Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Plzeňský kraj název

Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje

Policisté kontrolovali motocyklisty i na Klatovsku

KLATOVSKO - Motocyklisté - buďte opatrní a ohleduplní. Řidiči nespoléhejte na náhodu a motocykl mějte neustále pod kontrolou.  

     Policisté se při kontrolách účastníků provozu zaměřují i na motocyklisty. V pátek 12. června a 19. června letošního roku se uskutečnily dvě dopravně bezpečnostní akce na Klatovsku, při kterých policisté kontrolovali motocyklisty na různých místech. Od policistů motocyklisté obdrželi motolékárničku, reflexní vestu a různé publikace.
 
Při dopravních nehodách motocyklistů slýcháváme:
Havaroval
Utrpěl smrtelné zranění
Nedal přednost
Narazil do protijedoucího vozidla
Nezvládl projetí zatáčky
Střetl se s nákladním vozidlem
Ujížděl policistům
Narazil do zaparkovaného vozidla.
 
    V rámci bezpečnosti je hlavním problémem u motocyklistů rychlá a agresivní jízda, nedostatečná viditelnost a mnohdy i nevyužívání bezpečnostních prvků.
 
Důvody dopravních nehod a havárií:
 
A/ JÍZDA A ROZDÍLY
     Řidiči motocyklů prožívají při jízdě pocit volnosti, svobody i síly. Vyjíždějte s motocyklem, který je v perfektním technickém stavu. Svá specifika má i jízda na motocyklu ve dvou, kdy se musí řidič se spolujezdcem domluvit na různých postupech a komunikaci.
I jízda ve skupině má svá rizika a musí všichni dodržovat určité zásady. Při jízdě ve městě musí motocyklista neustále předvídat.
     Nejdůležitější je pro motocyklistu ovládat brždění, které by měl ovládat a naučit se i nouzové např. na nepoužívaném prostranství.
     S rozmyslem a bez zaváhání musí umět motorkář manévrovat se svým motocyklem.
     Vzhledem k výkonosti motocyklů je pro jejich řidiče předjíždění potěšením, ale musí počítat s tím, že řidič předjížděného vozidla může odbočovat doleva. Předjíždění se řadí mezi nejnebezpečnější manévry.
     Průjezdy zatáčkami jsou pro motocyklisty nejlepším požitkem. Při nepřizpůsobení rychlosti jízdy podmínkám na komunikaci hrozí smyk, který ne všichni motocyklisté zvládnou.
Motocyklista musí předvídat nebezpečnou situaci a snížit rychlost i promptně zvládat různé taktiky.
 
B/ VIDITELNOST
Pro zlepšení viditelnosti by měl motocyklista užívat barevné oblečení s reflexními prvky – např. reflexní vestu, která umožní viditelnost na několik desítek a někdy i stovek metrů. Jedná se o vizuální signalizaci přítomnosti uživatele a může snížit nebezpečí dopravní nehody.
Ne každý motocyklista si uvědomí, že při jízdě není ostatními účastníky okamžitě viděn, protože jede rychle či předjíždí vozidla.
 
C/ ZORNÉ POLE
     Řidič motocyklu se musí stále rozhlížet před sebe, sleduje zpětná zrcátka i situaci po stranách. Za jízdy neustále vyhodnocovuje rizika – chodci, odbočující vozidla, křižovatky, předjíždění atd..
 
D/ BEZPEČNOSTNÍ PRVKY
    Motocyklistu v případě nárazu chrání jen několik milimetrů oblečení a přilba, která se vyrábí z různých materiálů. Doporučení zní - nosit ochranný oděv za různých povětrnostních podmínek
Přilba patří mezi nejpodstatnější součást výstroje motocyklisty.
Boty jsou rozděleny do tří kategorií, podle druhu používaného motocyklu.
Oblek nebo kombinéza – ochrání řidiče před povětrnostními vlivy i před úrazy při pádu.
 
Nezapomeňte - po delší jízdě udělat přestávku a odpočinout si!
 
   Motocyklista celým svým tělem ovládá svůj motocykl a při jízdě záleží na souladu pohybů, přesnosti i vnímavosti. Řidič musí zvládat jízdu i na nekvalitním povrchu komunikace, ale i na mokré a znečištěné vozovce v místech, kde jsou olejové skvrny, písek či štěrk. Při jízdě na takovém povrchu musí být motocyklista obzvlášť opatrný. 

    Motocyklisté musí pochopit rizika i důsledky svého agresivního chování na komunikacích a tím snížit dopravní nehodovost v této oblasti. Někteří jsou bezohlední, nechtějí se při jízdě ničím omezovat a ohrožují ostatní účastníky silničního provozu, nemohou spoléhat na náhodu a musí mít svůj motocykl neustále pod kontrolou.

 

nprap. Ladmanová Dana

19.6.2015

vytisknout  e-mailem