Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Plzeňský kraj název

Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje

S dětmi i dospělými mluvíme o dodržování pravidel

PLZEŇSKÝ KRAJ - Buďte v silničním provozu opatrní. 

V těchto dnech se v rámci preventivních aktivit  zaměřujeme na děti i dospělé s osvětou ohledně bezpečného a správného chování v silničním provozu. Policejní preventisté na toto téma mluví s dětmi na základních školách a připomínají důležitost dodržování pravidel ze strany chodců, cyklistů i spolujezdců ve vozidle. V rámci kontaktní prevence společně s dopravními policisty při dopravně preventivních akcích upozorňujeme např. na to, jak je důležité v případě mimořádné události, kdy řidič či spolujezdec musí opustit vozidlo, ale zůstat v jeho blízkosti, aby byl viditelný pro ostatní účastníky silničního provozu. Při této prevenci rozdáváme dospělým reflexní vesty a těm menším drobné dárky, které napomohou tomu, aby byli v silničním provozu viditelní. U přechodů pro chodce naše aktivita cílí na chodce, které jako zvlášť zranitelné účastníky upozorňujeme na dodržování pravidel silničního provozu, které se pojí k chodcům.

Chodci, cyklisté, řidiči a spolujezdci – pro všechny platí určitá pravidla a jejich dodržování má obrovský smysl. Někdy „drobné“ porušení zákona může být na vině dopravní nehody, která může stát vás nebo někoho druhého lidský život. 

Tak jako není možné zcela vymýtit trestnou činnost, která tady odjakživa byla, je a bude, je to bohužel stejné i s porušováním pravidel silničního provozu, se kterým se policisté denně setkávají, což dokladují i statistická data. Co ale můžeme ovlivnit, je naše chování, kterým mnohdy můžeme předejít tomu,  abychom se nestali obětí nebo nezpůsobili újmu druhému.

Co se týká trestné činnosti, kde je dotčena ta nejcennější hodnota – lidský život, v loňském roce kriminalisté na území Plzeňského kraje kvalifikovali 14 případu jako zvlášť závažný zločin vraždy. Tato trestná činnost je páchána zpravidla mezi osobami, které se znají.
Oproti tomu u dopravních nehod je mnohdy na vině osoba, kterou neznáme, osoba, která sice nechtěla způsobit takové následky, osoba, která ale porušila zákon, sice „pouze“ v rovině přestupku (např. nedání přednosti v jízdě či nedodržení bezpečné vzdálenosti, porušení stanovené rychlosti jízdy či jiné přestupkové jednání), které by policisté v případě jeho odhalení řešili několika tisícovou pokutou. Zpravidla ale tragické dopravní nehodě předchází právě takové „jen“ přestupkové chování. Smyslem dodržování pravidel nemá prioritně význam v tom, že za takové jednání můžeme v případě odhalení dostat pokutu. Dodržování pravidel má mnohem větší význam,  a to abychom sobě ani jiným nezpůsobili újmu na zdraví nebo dokonce na životě.

V loňském roce jsme na území Plzeňského kraje evidovali 4 610 dopravních nehod (což je nárůst o 720 dopravních nehod oproti roku 2022), k tomu dalších 4 391 dopravních nehod, které nepodléhají oznamovací povinnosti a jsou zpracovávány na tzv. euroformulář. Z uvedených statistik máme celkem 1388 dopravních nehod s následky na životě nebo na zdraví. Na silnicích našeho kraje v souvislosti s těmi nejtragičtějšími dopravními nehodami vyhaslo celkem 27 lidských životů, což je v porovnání s rokem předloňským o 4 osoby méně a jedná se o nejpříznivější výsledek posledních pěti let. Samozřejmostí je fakt, že každá ztráta lidského života je nepříznivá. Hlavní příčiny dopravních nehod zůstávají dlouhodobě stejné. Nejčastější příčina spočívá v nesprávném způsobu jízdy, kam řadíme nevěnování se řízení, jako druhá nejčastější příčina následuje nepřiměřená rychlost, poté nedání přednosti v jízdě a nesprávné předjíždění. Celkem u 319 dopravních nehod byl viník pod vlivem alkoholu nebo omamné nebo psychotropní látky.

