Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Policie zdokonaluje operační střediska

Velké přípravy na rekonstrukci a stěhování Operačního střediska Policejního prezidia.  

Operační středisko Policejního prezidia čeká v tomto roce velká změna: rekonstrukce a stěhování. Nové prostory se pro operační důstojníky, kteří doposud sídlí v Olšanské ulici, začínají připravovat v budově Policejního prezidia.  

Přestavba se uskuteční ve dvou rovinách – technologické, jejímž cílem je modernizace hardwaru i softwaru, a stavební. Z toho důvodu prezidium vyhlásilo 21. ledna 2014 zakázku na dodavatele potřebných stavebních úprav (informace k této zakázce jsou k dispozici na elektronickém tržišti www.softender.cz).Vzhledem k tomu, že se účastníme projektu, který vede k integraci všech operačních středisek, prošla větší či menší rekonstrukcí už téměř všechna krajská operační střediska.    

Systém operačního řízení v policii tvoří čtrnáct Integrovaných operačních středisek krajských policejních ředitelství, operační střediska útvarů s celorepublikovou působností a operační středisko Policejního prezidia. Na operačním středisku policejního prezidia při nepřetržitém provozu pracuje celkem šest operačních důstojníků. Pracovníkem operačního střediska nemůže být každý. Musí to být policisté, kteří z jedné strany umí rychle a odpovědně rozhodovat, z druhé by měli být empatičtí s oznamovateli, kteří právě prožívají velkou psychickou zátěž, jsou v ohrožení, v krizi. „Na operační střediska přijímáme policisty, kteří u policie slouží nejméně šest let. I tak ale musí absolvovat několikatýdenní specializační kurz. Operační odbor ale nezajišťuje pouze obsluhu tísňové linky 158,“ vysvětluje vedoucí operačního střediska Policejního prezidia ČR plk. František Habada a pokračuje: „Operační důstojníci mají stále aktuální informace o pohybu hlídek v terénu, koordinují je, podílí se na řízení policie v daném teritoriu i na dopravním zpravodajství.“ 

Na rozdíl od okresních či krajských středisek má operační odbor policejního prezidia na starost koordinaci činnosti policistů především u akcí, které přesahují územní působnost jednotlivých krajských ředitelství. „Soustřeďujeme informace o bezpečnostní situaci v celé republice a zajišťujeme informační tok v policii i na ministerstvu vnitra. Nedílnou součástí je i spolupráce se zastupitelskými úřady, stálými službami ministerstev, celní správou, vězeňskou službou, generálním ředitelstvím HZS, Armádou ČR a dalšími institucemi,“ vysvětluje plukovník Habada.  

Hlavním cílem rekonstrukcí je sladění Národního informačního systému celého Integrovaného záchranného systému a dosažení ještě větší efektivity operačního řízení. Nové technologie napomáhají policejní službě jak v každodenních situacích, tak u mimořádných krizových událostí. Budování operačního střediska je totiž součástí projektu „Jednotná úroveň informačních systémů a operačního řízení a modernizace technologií pro příjem tísňového volání základních složek IZS.“  To jednoduše řečeno znamená, že podobné technologie budou mít i záchranáři, hasiči a další složky integrovaného systému a naše spolupráce se tím podstatně zrychlí a zdokonalí. 

Ukončení projektu, který z 85 % financují evropské fondy, se plánuje na polovinu roku 2014.

 

 

24. ledna 2014, mjr. Ing. Jana Macalíková

vytisknout  e-mailem