Policie České republiky – KŘP Jihomoravského kraje
Podvody s kurýrními službami neustávají
HODONÍNSKO: Podvedený muž málem přišel o milion.
Podvedených lidí, kteří se obracejí na policisty, stále neubývá. Mnoho těchto případů má až podezřele se opakující a stejný scénář. Podívejme se spolu, jak podvodníci napsali scénář k nedávnému případu:
- Prodávající (později podvedený) hodlá prodat nějakou svoji věc, kterou nabídne k prodeji na internetovém inzertním portálu.
- Poměrně za krátkou dobu se objeví první zájemce (v našem případu je to podvodník), který o nabízené zboží projeví zájem a chce jej koupit.
- Kupující (rozumějme podvodník) nemůže zboží vyzvednout osobně, a proto nabídne dopravu přes kurýra s tím, že peníze zašle na bankovní účet prodejce.
- Prodávající na tuto nabídku přistoupí, a kupujícímu na jeho žádost zašle číslo svého bankovního účtu, své telefonní číslo a email.
- Na uvedený email za malou chvíli dorazí zpráva s odkazem na kurýrní službu. Tady POZOR. V našich případech jde o podvržené stránky, které se velmi podobají skutečným webovým stránkám známé kurýrní služby.
- Prodávající se bohužel nechal oklamat a po rozkliknutí (falešného) odkazu nejprve komunikoval s (falešnou) podporou o bezpečnosti. Všechno se mu zdálo důvěryhodné.
- Na stránkách (falešné) kurýrní služby vypsal všechny údaje ke své platební kartě včetně CVC kódu, dále se přes odkaz přihlásil do svého internetového bankovnictví. VELKÁ CHYBA.
- Poté se držel instrukcí, které mu byly zasílány prostřednictvím chatu (falešné) podpory. Byl upozorněn, že mu budou volat z banky a budou mu sdělovat kódy, které má vepisovat do podvrženého formuláře.
- Při hovoru s (falešným) bankéřem tak skutečně učinil, a poté byl odhlášen ze svého internetového bankovnictví.
- To se mu zdálo divné, a proto kontaktoval operátora ve své skutečné bance s dotazem na podezřelé okolnosti.
- Spolu pak zjistili, že jeho bankovní účet byl napaden a neznámý útočník si jeho jménem zřídil milionový úvěr, který hodlal z účtu odčerpat. Jen včasným zásahem k tomu nedošlo a peníze byly uchráněny.
Doporučení jak těmto případům předcházet a nenechat se oklamat:
- Do internetového bankovnictví se přihlašujte pouze na originálních webových stránkách banky, a stejně tak kontrolujte i další webové stránky, které se tváří jako oficiální a chtějí po vás vaše soukromé údaje.
- Nesdělujte nikomu přístupová hesla ani údaje z platební karty, ani člověku, který se v telefonu vydává za zaměstnance banky. Ti skuteční nikdy po vás tyto údaje po telefonu nechtějí.
- Čtěte pozorně text autorizačních SMS zpráv.
- Neinstalujte si do počítače žádné neznámé programy, hlavně NE program pro vzdálený přístup neznámých osob.
- Pokud očekáváte příchozí platbu, sdělte pouze číslo svého účtu, příchozí platby se nepotvrzují žádným autorizačním klíčem a odesílatel peněz nepotřebuje znát údaje o vaší platební kartě.
por. Bc. Petr Zámečník, 23. 11. 2022