Pojďte co nejvíce pravidla silničního provozu respektovat, dodržovat. To se vyplatí. Pokusme se každý svým zodpovědným chováním snížit čísla v kolonce usmrcené osoby v souvislosti s dopravní nehodou. Buďme zodpovědní za životy své i těch ostatních.

 Pravidla pro chodce, cyklisty a řidiče – viz níže:

Chodci, pamatujte! - Chodec je nejzranitelnějším účastníkem provozu. Mějte na paměti, že nemáte ochranu karoserie auta ani přilbu na hlavě a buďte vidět!

-         Před vstupem na vozovku se přesvědčte, zdali můžete bezpečně přejít, aniž byste ohrozili sebe i ostatní účastníky provozu.
-         Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy.
-     Je‐li blíže než 50 metrů křižovatka s řízeným provozem, přechod pro chodce, místo pro přecházení vozovky, nadchod nebo podchod vyznačený dopravní značkou "Přechod pro chodce", "Podchod nebo nadchod", musí chodec přecházet jen na těchto místech. Na přechodu pro chodce se chodí vpravo.
-        Chodec musí užívat především chodníku nebo stezky pro chodce. Kde není chodník, nebo je‐li neschůdný, chodí se po levé krajnici, a kde není krajnice, nebo je‐li neschůdná, chodí se co nejblíže při levém okraji vozovky. Takto mohou jít maximálně dva chodci vedle sebe. Vede-li chodec kolo po chodníku, neměl by jím ohrožovat okolní chodce. Je tedy lépe vést kolo blíž k vozovce. Zároveň chrání i sám sebe. Vede-li chodec kolo po silnici, pak jde po pravé krajnici nebo při pravém okraji vozovky.

 Cyklisté, znáte desatero bezpečného cyklisty?
I cyklista jako plnohodnotný účastník silničního provozu má stejně jako všichni ostatní práva, ale také povinnosti. Mezi ty základní patří to, že při jízdě nesmí ohrožovat a omezovat ostatní, svoji jízdu musí přizpůsobit nejen vnějším podmínkám, ale zejména svým schopnostem.

-   Dbejte na stav kola a jeho výbavu - Před každou jízdou proveďte alespoň základní kontrolu klíčových částí kola, bez fungujících světel či brzd se na cestu nevydávejte. Ač zákon ukládá nošení helmy dětem do 18 let, důrazně doporučujeme její používání v jakémkoliv věku. Pamatujte na to, že helma vám může zachránit život.
-  Dobře vidět a být viděn – Na sobě mějte reflexní prvky, které jsou za snížené viditelnosti pro řidiče viditelné až na 200 metrů. Za snížené viditelnosti mějte vždy osvětlení vpředu i vzadu. 
-   Alkohol ani omamné a psychotropní látky nepatří za volant! – Ač jedete na kole, jste řidič!
-   Vydejte se jen na cestu, kterou zvládnete – Naplánujte si trasu, kterou podle svých zkušeností a schopností zvládnete.  - 
-  Komunikujte s okolím a předvídejte chyby ostatních – Při jakémkoliv změny směru jízdy dávejte včas znamení paží. Důslední buďte obzvlášť při odbočování vlevo a ujistěte se, že jej ostatní zaregistrovali, teprve potom proveďte potřebnou změnu.
- Jezděte při pravém okraji a za sebou - Ve vozovce i na stezce jezděte vpravo. Při jízdě ve skupině nejezděte vedle sebe, ale jednotlivě za sebou.
- Využívejte cyklistickou infrastrukturu – Při jízdě byste měli co nejvíce využívat jízdní pruhy pro cyklisty, cyklostezky či jiné vymezené prostory pro cyklisty. Pokud byste tím však mohli ohrozit plynulost či bezpečnost provozu (například kvůli množství chodců), nejste povinni jich využít. Pamatujte, že jízda po chodníku je zakázaná (s výjimkou dětí do 10 let) a nevjíždějte do protisměru jednosměrných ulic, pokud to nedovoluje dopravní značka.
- Buďte ohleduplní a neohrožujte ani neomezujte svou jízdou ostatní. Na společné stezce pro chodce a cyklisty si dejte pozor, abyste při své jízdě neohrozili chodce. Zvláštní ohledy berte zejména na děti a na osoby s omezenou schopností pohybu a orientace.
-  Dodržujte platné předpisy - Pamatujte na to, že jste plnohodnotným účastníkem provozu a musíte proto znát a dodržovat platné předpisy, znalost dopravních značek (zejména těch, které se bezprostředně týkají cyklistů) je samozřejmostí.
- Pozor na mrtvé úhly - Nepodjíždějte odbočující vozidla, řidič vás může snadno kvůli mrtvému úhlu ve zpětném zrcátku přehlédnout.


