Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
hl. m. Praha název

Policie České republiky – KŘP hlavního města Prahy

Policisté budou postihovat hříšníky

Pražští policisté se v následujících 14dnech více zaměří na účastníky silničního provozu. 

Během prvních deseti měsíců tohoto roku došlo na území hlavního města Prahy k 12 245 dopravním nehodám. Celkem 33 účastníků dopravních nehod přišlo o život, dalších 270 utrpělo těžké zranění a 1 709 zranění lehké. Nehody končící srážkou s chodcem tvoří pouze 4,14% celkového počtu dopravních nehod, ale počet chodců usmrcených při těchto nehodách tvoří však 1/3 z celkového počtu usmrcených. Z těchto čísel jednoznačně vyplývá, že chodci jsou nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu. Podíváme-li se na míru zavinění, celých 46% všech nehod končících srážkou s chodcem zavinili právě chodci.   
Přestože je počet osob usmrcených při dopravních nehodách třetí nejnižší od roku 1997, tehdy jich bylo usmrceno celkem 74, je situace stále alarmující. Proto se policisté z Odboru služby dopravní policie rozhodli účastníkům silničního provozu opětovně připomenout důležitá pravidla vyplývající ze zákona č. 361/2000 Sb. O provozu na pozemních komunikacích :
 
Povinnosti chodce:
  • Je-li blíže než 50m křižovatka s řízeným provozem, přechod pro chodce, místo pro přecházení vozovky, nadchod nebo podchod vyznačený dopravní značkou „Přechod pro chodce“, „Přechod nebo nadchod“, musí chodec přecházet jen na těchto místech.
  • Mimo přechod pro chodce je dovoleno přecházet vozovku jen kolmo k její ose. Před vstupem na vozovku se chodec musí přesvědčit, zda-li může vozovku přejít, aniž by ohrozil sebe nebo ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Smí přecházet vozovku jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy.
  • Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem; chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku, přijíždějí-li vozidla s právem přednostní jízdy; nachází-li se chodec na přechodu pro chodce nebo na vozovce, musí neprodleně uvolnit prostor pro projetí těchto vozidel.
  • Chodec musí dát přednost tramvaji.
  • Chodec nesmí překonávat zábradlí nebo jiné zábrany na vozovce.
 
Povinnosti řidiče:
  • Řidič je povinen věnovat se plně řízení vozidla a sledovat situaci v silničním provozu
  • Řidič je povinen s výjimkou řidiče tramvaje umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodná použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky; Proto se musí přibližovat k přechodu pro chodce pouze takovou rychlostí, ab mohl zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, a pokud je to nutné, je povinen před přechodem pro chodce zastavit vozidlo.
  • Řidič je povinen snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, sníží-li rychlost jízdy nebo zastaví-li vozidlo před přechodem pro chodce i řidiči ostatních vozidel jedoucích stejným směrem.
  • Řidič nesmí ohrozit chodce přecházející pozemní komunikaci, na kterou řidič odbočuje, při odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci, při vjíždění na pozemní komunikaci a při otáčení nebo couvání.
Na základě vyhodnocení dopravní nehodovosti a s ohledem na následky těchto dopravních nehod přistoupila pražská policie k dočasnému navýšení počtu policistů dopravní a pořádkové služby se zaměřením na dohled nad silničním provozem.  Již během dnešního dne se mohou účastníci silničního provozu v metropoli setkat s větším množstvím policistů, kteří se prioritně zaměřují na nejzranitelnější účastníky silničního provozu – chodce. Samozřejmě při svých kontrolách nevynechají ani řidiče motorových vozidel. Zde se policie zaměří na kontrolu povolené rychlosti, technický stav vozidel, alkohol za volantem ale i na dodržování pravidel silničního provozu ve vztahu k chodcům. S obdobně zaměřenou pozorností policistů se budou občané v pražských ulicích setkávat i v dalších dvou týdnech. Po uplynutí této doby policisté z Odboru služby dopravní policie celou akci zhodnotí, zejména její dopad na vývoj dopravní nehodovosti v Praze.

vytisknout  e-mailem