Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Letecké katastrofy z pohledu pilota

Přínosným bylo i vystoupení penzionovaného kapitána dopravních letadel a vyšetřovatele leteckých incidentů, kterým byl po dobu 20-ti let. Naposledy se podílel na vyšetřování letecké katastrofy letadla typu Concorde u Paříže v roce 2000. Jako nejčastější příčiny leteckých neštěstí uvedl lidské selhání. Jako další významný faktor příčiny leteckých nehod označil vliv počasí. Další častou příčinou leteckých katastrof je opožděná reakce moderních a velice výkonných dvouproudových motorů. Dřívější pístové letecké motory reagovaly okamžitě. Z pohledu vyšetřovatele leteckých incidentů je pro následné vyšetřování nejdůležitější na místě katastrofy zajistit tzv. „černou skříňku“. Ve skutečnosti se jedná o zařízení červené barvy. Toto zařízení permanentně zaznamenává polohu letadla, většinu jeho provozních údajů a veškerou interní a externí komunikaci posádky. Dále je velice důležité na místě letecké katastrofy při provádění záchranných prací pokud možno zachovat původní polohu jednotlivých částí letadla. Odvoz částí letadla je možný jedině se souhlasem vyšetřovatele. Rozmístění a poloha trosek letadla má pro vyšetřovatele velkou vypovídací hodnotu ve vztahu k mechanismu průběhu havárie a zjištění příčiny katastrofy.

vytisknout  e-mailem