Pomáháme seniorům, chráníme seniory - vnuk útočí
Stáří s sebou často přináší kromě úbytku fyzických sil také sociální izolaci. Současný hektický způsob života má mnohdy za vinu to, že lidé nenavštěvují své rodiče či prarodiče tak často, jak by oni chtěli, a to může mít za následek pocit osamělosti, nepotřebnosti. Omezení sociálních kontaktů vede také k neporozumění okolního světa.
To vše nahrává podvodníkům, kteří navíc spoléhají, že senior v radosti z kontaktu, byť telefonického, svého příbuzného hůře pozná po hlase a že mu bude chtít okamžitě pomoci, aniž by si ověřil sdělené informace.
V další fázi preventivní kampaně pod názvem „Pomáháme seniorům, chráníme seniory“ se proto zaměříme na jeden ze starších, leč stále velice aktuálních, modelů podvodného jednání, které je poslední dobou na vzestupu a je typicky nazýváno „vnuk“.
Jen v loňském roce se pachatelé pokusili seniory připravit o téměř 48 milionů korun, přičemž legendu „vnuka“ využili v 36 případech. Do konce letošního září policisté evidují již téměř padesát těchto případů.
Scénář podvodu je stále stejný a jednoduchý. Podvodníci používají výmluvu na rodinného příslušníka, nejčastěji vnuka. Senior je často hovorem natolik překvapen, že sám prozradí skutečné jméno svého vnuka, čímž pachateli „usnadňuje práci“. Většinou k tomu postačí pár vět typu: „ Haló, kdo volá?“. „To jsem já, dědo, ale špatně tě slyším“. Následuje odpověď seniora:“ To jsi ty Zdeňku?“. A nevyžádaná komunikace, která může mít pro seniora nedozírné následky, je zahájena. Následuje smyšlený příběh pachatele, že je v nouzi, měl nehodu, musí do nemocnice, nebo že je u advokáta a nutně potřebuje finanční pomoc. Jak to v reálu skutečně vypadá, si můžete poslechnout v přiloženém spotu.
Údajný vnuk se samozřejmě z určitých důvodů nemůže osobně dostavit na místo, aby si peníze vyzvedl, proto posílá svého „kamaráda“, který na místo přijede vozidlem taxi. Nezřídka se stává, že tento „kamarád“ následně předává peníze ještě přes dalšího prostředníka s cílem znesnadnění případné identifikace. Bohužel není výjimkou, že důvěřivý senior v obavě o svého příbuzného peníze cizímu člověku předá.
Při páchání tohoto druhu trestné činnosti došlo v poslední době k výrazné změně v chování pachatelů. Své potenciální oběti začali kontaktovat také v noční dobu, v týdnu i o víkendech, přičemž vyžadují vydání finanční hotovosti rovněž v jakoukoliv dobu.
Jak se chovat, abychom se nestali obětí podvodníků, kteří se snaží získat náš majetek?
Stačí dodržet několik základních pravidel:
- Volajícího oslovte jiným jménem. Když se Váš vnuk ve skutečnosti jmenuje Petr, zkuste jiné oslovení. Pokud komunikující osoba nezareaguje a pokračuje v hovoru, může se jednat právě o podvodníka.
- Po ukončení hovoru zavolejte svému skutečnému vnukovi a ověřte si, zda Vám opravdu volal a vyžadoval pomoc. Volejte však na číslo, které na něho máte uložené, ne na to, ze kterého Vám bylo voláno.
- Pokud si domluvíte předání peněz, ihned o tom informujte Policii České republiky na tísňové lince 158. Je veliká pravděpodobnost zadržení pachatele při předání peněz ze strany kriminalistů.
- Nikdy nepředávejte peníze cizím osobám.
- V neposlední řadě neváhejte oznámit Policii České republiky, že vás někdo připravil podvodným jednáním o peníze. Není důvod se za to stydět. Podvodníci jsou velmi přesvědčiví a rozhodně nejste jediní, kdo jejich klamání podlehl.
Téma podvodů páchaných na seniorech jsme prezentovali 7. 10. 2021 v pořadu Na stopě. Záznam je možné zhlédnout na webu České televize.
Pokud Vás zajímají reálné příběhy, můžete se seznámit ještě s níže popsaným případem, který vychází ze skutečné události:
Dne 20. 10. 2020 podvodník telefonoval na pevnou linku K. M., které se představil jako její vnuk. Po krátkém rozhovoru, ve kterém se poškozené vyptával, jak se jí daří, sdělil, že jeho rodiče mají velké finanční problémy, o kterých se ale stydí mluvit, protože mohou přijít o bydlení. Do dnešního dne měli údajně zaplatit pohledávku ve výši 350.000 Kč. Tu prý zaplatili, ale omylem poslali na jiný účet a bude trvat nějakou dobu, než jim budou peníze navráceny. Mezi tím ale přijdou o střechu nad hlavou.
Následovala prosba, zda jim může seniorka peníze půjčit. Ta reagovala slovy, že takovou finanční hotovost u sebe doma nemá, ale má je k dispozici v bance. Podvodník po tomto sdělení začal na seniorku naléhat, aby do banky zavolala s tím, aby peníze připravili, že si pro ně přijde.
Poškozená s tímto souhlasila a domluvila se, aby ji za 20 minut opět zatelefonoval. Následně zavolala své dceři, aby zjistila bližší informace, která ji sdělila, že se evidentně jedná o podvod. Pachatel v uvedenou dobu opět seniorku kontaktoval, ta mu ale sdělila, že se ví, že jedná o podvod a hovor ukončila. I když k předání peněz nedošlo, kontaktovala Policii České republiky.
kpt. Iveta Kremličková
oddělení prevence
Policejní prezidium ČR
8. 10. 2021