Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Středočeský kraj název

Policie České republiky – KŘP Středočeského kraje

„Kolama dolů – učme se přežít“

PŘÍBRAMSKO - V roce 2023 zemřelo na českých silnicích 70 motocyklistů. Pojďme v letošním roce společně toto číslo snížit pod známým heslem motorkářů „kolama dolů“. 

Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR ve spolupráci s Asociací center pro zdokonalovací výcvik řidičů Autoklubu ČR pořádá preventivní projekt zaměřený na bezpečnost řidičů motocyklů. Motorkářskou sezonu odstartovala v dubnu společná jízda s následnou bezplatnou ukázkou výcviku na polygonu v Brně, následovalo dalších pět míst v republice. Pokračování této zajímavé akce proběhne v sobotu 13. července na Příbramsku na polygonu v Dlouhé Lhotě. V srpnu pak na polygonu v Sosnové a Hradci Králové. Cílem projektu je zprostředkování praktického vzdělávání a zdokonalování řidičů motocyklů, především však jde o snížení následků a počtu dopravních nehod zaviněných motorkáři a o osvětu všech účastníků silničního provozu.

Počet účastníků na jednu vyjížďku je stanoven na 250 motorkářů, zájemci se mohou přihlásit prostřednictvím formuláře v odkaze viz níže. Sraz je dne 13. července v 10:00 hodin v Milínské ulici v Příbrami u výrobního družstva Drupol. Odtud pak motorkáři vyjedou v 11.00 hodin za doprovodu dopravních policistů na motocyklech na spanilou jízdu dlouho kolem 80 km. Trasa povede přes Konětopy, Horní Hbity, Kamýk nad Vltavou, Krásnou Horu nad Vltavou, Petrovice, Vysoký Chlumec, Sedlčany, Cholín, Drhovy a Dobříš. Zakončena bude na polygonu v Dlouhé Lhotě kolem 13:00 hodin. Tam mohou přijet i další zájemci na svým strojích, aby si procvičili ovládání motocyklu v krizových situacích v uzavřeném prostoru polygonu, prohlédli si krásné motorky apod. 

Motocyklisté by si měli uvědomit, že jsou při dopravních nehodách mnohem zranitelnější než řidiči vozidel. Riziko, že motorkář nebo jeho spolujezdec bude při havárii usmrcen či vážně zraněn, je mnohem vyšší než u osádky automobilu. Motocyklistu nechrání žádná karoserie, bezpečností pás, ale pouze prvky pasivní bezpečnosti, které má na sobě. Je to speciální a dobře viditelné oblečení, kvalitní přilba, pevná obuv, rukavice, chrániče kloubů a páteře. I sebelepší výbava však není zárukou bezpečné jízdy, pokud motorkář jede riskantně a nepřizpůsobí rychlost jízdy stavu komunikace, počasí a hustotě provozu. Je potřeba si uvědomit, že ostatní motoristé mohou motorkáře snadno přehlédnout, obvykle nesprávně odhadnou rychlost a reakci motorky.

Při předjíždění by měl mít motocyklista připravený záložní plán, tzv. „únikový prostor“, prostě vědět, kudy jet, kdyby auto před ním náhle vybočilo, zahnulo, začalo prudce brzdit nebo vyjelo nějaké vozidlo z vedlejší ulice. K tomu je potřeba zvládnou správnou techniku pohledu. Oči a jejich používání je klíčové pro rychlou a bezpečnou jízdu na motocyklu. Motorkář by se měl dívat co nejvíce dopředu, ne pár metrů přes sebe. Může pak mnohem lépe reagovat na vzniklý problém. Platí zde základní poučka – jedu tam, kam se dívám. Nikdy není špatně si předjetí rozmyslet, počkat na vhodnější dobu, a předjíždění v nepřehledných místech je vyloženě hazard se životem.

Další informace na odkaze: https://www.policie.cz/clanek/kolama-dolu-ucme-se-prezit-330436.aspx

por. Bc. Monika Schindlová, DiS.
komisař
P ČR Příbram
1. červenec 2024

vytisknout  e-mailem