Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Plzeňský kraj název

Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje

Policejní preventisté se zaměří na motocyklisty

PLZEŇSKÝ KRAJ – V jejich hledítku budou v průběhu celého června. 

Podle statistik se počet kolizí zaviněných motocyklisty v Plzeňském kraji oproti loňskému roku snížil (viz přehledová tabulka v dolní části textu). Je však nutné problematiku spojenou s jízdou na motocyklu zmínit, jelikož právě s nastávajícím slunečným počasím se počet výjezdů „motorkářů“ jistě zvýší a následky dopravních nehod motocyklistů mohou být pro jejich aktéry tragické. Nejsou totiž chráněni žádnou karosérií, bezpečnostním pásem, nebo airbagem.
 
Uvedené statistické údaje srovnávají počet nehod v prvních pěti měsících roku, které byly zaviněny řidičem – motocyklistou. Pro příklad uvádíme některé z květnových nehod (zaviněné i nezaviněné), které dokládají zmiňovaný fakt o zranitelnosti těchto účastníků silničního provozu:
  • V sobotu 9.května jel dopoledne 31letý řidič na motocyklu zn. YAMAHA obcí Tachov. Na křižovatce při odbočování vlevo najel na obrubník, narazil do dopravní značky a došlo k jeho pádu na chodník. Řidič utrpěl při nehodě lehké zranění. Při šetření nehody však vyšlo najevo, že je řidič pod vlivem alkoholu, jelikož se na detekčním přístroji objevila hodnota překračující 2 promile alkoholu.
  • Následujícího dne, v neděli 10.května v 14.25 hod., došlo k nehodě za účasti motocyklisty a nákladního vozu u Spáleného Poříčí. Řidič nákladního automobilu LAIZ jel od Hořehled na Spálené Poříčí a v době, kdy odbočoval vlevo na pole došlo ke střetu s protijedoucím motocyklem značky YAMAHA, které řídil 19letý mladík. Ten se střetu zřejmě ještě hodlal vyhnout, jelikož zřejmě začal prudce brzdit, dostal ale smyk, s motocyklem upadl a sunul se po vozovce až pod přední nápravu nákladního vozu. Motocyklista utrpěl při nehodě rozsáhlá vážná poranění a byl letecky transportován do plzeňské nemocnice.
  • Ve čtvrtek 14.května vyjížděli dopravní policisté k tragické nehodě za účasti motocyklisty po 12 hodině. Do Čech přijel na motocyklu 55letý občan Německa, který při nehodě zahynul. Dle prvotních informací z místa nehody jel s motocyklem značky APRILIA od Plané na Novou Hospodu velmi vysokou rychlostí. Zřejmě pak nepřizpůsobil rychlost jízdy v místech, kde se vozovka zužuje, a následují dvě po sobě jdoucí zatáčky, vjel do silničního příkopu a po 50 metrech zpět na komunikaci. Zde se bočně střetl s protijedoucím vozem značky HONDA. Po komunikaci se pak smýkal dalších 60 metrů.
  • Další nehoda se odehrála 17. května na Domažlicku. Řidič vozu ŠKODA Pick-up odbočoval na Folmavě vlevo na účelovou komunikaci a při tomto manévru neměl dát přednost v jízdě protijedoucímu řidiči motocyklu značky HONDA. 51letý „motorkář“ utrpěl při nehodě lehké zranění.
  • Poslední květnový den došlo k nehodě motocyklisty v Tlumačově na Domažlicku. Do jízdní dráhy měl řidiči motocyklu značky SUZUKY vběhnout pes. Řidič strhl řízení, dostal smyk a při následném pádu utrpěl lehké zranění. 
Dle zkušeností vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Plzeňského kraje plk. Mgr. Bc. Vladimíra Tomana je jednou z nejčastějších příčin kolizí motocyklistů nezvládnutí stroje. Uvádí, že: „Motocyklisté často nesprávně, nebo opožděně zareagují na vzniklou situaci a správný manévr, nebo jeho dokončení nezvládnou. Motocykl se pak stává neovladatelný a následky mohou být tragické“. Z praxe dopravních policistů všeobecně vyplývá, že motocyklisté často podceňují i důležitost přilby a náležité výbavy. Problémy mohou nastat u motocyklistů – „nováčků“, kteří se po zakoupení výkonného stroje, nenaučí dokonale zvládnout jeho ovládání a problémy pak nastávají při průjezdech zatáčkou, či předjíždění. Rovněž tak nemají dostatečnou zručnost při zvládnutí stroje ve smyku a v samotném předvídání kolizních situací. Na spadaném listí, tramvajovém pásu, dlažebních kostkách, nánosu písku a podobně jsou pak překvapeni reakcí jejich stroje. Do nebezpečné situace se mnozí mohou dostat i při jízdě ve skupině motocyklistů, kdy nebývají dodržovány bezpečné vzdálenosti mezi stroji a reakce na „přibrzdění“ vpřed jedoucího stroje může vyvolat „řetězovou“ nehodu vzadu jedoucích strojů.
 
Proto se policisté z oddělení tisku a prevence ve spolupráci s kolegy z dopravní služby na problematiku spojenou s jízdou na motocyklu zaměřují i z hlediska prevence. V měsíci červnu budou motocyklisté upozorňováni na vybraných stanovištích nejenom na nejčastější „problémy“, ale budou jim i předávány reflexní vesty ke zvýšení jejich viditelnosti a motolékárničky k poskytnutí první předlékařské pomoci. Mimo jiné je připravena rozsáhlá dopravně bezpečnostní akce a spolupracovat bude i zástupce Besipu pro Plzeňský kraj.
 
Dopravní nehody zaviněné motocyklisty jsou sledovanou oblastí dopravních statistik. Níže uvedená data jsou porovnáním počtu v uplynulých letech (jední se o mopedy, malé motocykly, skútry a dalších motocykly):
 
 
Leden – duben 2015
Leden – duben 2014
Leden – duben 2013
Leden – duben 2012
Celkový počet dopravních nehod
898
827
966
1154
Dopravní nehody zaviněné motocyklisty
11
20
1
26
Srovnání počtu nehod motocyklistů za prvních pět měsíců roku (aktualizace první tabulky):
 
 
Leden – květen 2015
Leden – květen 2014
Leden – květen 2013
Leden – květen 2012
Celkový počet dopravních nehod
1167
1079
1236
1460
Dopravní nehody zaviněné motocyklisty
22
36
 
11
 
38
 

Počet nehod zaviněných motocyklisty dle jednotlivých měsíců roku:

  I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII. IX. X. XI. XII.
2014 0 2 9 9 16 18 16 19 16 4 3 1
2013 0 0 0 1 10 9 17 17 12 11 1 0
2012 1 2 11 12 12 10 16 20 17 2 1 1
por. Bc. Jana Tomková
3.6.2015 / 10.6.2015 aktualizace

vytisknout  e-mailem