Policie České republiky – KŘP hlavního města Prahy
Nebezpečí dodatečně namontovaných xenonových výbojek!
Ve snaze lépe vidět na cestu, ohrožují stovky řidičů ostatní motoristy a riskují vysoké pokuty!
Také se vám již stalo, že proti vám jelo vozidlo, které svítilo bílým až namodralým světlem tak intenzivně, že jste byli na pár okamžiků oslepeni? Pravděpodobně jste potkali řidiče, který si do světlometů svého vozidla dodatečně namontoval xenonové výbojky. Motoristická veřejnost stále častěji volá po přísných trestech pro tyto novodobé „světelné piráty“, policisté se z těchto důvodů již delší dobu právě na tyto motoristy intenzivně zaměřují.
Xenonové výbojky fungují na odlišném principu než klasické žárovky, ve kterých svítí speciální vlákno. Ve výbojce, jak již název napovídá, dochází k výboji mezi dvěma elektrodami, které jsou umístěny v baňce naplněné inertním plynem. Takto vytvořené světlo má zhruba 3 x vyšší svítivost než u žárovky s vláknem. Individuální vlastnosti inertního plynu ovlivňují barevnou teplotu světla výbojky, která se pohybuje od mírně nažloutlého odstínu 4300 Kelvinů až k nafialovělému odstínu 12000 Kelvinů. Barevná teplota denního světla je 5 200 Kelvinů. Rozdíl mezi žárovkou a výbojkou je patrný na první pohled při rozsvícení, kdy u výbojky postupně narůstá svítivost a plného výkonu dosáhne do 10 sekund.
Náš trh je v současné době zaplaven levnými univerzálními přestavbovými sadami s xenonovými výbojkami. Většina prodejců dnes již kupující upozorňuje, že tato sada není určena k použití v provozu na pozemních komunikacích. Někteří prodejci však stále lákají kupující tím, že výrobek je homologován. Jedná se však o homologaci zařízení po stránce elektromagnetické kompatibility se zbytkem elektroinstalace v automobilu. Z internetových diskuzí však vyplývá, že tato značka kompatibilitu nezaručuje. Motoristé, se na internetu často svěřují, že po namontování sady do vozidla mají rušen signál rádia natolik, že ho nemohou používat, někdy jsou zde popisovány i poruchy jednotlivých přístrojů vozidla. Větší problém však představují ballasty – vysokonapěťové měniče, které tyto sady obsahují. Jejich nekvalitní provedení může způsobit i požár vozidla! Na našem trhu najdeme také podstatně dražší a schválené přestavbové sady určené pro konkrétní typy vozidel, vždy je však nutné dodržet při této montáži následující pravidla.
Přestavba halogenových světlometů na xenonové je povolena pouze při dodržení předpisu EHK č. 48 a předpisu EHK č. 98.
Předpis EHK č. 48 (Jednotná ustanovení pro schvalování typu vozidel z hlediska montáže zařízení pro osvětlení a světelnou signalizaci.)
Zajištění čištění světlometů – xenonová výbojka vyzařuje velice intenzivní světlo, které se na znečistěném světlometu láme a způsobuje nepříjemné oslňování protijedoucích řidičů, proto musí být podle tohoto předpisu na vozidle zařízení pro čištění světlometu (ostřikovač).
Zajištění automatické regulace sklonu světlometů - velká intenzita vyzařovaného světla musí být za jízdy výškově automaticky korigována v hodnotách stanovených výrobcem pro seřízení světlometů.
Předpis EHK č. 98 (Jednotné ustanovení pro homologaci světlometů motorových vozidel vybavenými světelnými zdroji s plynovými výbojkami)
Světlomet musí být pro použití xenonových výbojek homologován – pokud je určen pouze pro osazení xenonovými výbojkami je označen písmenem D. Některá vozidla mají světlomety duální, schválené pro použití halogenových žárovek i xenonových výbojek, tyto světlomety jsou označeny HCR DCR. Tato identifikační označení najdeme na rozptylovém skle světlometu nebo v zadní části těla světlometu.
Důležité varování na závěr!
Policie ČR - silniční kontrola
- pokud policista při silniční kontrole zjistí, že vozidlo je vybaveno xenonovými výbojkami v rozporu s výše uvedenými technickými předpisy (např. výbojky jsou umístěny v světlometu schváleném pro užití výbojek, chybí však elektronická regulace sklonu světlometů nebo zařízení pro čistění světlometů), lze za podmínek uvedených v ustanovení § 84 odst. 1 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákona o přestupcích“) projednat v blokovém řízení s řidičem přestupek proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu na pozemních komunikacích podle ustanovení § 22 odst. 1 písm. l) zákona o přestupcích a uložit mu sankci a to pokutu do výše 2.000,- Kč za porušení ustanovení § 5 odst. 1 písm. a) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů,
- v případech, kdy bude vozidlo způsobovat oslnění takové intenzity, že bude bezprostředně ohrožena bezpečnost silničního provozu (např. výbojky jsou umístěny do světlometu, který není pro tento světelný zdroj schválen), sepíše a zadokumentuje policista oznámení příslušnému správnímu orgánu obce s rozšířenou působností, pro podezření ze spáchání přestupku proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu na pozemních komunikacích podle ustanovení § 22 odst. 1 písm. a) bod 3 zákona o přestupcích, kdy mu v rámci přestupkového řízení může být uložena pokuta od 5 000 Kč do 10 000 Kč a zákaz činnosti od šesti měsíců do jednoho roku.
Stanice technické kontroly – technická prohlídka
- pokud bude při povinné technické prohlídce vozidla zjištěna dodatečná montáž xenonových výbojek a nebudou splněny shora uvedené podmínky podle předpisu EHK č. 48 a EHK č. 98 je toto pochybení hodnoceno jako technická závada podle KÚ 718 „B“ – nepovolené úpravy. Technická způsobilost vozidla je omezena na 30 dnů, během kterých musí provozovatel odstranit závady a přistavit vozidlo k opětovné prohlídce.
vytisknout
e-mailem
Facebook