Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje
Nehodovost na Rokycansku za rok 2015
ROKYCANSKO - Policisté bilancovali uplynulý rok v souvislosti s dopravními nehodami.
Policisté z Územního odboru Rokycany za loňský rok evidují na silnicích okresu Rokycany celkem 205 dopravních nehod, což je o 20 nehod více než v roce 2014. Ze statistických údajů vyplývá, že v loňském roce bylo při nehodách lehce zraněno 99 osob a 5 osob bylo usmrceno. V porovnání s předloňským rokem se jedná o nárůst obzvláště u tragických dopravních nehod se smrtelným zraněním. V roce 2014 totiž policisté z území Rokycanska evidovali "pouze" jednu nehodu, kde došlo k usmrcení účastníka dopravní nehody (tragická dopravní nehoda se stala začátkem roku 2014 a při nehodě zemřel chodec, který se střetl s vozidlem u obce Mýto). V počtu lehce zraněných je za loňský rok o 14 více oproti roku předloňskému.
Z celkového počtu dopravních nehod jich řidiči motorových vozidel zavinili nejvíce, a to v počtu 170. Řidiči nemotorových vozidel zavinili 11 dopravních nehod a 5 nehod chodci. Požití alkoholu ze strany řidiče (viníka) bylo při nehodách zjištěno v šestnácti případech, což je o dva méně oproti roku předloňskému.
Mezi nejčastější příčiny dopravních nehod jsou jako v letech předcházejících: nesprávný způsob jízdy (98 případů), nepřiměřená rychlost (44 případů) a nedání přednosti v jízdě (32 případů). V souvislosti se sledováním dle místa dopravní nehody na území Rokycanska můžeme konstatovat, že z celkového počtu 205 dopravních nehod se jich 113 stalo mimo obec, zbylých 92 nehod policisté evidují v obci.
K největšímu počtu nehod došlo v loňském roce na Rokycansku na silnicích druhých tříd 75 dopravních nehod, poté na silnicích třetích tříd 58 dopravních nehod a na místních komunikacích pak 34 dopravních nehod.
K nejtragičtějším dopravním nehodám vyjížděli v loňském roce policisté v lednu, březnu a září. První nehoda, která si vyžádala lidský život, se odehrála v polovině ledna. Řidič ve věku 23let pod vlivem alkoholu, nezvládl řízení, narazil do stromu a při nehodě došlo k usmrcení spolujezdce. O dva měsíce později 27letý řidič nezvládl řízení a poté co přejel do protisměru, narazil do nákladního vozidla a nakonec do stromu. Řidič následkům zranění podlehl. Další nehoda, která si vyžádala lidský život, se stala 11. září. V tomto případě 26letý chodec byl na dálnici sražen nákladním vozidlem. I v tomto případě mohl sehrát svou roli alkohol, jelikož muži v těle kolovalo v době nehody přes dvě promile alkoholu.
Srovnání celkového počtu dopravních nehod s přechozími roky:
ROK | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
POČET | 205 | 185 | 178 | 194 | 151 | 124 | 217 |
ROK | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 |
---|---|---|---|---|---|
Počet DN | 205 | 185 | 178 | 194 | 151 |
Smrt účastníků | 5 | 1 | 4 | 4 | 3 |
Těžké zranění | 9 | 5 | 9 | 8 | |
Lehké zranění | 99 | 85 | 95 | 99 | 89 |
Alkohol u viníka | 16 | 18 | 16 | 18 | 18 |
Příčina DN: | |||||
Nesprávný způsob jízdy | 98 | 81 | 69 | 77 | 64 |
Nepřiměřená rychlost | 44 | 52 | 61 | 77 | 51 |
Nedání přednosti | 32 | 19 | 22 | 20 | 28 |
Nesprávné předjíždění | 7 | 9 | 4 | 5 | 5 |
Místo DN | |||||
Silnice I.třídy | 3 | 0 | 0 | 5 | 2 |
Silnice II.třídy | 75 | 67 | 58 | 61 | 77 |
Silnice III.třídy | 58 | 32 | 37 | 45 | 43 |
Místní komunikace | 34 | 41 | 29 | 37 | 24 |
Účelová kom. (polní a lesní cesty) | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 |
Účelováí kom. ostatní (parkoviště) | 6 | 3 | 5 | 10 | 5 |
Nejčastější zavinění | |||||
Řidičem mot. vozidla | 170 | 161 | 156 | 179 | 144 |
Řidičem nemor. vozidla | 11 | 11 | 13 | 10 | 4 |
Chodcem | 5 | 3 | 2 | 0 | 3 |
Zvěří | 17 | 7 | 5 | 4 | 0 |
Mezi základní prevenci následků dopravních nehod patří viditelnost účastníka silničního provozu, zejména u chodce či cyklisty. Účastníci by se měli řídit dodržováním pravidla - Vidět a být viděn. Toto pravidlo může zefektivnit každý reflexním oblečením či doplňkem. Reflexní barvu je vidět na vzdálenost 200 metrů, oproti bílé, kterou jsme schopni zaregistrovat na 55 metrů, nemluvě o modré barvě, kterou vidíme na 18 metrů.
Počet "hříšníků" pod vlivem alkoholu se oproti loňskému roku sice snížil, ale zase u nehod s tragickým koncem si vyžádal své oběti. Nutné je stále apelovat, že alkohol a omamná a psychotropní látka za volant nepatří!!! Návyková látka v těle snižuje schopnosti a reakce a působí na jeho ovládací a rozpoznávací schopnosti.
nprap. Hana Kroftová
22. ledna 2016