Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Moravskoslezský kraj název

Policie České republiky – KŘP Moravskoslezského kraje

Ostravská „dopravka“ má své specialisty

Nejdéle sloužící dopravní policista v našem kraji.  

V době, kdy na některých místech jsou zaregistrovány odchody zkušených policistů ze služby tzv. do civilu, v řadách Městského ředitelství policie Ostrava slouží zkušení odborníci. Dopravní služba má bezesporu svá specifika, zahrnující nejen 24hodinovou nepřetržitou službu v často nepříznivých povětrnostních podmínkách, ale též neustálou komunikací s lidmi většinou v poměrně krizových situacích (po dopravních nehodách, při řešení přestupků v dopravě apod).
Celý svůj služební život zasvětil práci na ostravském dopravním inspektorátu prap. Pavel Baran. Do služebního poměru nastoupil 1.8.1968, byl zařazen nejprve ke skupině dohledu nad silničním provozem a následně v roce 1974 ke skupině dopravních nehod ostravského dopravního inspektorátu. Je to až neskutečné, ale na stejném místě pracuje dodnes. Za svou služební „éru“ zpracoval víc než 6 500 dopravních nehod. Sám o sobě hovoří velmi skromně: „co mám říct?“ celý život pracuji na dopravce, práce mě baví, nevidím na tom nic zvláštního.“ O prap. Baranovi mluví jeho kolegové s úctou: „pokud si někdo zaslouží jakékoliv ocenění, je to právě Pavel. Vždy nám pomohl, nejen radou, ale také osobním vzorem. Je velmi obětavý a odborníkem na slovo vzatým. Na řeči si příliš nepotrpí, je velmi pracovitý“. Ačkoliv jsem hovořila o prap. Baranovi s mnoha lidmi, všichni se shodli na totožné myšlence – charakterní člověk, věnující se své práci s láskou, ochotný kdykoliv a jakkoliv pomoci, velmi skromný, svědomitý, schopný, zasvěcující do tajů „dopravky“ nováčky. Takového člověka by určitě přivítal každý pracovní kolektiv, jeho vedoucí i lidé, se kterými pak přichází do kontaktu. Nezbývá nám než si přát víc takových lidí v každém z našich ostravských útvarů. Služebně nejstarší policista dopravní služby v rámci Krajského ředitelství policie Severomoravského kraje byl oceněn i Čestnou medailí policejního prezidenta genmjr. Mgr. Oldřichem Martinů, kterou převzal prap. Pavel Baran na slavnostním setkání dopravních policistů v Praze. Za víc než 40 let služby však prap. Baranovi poděkoval také vedoucí Územního odboru vnější služby Ostrava plk. Mgr. Ing. Miloš Poloczek. Prap. Baran vzpomínal na své začátky při řízení nejrušnějších křižovatek v Ostravě, srovnal nejen řidiče, ale také například minulý a současný „vozový park“, nejhorší či nejzajímavější prověřované dopravní nehody…..Vzpomněl i den, kdy přišel v srpnu 1968 řídit provoz na křižovatce u radnice a na místě byly tanky….Dále také prozradil, zda musel v průběhu služby použít zbraň a mnoho dalších zajímavostí ze služebního i soukromého života.

Ostravská „dopravka“ se však může pochlubit také nejlepším dopravním policistou v kraji. Prap. Václav Wewiorka letos v květnu zvítězil v krajské soutěži dopravních policistů s názvem „soutěž v odborných znalostech a dovednostech v řízení provozu“, pořádanou Odborem služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Severomoravského kraje. Své kvality prap. Wewiorka potvrdil také v celorepublikovém klání dopravních policistů. Druhý ročník soutěže se uskutečnil na konci října v Jihlavě a mezi 27 zúčastněnými se umístil prap. Wewiorka jako třetí. Kolega Wewiorka soutěžil například v řízení křižovatky, absolvoval jízdu zručnosti, kontroloval  technický stav vozidel….Teoretické znalosti byly ověřovány testy, a to nejen z pravidel silničního provozu, ale také dalších právních norem – zákona o Policii ČR i dalších…Kolega srovnal i soutěže v Ostravě a Jihlavě, lišily se nejen testy, ale také disciplínou řízení provozu. V Ostravě řídili soutěžící dvě křižovatky, v Jihlavě pouze jednu. Na můj dotaz, co bylo v soutěžích obtížné, kolega sdělil, že nic. „Ne že bych vše věděl či zvládl, ale soutěže byly koncipovány ideálně“. Prap. Wewiorka nastoupil do služebního poměru policisty 1.5.2003 a je zařazen do skupiny dopravních nehod ostravského dopravního inspektorátu. I prap. Wewiorkowi předal pamětní certifikát a poděkoval za dobře odvedenou práci vedoucí Územního odboru vnější služby Ostrava plk. Mgr. Ing. Miloš Poloczek.


Z historie dopravní služby lze pro komplexnost zprávy dodat, že dopravní specializace vznikla jako reakce na nekoordinovaný pohyb účastníků silničního provozů po komunikacích (chodců, povozů, tramvají i automobilů). Poprvé řídil dopravu příslušník bezpečnostního sboru 2. září 1919. Řád do „chaosu“ vnesla skupina strážníků, vyškolených k dohledu na křižovatkách. První samostatné dopravní oddělení bylo zřízeno v prosinci 1919 a čítalo ke konci roku zhruba 200 mužů. Letos tak dopravní služba oslavila 90 let! (zdroj internet – 90 let dopravní policie, kpt. Mgr. Veronika Benediktová) . 

Více na : http://www.policie.cz/clanek/90-let-dopravni-policie.aspx
 

vytisknout  e-mailem