Policie České republiky – KŘP Libereckého kraje
Motorkářská sezóna pomalu začíná
KRAJ - S prvním sluníčkem vyjíždějí na silnice i milovníci motorek.
Každý motorkář by si měl uvědomit, že patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu.
Řidič v autě je proti nárazu chráněný spoustou bezpečnostních prvků a hlavně karoserií, ale člověk na motorce si musí uvědomit, že náraz tělem či hlavou do pevné překážky může být pro něj fatální.
Největší vliv na chování na silnicích má připravenost, což je ale také největším problémem. Spousta motorkářů na silnice vyjíždí nepřipravená.
Pozornost je třeba věnovat především stavu a nahuštění pneumatik, stavu brzd a osvětlení. V žádném případě nelze podceňovat kvalitní oblečení, obuv a přilbu. Chrání motocyklistu nejen před nepřízní počasí, ale jsou jedinou ochranou v případě kolize či pádu. Proto když se někdo rozhodnode investovat nemalé peníze do motorky, neměl by rozhodně šetřit ani na této další kvalitní výbavě.
Řidiči motocyklů, kteří vyrazí po zimě na svou první jídzu, by měli počítat s tím, že se na silnicích vyskytují zbytky posypového materiálu, navíc na nás mohou na nejméně očekávaných místech čekat výtluky, což může sehrát tragickou roli při nepřiměřené rychlosti jízdy při průjezdu zatáčkou či při intenzivním brzdění.
Proto je nejdůležitější vždy přizpůsobit jízdu svým schopnostem a také možnostem motocyklu a velmi důležité je také umět jízdu přizpůsobit aktuálním povětrnostním podmínkám. Je nutné pamatovat na to, že stačí malá chyba a krásná projížďka se změní v tragédii.
Před první jízdou je dobré si vyzkoušet základní ovládací prvky.
Za řidítky motocyklu je potřebná vysoká dávka předvídavosti, sledování okolního provozu, ale také ohleduplnosti a tolerance. A to platí nejen pro řidiče motocyklů, ale velmi pozorní by měli být i ostatní účastníci silničního provozu. Řidič na motocyklu je pro ně mnohdy snadno přehlédnutelný a všimnou si jej až když už je pozdě, napřílad ve chvíli, kdy jsou motocyklem předjížděni.
Motocyklista by měl být zároveň pro své okolí dostatečně viditelný. Kromě výrazného oblečení jsou vhodné i reflexní vesty či reflexní šle nebo jiné doplňky z reflexního materiálu.
Většina nehod je způsobena lidskou chybou jak ze strany motocyklistů, tak i ze strany ostatních účastníků silničního provozu. V případě motorkářů bývá často na vině nepřiměřená rychlost nebo špatný způsob jízdy.
V loňském roce se stalo v Libereckém kraji celkem 181 dopravních nehod s účastí motorkářů, z toho 6 jich bylo smrtelných.
V 25 případech utrpěli řidiči motocyklů těžká zranění a ve 117 případech šlo o zranění lehčího charakteru.
V letošním roce od 1. ledna do 1. dubna 2019 máme v celém kraji evidováno celkem 7 dopravních nehod s účastí řidičů motorek, při kterých byl těžce zraněn jeden člověk a 4 vyvázli s lehkým zraněním. Naštěstí při techto nehodách nepřišel nikdo o život.
I v letošním roce je pro řidiče motocyklů připravena řada zajímavých akcí. Jednou z nich je akce pořádaná v rámci preventivního projektu Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR ve spolupráci s Asociací center pro zdokonalovací výcvik řidičů AČR zaměřená na bezpečnost řidičů motocyklů "Začněme spolu anebo kolama dolů", která v našem kraji proběhne ve středu 8. května na autodromu Sosnová u České Lípy. Více informaci i přihlašovací formulář naleznete zde.
1. 4. 2019
por. Bc. Vladimíra Šrýtrová
koordinátorka prevence KŘP Libereckého kraje