Řidiči, věnujte pozornost prvkům aktivní i pasivní bezpečnosti.

Prvky aktivní bezpečnosti jsou technická zařízení, systémy a vlastnosti vozu, které pomáhají předejít a zabránit dopravním nehodám. Mezi tyto prvky patří např:

- Adaptivní světlomety - Světlomety dynamicky osvětlují zatáčku a prostor před vozidlem, tak aby bylo osvětleno okolní prostředí do vzdálenosti 800 metrů, což je vzdálenost, na kterou řidič může efektivně zareagovat i v případě překážky na vozovce. Pokud by byly všechny vozy v Evropě vybaveny adaptivními světlomety, dokázalo by se až 15 % řidičů, kteří měli nehodu, vyhnout střetu s překážkou v zatáčce.

-  ACC (Adaptive Cruise Control) – adaptivní tempomat - asistenční systém pro řidiče, který rozezná vozidla jedoucí vpředu, vypočte jejich rychlost a pomocí řízení brzd a motoru udržuje bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucích vozidel v závislosti na tempu jízdy.

APB – Automatická parkovací brzda. Nabízí konstrukci automobilu bez komplikované mechaniky. Řidič může komfortně pouhým stlačením spínače ovládat parkovací brzdu, do níž je možné dále jednoduše integrovat i další doplňkové funkce. U tohoto systému bylo poprvé úplně upuštěno od lanek nebo elektromotorů.

Systém nočního vidění - Night Vision je aktivní systém pro vidění v noci založený na principu infračerveného záření. Řidiči pomocí něj mohou lépe sledovat průběh silnice a zpozorovat ostatní účastníky silničního provozu nebo možné překážky už přibližně na vzdálenost 150 metrů. Tím s dostatečným předstihem zpozorují kritické situace a mohou jim předejít, protože řidič může zareagovat dříve.

-  Systém rozpoznávání chodců a cyklistů - Ke kolizím s chodci dochází v dnešním hustém provozu prakticky denně. V Evropě představují chodci 14 procent všech osob usmrcených při dopravních nehodách. Podle statistik je také přibližně 50 procent ze všech cyklistů, kteří zemřou na evropských silnicích, usmrceno při kolizi s automobilem. 

-   Systém rozpoznávání chodců a cyklistů - Systém detekce chodců a cyklistů s funkcí automatického brzdění je technologie, která dokáže rozpoznat chodce nebo cyklistu v jízdní dráze vozidla. Pokud řidič včas nezareaguje, vůz jej upozorní a automaticky aktivuje brzdy. Systém je tvořen radarem umístěným za mřížkou chladiče, kamerou před vnitřním zpětným zrcátkem a centrální řídicí jednotkou. Úkolem radaru je detekovat objekty před vozidlem a určovat jejich vzdálenost. Kamera má následně za úkol určit, o jaký typ objektu se jedná. 

