Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Krajské ředitelství policie Lbk

Policie České republiky – KŘP Libereckého kraje

Policisté se zaměřili na viditelnost chodců a spolujezdce ve vozidlech

JABLONECKO - Při dopravně bezpečnostní akci se policisté především zaměřili na viditelnost chodců. Policejní hlídky působily na tyto účastníky silničního provozu také preventivně s důrazem na nutnost užívání reflexních prvků. Pro spolujezdce v motorových vozidel měly zase připravené reflexní vesty. 

Minulý týden v pátek 25. listopadu na území celého jabloneckého okresu proběhla dopravně bezpečnostní akce zaměřená na bezpečnost chodců v silničním provozu, a to především s důrazem na jejich viditelnost. Proto i policisté na Jablonecku se v rámci této akce zaměřili ve větší míře na prevenci a na řadě stanovišť připomínali chodcům jako nejzranitelnějším účastníkům provozu na silnici dodržování zásady „vidět a být viděn“, přičemž zdůrazňovali nutnost používání reflexních prvků za snížené viditelnosti. Policejní hlídky chodce také informovali o novém ustanovení v zákoně o provozu na pozemních komunikacích, které se právě jich samotných zásadně dotýká. Toto ustanovení § 53 odst. 9 zákona č. 361/2000 Sb. zní:

„Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.“

V rámci této akce byl také realizován celorepublikový společný projekt Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezídia ČR a oddělení BESIP Ministerstva dopravy ČR „Vidíme se?“. V rámci tohoto projektu během akce policisté rozdávali chodcům nákupní tašky s reflexními pruhy, a to především seniorům, kteří jsou fyzicky velmi zranitelní. Chodci též od jabloneckých policistů dostávali reflexní pásky, přičemž s nimi hovořili o nutnosti jejich používání v souvislosti s bezpečnou chůzí v silničním provozu a ochranou zdraví i života. Dopravní a pořádkoví policisté, kteří byli do akce společně nasazeni, se také zaměřili v souvislosti s viditelností v silničním provozu i na cyklisty a motocyklisty. Pro motocyklisty měly hlídky připraveny reflexní šle, které při jízdě na motocyklu, jeho řidiče výrazně zviditelňují.

Během celé akce také policisté zkontrolovali celkem 40 motorových vozidel a zjistili 8 dopravních přestupku, které všechny vyřešili na místě uložením blokové pokuty. Jednalo se například o nepoužití bezpečnostních pásů a nevyhovující technický stav vozidla. Jeden z kontrolovaných řidičů při kontrole nepředložil doklad o povinném pojištění odpovědnosti. Kontrolovaní řidiči od policistů na místě obdrželi reflexní vesty pro své spolujezdce ve vozidle, přičemž jim bylo zdůrazněna nutnost jejich používání pro každého, kde se pohybuje na komunikaci, a to například v souvislosti s technickou poruchou vozidla, případně při dopravní nehodě.

Chodcům připomínáme základní pravidla zvyšující jejich bezpečí v silničním provozu:

  •  Chodci musí užívat především chodníku nebo stezky pro chodce.                                    
  •  Kde není chodník, chodí se po levé krajnici.
  •  Chodci smějí jít po krajnici nebo při okraji vozovky nejvýše dva vedle sebe.
  • Při snížené viditelnosti, zvýšeném provozu na komunikaci nebo nebezpečných úsecích smějí jít chodci pouze za sebou.
  • Je-li zřízena stezka pro chodce a cyklisty označená dopravní značkou „Stezka pro  chodce a cyklisty“, nesmí chodec ohrozit cyklistu jedoucího po stezce.
  • Osoba pohybující se pomocí ručního motorového  vozíku pro invalidy nesmí na chodníku nebo  stezce pro chodce ohrozit ostatní chodce, nemůže-li užít chodník, smí užít pravé krajnice vozovky.
  • Osoba vedoucí jízdní kolo nebo moped smí užít chodníku, jen neohrozí-li ostatní chodce, jinak užije pravého okraje vozovky.
  • Osoba pohybující se na lyžích, kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním  vybavení  nesmí na chodníku nebo na stezce pro chodce ohrozit ostatní chodce.
  • Je-li blíže než 50 m křižovatka s řízeným provozem, přechod pro chodce, místo pro přecházení vozovky, nadchod nebo podchod vyznačený dopravní značkou, musí chodec přecházet jen na těchto místech.
  • Na přechodu pro chodce se chodí vpravo.
  •  Mimo přechod pro chodce je dovoleno přecházet vozovku jen kolmo k její ose.
  • Před vstupem na vozovku se chodec musí přesvědčit, zdali může vozovku přejít, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu.
  • Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy  přijíždějících vozidel nedonutí řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy.
  • Pokud vstoupí chodec na přechod pro chodce nebo na vozovku, nesmí se tam bezdůvodně zastavovat nebo zdržovat.
  • Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku, přijíždějí-li vozidla s právem přednostní jízdy, nachází-li se na přechodu nebo na vozovce, musí  neprodleně uvolnit prostor pro projetí vozidel.
  • Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem.
  • Chodec nesmí překonávat zábradlí nebo jiné zábrany na vozovce.
  • U železničního přejezdu si musí chodec počínat zvlášť opatrně, musí se přesvědčit, zda může přejezd bezpečně přejít.
  • Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.


Na závěr:

Nejenom řidič, ale i chodec je účastníkem silničního provozu. Všichni se musí řídit zákonem o provozu na pozemních komunikacích. Z tohoto zákona vyplývá, že se účastník musí chovat ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani vlastní. Chodci jsou samozřejmě těmi nejzranitelnějšími účastníky v silničním provozu. Chodec na přechodu morálně vítězí, ale fyzicky podléhá. Proto by se měl podle toho chovat. Ne vždy platí, že má chodec na přechodu přednost. Přecházení vozovky či silnice je vždy riziková situace, při které může dojít k nehodě. Vina nemusí být vždy na straně řidiče.


28. 11. 2016
nprap. Dagmar Sochorová
KŘP Libereckého kraje, tisková mluvčí

 

vytisknout  e-mailem