Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Povinná registrace vozidel z Ukrajiny

Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. 

Žadatel požádal o následující informace: 

„V souladu se zákonem č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím by mne zajímalo, zda a kdo a jakým způsobem kontroluje povinnou registraci aut ukrajinců. Ukrajinci mají od 1.1.2024 povinnost registrovat ukrajinská vozidla v České republice. To znamená, že řidiči budou smět řídit vozidlo s SPZ Ukrajiny, pouze pokud bude registrované v evidenci. Řídit neregistrované vozidlo s ukrajinskou SPZ bude od 1.1. 2024 hodnoceno jako přestupek. Dále by mne zajímalo, kolik přestupků a jakým způsobem jsou řešeny s přestupci, kteří přestupky spáchají a zda a jak se řeší opakované? Neměli by být pak takoví přestupci vyhozeni zpět na území UA?“

Policie České republiky jako povinný subjekt podle § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb. žádost posoudila a žadateli sdělila, že povinnou registraci ukrajinských vozidel upravuje § 7h až 7n 65/2022 Sb. Od 1. ledna 2024 platí povinnost dle § 7h odst. 1 zákona č. 65/2022 Sb., že řidič smí řídit motorové vozidlo se státní poznávací značkou Ukrajiny, pouze pokud je v evidenci ukrajinských vozidel zapsána osoba, která se pro účely zákona o silničním provozu považuje za jeho provozovatele. Přestupek dle § 7m zákona č. 65/2022 Sb.: Řidič se dopustí přestupku tím, že v rozporu s § 7h řídí motorové vozidlo se státní poznávací značkou Ukrajiny, aniž by byla v evidenci ukrajinských vozidel zapsána osoba, která se pro účely zákona o silničním provozu považuje za jeho provozovatele. Přestupek může od 1. ledna 2024 Policie ČR projednat příkazem na místě do výše 10 000 Kč.

Přestupek projednávají policisté všech služeb uniformované policie. Policisté mají přístup do evidence ukrajinských vozidel cestou IS-Dotazy a cestou mobilní bezpečné platformy. Přestupky v této oblasti Ředitelství služby dopravní policie zvlášť nesleduje a jejich statistiku nevedeme. 

Dále povinný subjekt žadateli uvedl, že nedisponuje informací: „Neměli by být pak takoví přestupci vyhozeni zpět na území UA?“ Pro vyřízení žádosti by musel požadovanou informaci nově vytvořit, na což se informační povinnost nevztahuje. Žádný právní předpis zároveň povinnému subjektu neukládá povinnost požadovanou informací disponovat.

Podle § 2 odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb. se nestanovuje povinnost nové informace vytvářet či vyjadřovat názory povinného subjektu k určité problematice, vytvářet analýzy či hodnocení na základě zadání žadatele.

Podle § 3 odst. 3 téhož zákona se informací rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního.

Na základě výše uvedených skutečností povinný subjekt posoudil možnost poskytnutí informací požadovaných v žádosti a dospěl k závěru, že nemá povinnost tyto informace podle zákona č. 106/1999 Sb. poskytnout, jelikož povinný subjekt nedisponuje informacemi k otázce: „Neměli by být pak takoví přestupci vyhozeni zpět na území UA?“ Aby byla zpracována skutečnosti odpovídající odpověď, bylo by třeba provést analýzu dané problematiky a zpracovat k ní právní stanovisko.

Povinný subjekt konstatuje, že informacemi ve smyslu výše popsaného zákonného ustanovení, kterých se domáháte, nedisponuje. Pro zodpovězení položené otázky by povinný subjekt musel zaujmout konkrétní právní názor k daném otázce. Na takovou činnost se však informační povinnost nevztahuje a žádný právní předpis zároveň povinnému subjektu neukládá povinnost požadovanými informacemi disponovat.


pplk. Mgr. Lucie Dvořáková, 25. 6. 2024

vytisknout  e-mailem