-  Omezovač rychlosti - integrovaný do tempomatu, umožňuje zvolit si vlastní rychlostní omezení jednoduše pomocí tlačítek na volantu. Díky tomu můžete věnovat plnou pozornost provozu a nikoliv rychloměru. Pokud i s aktivním omezovačem potřebujete jet rychleji, stačí důrazněji sešlápnout plynový pedál.

Systém sledování rychlostních limitů - Statistiky ukazují, že rychlost vozidla má rozhodující vliv na závažnost a následky mnoha dopravních nehod. 

- ISA - Speed Alert Systems - Omezení rychlosti na komunikacích jsou jedním z podpůrných faktorů na podporu bezpečného používání silniční sítě tím, že nastavují limity rychlosti dopravy pod hranicí, která je maximálně vhodná pro dané dopravní prostředí. Tím chrání cestující ve vozidle i další účastníky silničního provozu. Dodržování rychlostních limitů by tak zabránilo mnoha nehodám a snížilo by závažnost těch, ke kterým již dojde.

Nadměrná rychlost vozidla ale může být někdy neúmyslná. Řidiči, kteří jsou unavení nebo jinak rozptýlení, mohou jet i neúmyslně rychlostí, které je pro daný úsek větší než povolená. Jiní naopak mohou zcela úmyslně ignorovat dopravní značení s upozorněním na změnu rychlostního limitu. Inteligentní systémy ISA upozorňující na překročení rychlostního limitu tak pomáhají řidičům udržovat rychlost vozidla v doporučených mezích.

Některé systémy zobrazují aktuální limit tak, aby si řidič byl vždy vědom, v jakém úseku se pohybuje a jaká je zde maximální povolená rychlost. Omezení rychlosti můžebýt inicializováno například softwarem, který analyzuje data získaná z kamery pro rozpoznávání značek, případně kombinovaná s daty ze satelitní navigace apod. Další možností je nastavení maximální rychlosti samotným řidičem, který je pak při jeho překročení varován akustickým a grafickým signálem. Zatím jsou obdobné systémy omezující rychlost vozidel v jednotlivých úsecích na komunikacích dobrovolné. Jejich používání je však velmi zodpovědné a rozhodně pomáhá k bezpečnější jízdě.

TSR - rozpoznávání dopravních značek

Přední kamera monitoruje prostor před vozidlem, minimálně 100 m a „čte“ dopravní značky a následně je zobrazuje na informačním displeji; identifikuje a zobrazuje souběžně jak značky omezující rychlost, tak značky upravující předjíždění. Po minutí značky vozidlem její symbol postupně tmavne až do úplného skrytí.

Pasivní bezpečnost

Vedle robustní karoserie, která je z velké části tvořena z vysokopevnostní oceli a deformačních zón, se o bezpečnost posádky starají bezpečnostní pásy a kompletní sestava airbagů, která chrání cestující ze všech stran. Sloupek řízení i pedálová skupina se při nehodě řízeně deformují směrem od řidiče a snižují tak riziko poranění. 

-  Airbag - Vak, který se v případě nehody nafoukne před pasažérem a zbrzdí náraz jeho těla; airbag sám pouze zpomalí náraz, je nutné, aby pasažér byl vždy připoután bezpečnostními pásy; dnes ve vozidle nalezneme airbagy určené pro ochranu všech pasažérů vpředu i vzadu. Bylo prokázáno, že v případě čelního nárazu u vozidla vybaveného airbagy v kombinaci se zapnutými bezpečnostními pásy, dochází ke snížení počtu usmrcených řidičů o 25 % a cestujících o 15 %. Stejným způsobem dochází u obou kategorií ke snížení vážných poranění hrudníku o 65 % a poranění hlavy o 75 %.

