Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Krajské ředitelství policie kraje Vysočina

Policie České republiky – KŘP kraje Vysočina

Policisté kontrolovali u dálnice D1 kamiony

KRAJ VYSOČINA: Do akce se zapojili kromě policistů také celníci s rentgenem 

Policisté Krajského ředitelství policie kraje Vysočina uložili od začátku letošního roku do 15. dubna celkem 71 kaucí řidičům nákladních vozidel. Výše uložených kaucí za nákladní dopravou tak letos v našem kraji činí celkem 1 170 000 korun. Za stejné období loňského roku policisté v našem kraji uložili 43 kaucí za nákladní dopravou v celkové částce 928 000 korun. Za celý loňský rok jsme v našem kraji uložili za nákladní dopravou celkem 135 kaucí v celkové výši 2 641 000 korun.
 
Mimořádná součinností dopravně bezpečnostní akce se zaměřením na kontroly řidičů kamionů se uskuteční dnes na dálnici D1. Zapojí se do ní policisté Krajského ředitelství policie kraje Vysočina, pracovníci mobilní expertní jednotky Centra služeb pro silniční dopravu a příslušníci Celního úřadu pro Kraj Vysočina. S pravidelnými silničními kontrolami musí řidiči kamionů, kteří projíždějí přes Kraj Vysočina, počítat i v nadcházejícím období. Ukazuje se totiž, že řidiči nákladních vozidel stále častěji porušují zákonná ustanovení, která upravují bezpečnostní přestávky a dobu jízdy, někteří také vyjíždějí na pozemní komunikace s vozidly, která nesplňují požadavky na technický stav a překračují nejvyšší povolenou hmotnost převáženého nákladu.
 
Přitom ze statistik dopravních nehod vyplývá, že mikrospánek, únava a ospalost jsou častou příčinou dopravních nehod, zejména v případech, kdy řidič jede delší dobu bez potřebné přestávky. Pokud usedne za volant unavený řidič, může mít jeho jízda fatální následky. Ospalost a únava zpomalují rychlost reakce řidiče, snižují rychlost jeho úsudku a tím zvyšují riziko nehody. Základní prevencí je usednout za volat odpočatý, dělat při jízdě podle potřeby zastávky, dodržovat pitný režim a na cestu se dobře připravit z hlediska výběru trasy. Rizikovým místem jsou především dálnice, kde monotónní jízda po rovném úseku otupuje řidičovu pozornost. Důležité je, aby se řidiči věnovali řízení vozidla. Časté jsou případy, kdy píší na mobilních telefonech textové zprávy a za jízdy používají tablety. 
 
Na kontroly dodržování právních předpisů ze strany řidičů kamionů se zaměřují v rámci běžného výkonu služby policisté z Dálničního oddělení ve Velkém Beranově, policisté z dopravních inspektorátů jednotlivých územních odborů a policisté z oddělení silničního dohledu. „Na těchto typech kontrol nákladních vozidel a autobusů se v našem kraji prioritně podílejí dopravní policisté zařazení v rámci speciálního týmu Kamion, který působí v našem kraji od roku 2011. V současné době, kdy jsou venku příznivé klimatické podmínky, vyjíždíme na kontroly na silnice také s kontrolními váhami, neboť řidiči poměrně často převážejí náklad, který výrazně převyšuje nejvyšší povolenou hmotnost danou pro daný typ vozidla,“ uvedl plk. Mgr. Jan Kostečka, vedoucí odboru služby dopravní policie. 
 
V případě kontrol řidičů kamionů se v našem kraji nejčastěji setkáváme s tím, že v některých případech řidiči nedodržují nařízené bezpečnostní přestávky a s tím souvisí, že překračují povolenou dobu jízdy. Občas policisté zjistí, že řidič jede na cizí kartu řidiče a tím sociální předpisy úmyslně obchází. Ze zkušeností dopravních policistů vyplývá, že řidiči stále častěji falšují a nesprávně používají tachografy. Někteří používají různé přepínače na tachografech nebo speciální magnety. Všechna tato zařízení jsou ale protizákonným zásahem do funkčnosti zařízení. Řidiči proto musí počítat s vysokými sankcemi za tyto zásahy. V některých případech policisté při kontrole zjistí, že nákladní vozidlo nebo i autobus jsou v nevyhovujícím technickém stavu.
 
„Vedle kontrol technického stavu vozidel se hodláme více zaměřovat i na upevňování nákladu. Zjišťujeme totiž, že řada nehod je spojena s tím, že z nákladního vozidla něco vypadlo. Majitelé vozidel na správné uložení nákladu nekladou důraz,“ dodal plk. Mgr. Jan Kostečka.
 
Přestupků se dopouštějí tuzemští i zahraniční řidiči kamionů. Při řešení zjištěných nedostatků postupují policisté vždy v souladu s platnými zákony. Nekompromisně za tyto přestupky ukládají vysoké sankce, neboť řidiči mohou v případě, když usedají za volant bez potřebné přestávky, způsobit vlivem únavy vážnou dopravní nehodu. Především na dálnici D1 je pak odstraňování následků nehody kamionu poměrně komplikované a zdržuje v kolonách ostatní řidiče.
 
Méně závažné přestupky policisté na místě řeší uložením pokuty v blokovém řízení. V těchto případech může pokuta dosáhnout částky 2 000 korun. Většinu závažnějších zjištěných přestupků českých řidičů pak řeší úředníci ve správním řízení. V případě, když se jedná o řidiče se zahraniční registrační značkou, policisté vždy rozhodnou o uložení kauce, neboť v takovém případě existuje důvodná obava, že by se řidič nebo dopravce správnímu řízení v České republice vyhýbal. Pokud řidič kauci nesloží, může mu policista zabavit doklady k vozidlu a k nákladu a zakázat mu pokračování v jízdě.
 
mjr. JUDr. Dana Čírtková, tisková mluvčí
20. duben 2015

vytisknout  e-mailem