 dle jednotlivých druhů a rovněž dle příslušných ustanovení tr. zákoníku a to v rozsahu počet zjištěných skutků, počet objasněných skutků, výše vzniklé škody, výše zajištěných výnosů.“ 

Policie České republiky poskytla žadateli požadované informace v přiloženém souboru.

Soubor obsahuje statistické údaje o kyberkriminalitě za roky 2011 až 2018 v požadované struktuře s výjimkou údajů o výši zajištěných výnosů z trestné činnosti, a to vždy ve dvou kontingenčních tabulkách za každý kalendářní rok. První tabulka v oblasti řádků uvádí jednotlivá ustanovení zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů (první trojčíslí označuje paragraf, další skupiny dvou nebo tří znaků označují jeho odstavec, případně písmeno), v oblasti dat počet neobjasněných skutků, objasněných skutků a jejich celkový součet a v oblasti filtrů škody buď ve stovkách korun (roky 2011-2015) nebo v celkové výši (roky 2016-2018). Druhá tabulka v oblasti řádků uvádí škody buď ve stovkách korun (roky 2011-2015) nebo v celkové výši (roky 2016-2018), v oblasti dat počet neobjasněných skutků, objasněných skutků a jejich celkový součet a v oblasti filtrů jednotlivá ustanovení zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Policie České republiky statisticky vykazuje trestnou činnost zahrnovanou pod pojem kybernetické kriminality od roku 2011. Nedisponuje proto požadovanými statistickými údaji za roky 2008-2010 a soubor těchto údajů by musela zpětně vytvořit. Ustanovení § 3 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. definuje informaci jako jakýkoli obsah nebo jeho část v jakékoli podobě, zaznamenaný na jakémkoli nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního. Informace o kyberkriminalitě za roky 2008-2010 jsou sice v rozptýlené podobě obsaženy v trestních spisech vedených v těchto letech povinným subjektem, avšak jejich vyhledání v těchto spisech, shromáždění a sestavení do souboru v žadatelem požadované struktuře podle názoru povinného subjektu daleko přesahuje pouhou mechanickou činnost, neboť každou z těchto informací je nutno zvlášť posoudit a určit, zda ji lze podřadit pod pojem kybernetické kriminality či nikoliv. Takové sestavení souboru statistických údajů na základě posuzování vyhledaných informací a jejich selekce povinný subjekt považuje za vytváření nové informace ve smyslu ustanovení § 2 odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb. Toto ustanovení praví, že povinnost poskytovat informace se vytváření nových informací netýká.

Policie České republiky ve statistice trestné činnosti zahrnované pod pojem kybernetické kriminality nevykazuje zajištěné výnosy z trestné činnosti. Požadovanými statistickými údaji o zajištěných výnosech ve vztahu ke kyberkriminalitě proto nedisponuje a musela by soubor těchto údajů zpětně vytvořit. Informace o výnosech z trestné činnosti zajištěných během přípravného řízení jsou sice v rozptýlené podobě obsaženy v trestních spisech vedených povinným subjektem, avšak jejich vyhledání v těchto spisech, shromáždění, posouzení a přiřazení ke statistickým údajům o kyberkriminalitě obsaženým ve stávajícím souboru podle názoru povinného subjektu rovněž přesahuje pouhou mechanickou činnost. Doplnění stávajícího souboru statistických údajů o údaje dokumentující výši zajištěných výnosů z trestné činnosti na základě posuzování vyhledaných informací a jejich selekce povinný subjekt opět považuje za vytváření nové informace, na něž se povinnost poskytovat informace podle ustanovení § 2 odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb. nevztahuje.              

PhDr. Jiří Vokuš, 14. února 2019

vytisknout  e-mailem