-   Bezpečnostní pásy - Začalo to v padesátých letech minulého století, kdy se ve vozidlech poprvé objevily první bezpečnostní pásy. V roce 1955 například Ford použil ve svém voze první dvoubodový bezpečnostní pás a v létě 1959 si mohli zákazníci u švédské automobilky Volvo objednat první tříbodový pás.

Od té doby tento převratný bezpečnostní prvek v automobilech zachránil přes milion životů. Kromě toho, že pásy jsou dnes do vozidel montovány sériově a na všech sedadlech, myslí na ně i legislativa. Řeč paragrafů je jednoznačná - řidič je povinen připoutat se za jízdy bezpečnostním pásem, a stejně tak tuto povinnost mají všichni jeho spolucestující.


A přesto, že tato povinnost platí i na našich silnicích již pěknou řádku let, najdou se tací, kteří riskují nejen pokutu a udělení trestných bodů, ale především životy své, ale i ostatních účastníků silničního provozu. Při silničních kontrolách pak policisté slýchávají neustále obdobné výmluvy od prostého „zapomněl jsem“, „mě pásy škrtí“ až po argumentování „lidmi, uvězněnými v zaseknutých pásech“. Oblíbená je také hláška: „Já jezdím opatrně a nikdy jsem nehavaroval“. Na to ale zapomeňte, vždyť tím, že vyjíždíte do silničního provozu, jste automaticky ohroženi možností, že se stanete účastníkem dopravní nehody. V rámci EU bezpečnostní pásy každoročně zachrání více než 12 000 lidských životů. Pokud by byla míra jejich používání 99%, zachráněno by bylo dalších 2 500 životů.


- Nezapomínejte ani na zadní sedadla - 71 % zabitých lidí na zadních sedadlech bylo nepřipoutaných; nepřipoutaní zadní pasažéři umírají 4x častěji než připoutaní.

-   I pásy se stále vyvíjejí - Automobilka Ford představila jedno ze svých vylepšení – nafukovací bezpečnostní pásy. Jejich účelem je zmírnit poranění hlavy, krku a hrudníku osob na zadních sedadlech, kde často cestují děti nebo senioři. V případě nehody pás velmi rychle zvětší svůj objem a energie nárazu se tak rozloží na pětkrát větší plochu než u běžného pásu. Stejně jako airbagy se i nafukovací bezpečnostní pásy aktivují, jakmile senzory nárazu zaznamenají situaci odpovídající nehodě. Ze zásobníku uloženého pod sedadlem je přes sponu do pásu uvolněn stlačený plyn, jenž způsobí rozvinutí pásu za méně než 40 milisekund. Na rozdíl od airbagů, které při rozvíjení uvolňují teplo, se tyto bezpečnostní pásy nafukují chladným stlačeným plynem.

-  Dětské autosedačky - O tom, že dítě bychom měli v automobilu převážet pouze v dětské sedačce, dnes snad již nikdo nepochybuje. Navíc kromě povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem na sedadle, které je povinně tímto zařízením vybaveno, platí na našich silnicích také to, že přepravované dítě musí být usazeno do dětské autosedačky.

Toto ustanovení zákona platí pro děti menší než 150 cm a lehčí než 36 kg. O tom, jak je důležité dítě přepravované v automobilu usadit a upoutat v dětské autosedačce, hovoří nejen drsné televizní klipy, ale i řada skutečných případů. Také při nejrůznějších akcích BESIPu si můžete na simulátorech vyzkoušet, že při nárazu dítě v náručí opravdu neudržíte, případně mu můžete ještě více ublížit. Není až tak ojedinělým případem, že dospělý držel dítě v náručí a při nehodě jej vahou vlastního těla rozmačkal. Je potřeba si uvědomit, že například při rychlosti 50 km/h a při hmotnosti dítěte 10 kg bychom museli udržet ve svých rukou 300 kg! A tak statistiky uvádějí, že děti nezajištěné v autě v dětských sedačkách umírají při nehodě 7x častěji než ty, které jsou zabezpečené v autosedačce!

