Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Jihomoravský kraj název

Policie České republiky – KŘP Jihomoravského kraje

Podvody s kurýrními službami neustávají

HODONÍNSKO: Podvedený muž málem přišel o milion. 

Podvedených lidí, kteří se obracejí na policisty, stále neubývá. Mnoho těchto případů má až podezřele se opakující a stejný scénář. Podívejme se spolu, jak podvodníci napsali scénář k nedávnému případu:

  • Prodávající (později podvedený) hodlá prodat nějakou svoji věc, kterou nabídne k prodeji na internetovém inzertním portálu.
  • Poměrně za krátkou dobu se objeví první zájemce (v našem případu je to podvodník), který o nabízené zboží projeví zájem a chce jej koupit.
  • Kupující (rozumějme podvodník) nemůže zboží vyzvednout osobně, a proto nabídne dopravu přes kurýra s tím, že peníze zašle na bankovní účet prodejce.
  • Prodávající na tuto nabídku přistoupí, a kupujícímu na jeho žádost zašle číslo svého bankovního účtu, své telefonní číslo a email.
  • Na uvedený email za malou chvíli dorazí zpráva s odkazem na kurýrní službu. Tady POZOR. V našich případech jde o podvržené stránky, které se velmi podobají skutečným webovým stránkám známé kurýrní služby.
  • Prodávající se bohužel nechal oklamat a po rozkliknutí (falešného) odkazu nejprve komunikoval s (falešnou) podporou o bezpečnosti. Všechno se mu zdálo důvěryhodné.
  • Na stránkách (falešné) kurýrní služby vypsal všechny údaje ke své platební kartě včetně CVC kódu, dále se přes odkaz přihlásil do svého internetového bankovnictví. VELKÁ CHYBA.
  • Poté se držel instrukcí, které mu byly zasílány prostřednictvím chatu (falešné) podpory. Byl upozorněn, že mu budou volat z banky a budou mu sdělovat kódy, které má vepisovat do podvrženého formuláře.
  • Při hovoru s (falešným) bankéřem tak skutečně učinil, a poté byl odhlášen ze svého internetového bankovnictví.
  • To se mu zdálo divné, a proto kontaktoval operátora ve své skutečné bance s dotazem na podezřelé okolnosti.
  • Spolu pak zjistili, že jeho bankovní účet byl napaden a neznámý útočník si jeho jménem zřídil milionový úvěr, který hodlal z účtu odčerpat. Jen včasným zásahem k tomu nedošlo a peníze byly uchráněny.

Doporučení jak těmto případům předcházet a nenechat se oklamat:

  • Do internetového bankovnictví se přihlašujte pouze na originálních webových stránkách banky, a stejně tak kontrolujte i další webové stránky, které se tváří jako oficiální a chtějí po vás vaše soukromé údaje.
  • Nesdělujte nikomu přístupová hesla ani údaje z platební karty, ani člověku, který se v telefonu vydává za zaměstnance banky. Ti skuteční nikdy po vás tyto údaje po telefonu nechtějí.
  • Čtěte pozorně text autorizačních SMS zpráv.
  • Neinstalujte si do počítače žádné neznámé programy, hlavně NE program pro vzdálený přístup neznámých osob.
  • Pokud očekáváte příchozí platbu, sdělte pouze číslo svého účtu, příchozí platby se nepotvrzují žádným autorizačním klíčem a odesílatel peněz nepotřebuje znát údaje o vaší platební kartě.

por. Bc. Petr Zámečník, 23. 11. 2022

vytisknout  e-mailem