Policie České republiky – KŘP Olomouckého kraje
Měření funkčnosti světlometů pro veřejnost
PROSTĚJOV - Vidět a být viděn.
- Základem jsou čistá skla (k tomu je třeba mít plně funkční stěrače) a správně fungující světlomety.
- Čisté a správné brýle pro řidiče, který je potřebuje.
- Zkontrolovat funkčnost světlometů, nejen čelních, ale i brzdových a koncových.
- Vybrat si kvalitní a správné autožárovky.
- Svítit tam, kde je to potřeba - je důležité mít správně seřízené světlomety tak, aby maximum světla bylo do 40 metrů před automobilem, čistě vymezený světelný kužel by měl soustřeďovat světlo 75 až 100 metrů před vozidlo, kde ho řidič nejvíce potřebuje pro zaznamenání překážek. Dosvit do vzdálenosti až 200 metrů a více je optimální.
- Svítit neznamená oslňovat - špatně seřízené světlomety mohou oslňovat a způsobit kolizní situaci. Myslete i na ostatní účastníky silničního provozu a používejte regulátor výšky světlometů.
- Svítit správně a proto včas reagovat - jen správně seřízené světlomety umožní včasné zaznamenání překážky, nebezpečí, nestandardní dopravní situace, značek, cyklistů a chodců a umožní včas a bezpečně reagovat.
- Svítit rozhodně oběma světlomety - jinak vypadá auto jako motocykl. Svítit nejen vpředu, ale i koncová a brzdová světla světla jsou životně důležitá, aby vůz byl včas vidět.
- Svítit vždy za jízdy - v případě konstrukčního řešení, kdy světla denního svícení se zapínají automaticky pozor na to, že většině vozidel s tímto řešením svítí pouze světla vepředu a zezadu je tak vozidlo neosvětlené. Často chybou je užití pouze obrysových světel k dennímu svícení.
- Při snížené viditelnosti, jako je mlha, hustý déšť, či sněžení je třeba užívat světla do mlhy.
por. Bc. František Kořínek
6. 11. 2014