- Co je to ISOFIX? - V současných moderních automobilech nalezneme u výbavy také poznámku, že sedačky vozidla jsou vybaveny systémem ISOFIX. O co se vlastně jedná? V roce 1997 připravil jeden z významných výrobců sedaček – společnost BRITAX RÖMER - ve spolupráci s automobilkou VW systém ISOFIX pro vůz Golf IV. ISOFIX se pak stal mezinárodním standardem spojení mezi vozidlem a dětskou autosedačkou.

Systém ISOFIX umožňuje rychlou a správnou instalaci dětských sedaček. V některých případech může být totiž poněkud obtížné dětskou sedačku správně nainstalovat. Řada rodičů, a především maminek, dá jistě zapravdu, že manipulace se sedačkou a s dítětem na ruce je někdy značně problematická. Řešením je právě kotevní systém ISOFIX, který výrazně snižuje riziko nesprávné instalace dětské sedačky. Kotvy systému ISOFIX bývají u vozidel buď jako součást sériové výbavy, nebo je lze většinou doobjednat. Dětskou sedačku pak podle umístění kotevního systému ISOFIX můžeme ve vozidle nainstalovat buď zadní sedadla, nebo na sedadlo spolujezdce. Pro skupinu sedaček II-III (15–36 kg) je pak také využíván systém ISOFIX v kombinaci s bezpečnostním pásem auta.

Ať už jdete pěšky, jedete na kole, řídíte vozidlo nebo jste ve vozidle jako spolujezdec, myslete na pravidla a dodržujte je! Každé, byť nepatrné porušení pravidla, může mít fatální následek.

kpt. Bc. Hana Kroftová
15. března 2024

Zdroj: www.besip.cz

Odkazy do noveho okna

1 Vyhodnocení krajského kola, Plzeň 30. dubna 2024 (1)

1 Vyhodnocení krajského kola, Plzeň 30. ... 

Detailní náhled

2 Vyhodnocení krajského kola, Plzeň 30. dubna 2024 (1)

2 Vyhodnocení krajského kola, Plzeň 30. ... 

Detailní náhled

3 Vyhodnocení krajského kola, Plzeň 30. dubna 2024 (2)

3 Vyhodnocení krajského kola, Plzeň 30. ... 

Detailní náhled

4 Vyhodnocení krajského kola, Plzeň 30. dubna 2024 (3)

4 Vyhodnocení krajského kola, Plzeň 30. ... 

Detailní náhled

5 Vyhodnocení krajského kola, Plzeň 30. dubna 2024 (4)

5 Vyhodnocení krajského kola, Plzeň 30. ... 

Detailní náhled

6 Vyhodnocení krajského kola, Plzeň 30. dubna 2024 (5)

6 Vyhodnocení krajského kola, Plzeň 30. ... 

Detailní náhled

7 Vyhodnocení krajského kola, Plzeň 30. dubna 2024 (6)

7 Vyhodnocení krajského kola, Plzeň 30. ... 

Detailní náhled

8 Vyhodnocení krajského kola, Plzeň 30. dubna 2024 (7)

8 Vyhodnocení krajského kola, Plzeň 30. ... 

Detailní náhled

9 Vyhodnocení krajského kola, Plzeň 30. dubna 2024 (8)

9 Vyhodnocení krajského kola, Plzeň 30. ... 

Detailní náhled

10 Vyhodnocení krajského kola, Plzeň 30. dubna 2024 (9)

10 Vyhodnocení krajského kola, Plzeň 30.... 

Detailní náhled

11 Vyhodnocení krajského kola, Plzeň 30. dubna 2024 (10)

11 Vyhodnocení krajského kola, Plzeň 30.... 

Detailní náhled

12 Vyhodnocení krajského kola, Plzeň 30. dubna 2024 (11)

12 Vyhodnocení krajského kola, Plzeň 30.... 

Detailní náhled

vytisknout  e-mailem