Přestupky a trestné činy na úseku ochrany zvířat proti týrání
Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb.
Žadatel požádal o následující informace:
„Tímto Vás žádám o poskytnutí statistických informací k přestupkům a trestným činům na úseku ochrany zvířat proti týrání, a to zejména:
1) Celkový počet evidovaných přestupků v letech 2021, 2015 a 2010.
2) Celkový počet evidovaných přestupků na úseku ochrany zvířat (dle zákona č. 246/1992 Sb.) v letech 2021, 2015 a 2010.
3) Celkový počet uvedených přestupků fyzických a právnických osob v letech 2021, 2015 a 2010.
4) Jak byly uvedené přestupky, resp. podezření z přestupku řešeno (odložení, domluva, oznámení, …) v letech 2021, 2015 a 2010?
5) Celkový počet trestných činů na úseku týrání zvířat spáchaných fyzickými a právnickými osobami v letech 2021, 2015 a 2010.
6) Jak byly uvedené trestné činy, resp. jejich prověřování řešeno (odložení, odevzdání, ZPŘ, vyšetřování, …) v letech 2021, 2015 a 2010?“
Policie České republiky jako povinný subjekt podle § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb. žádost posoudila a k jednotlivým dotazům žadateli sdělila:
Ad 1, 2, 3, 4) Požadovanými informacemi ve vztahu k otázkám č. 1, 2, 3, 4 žádosti žadatele Policie ČR nedisponuje a žádný právní předpis jí neukládá takové informace evidovat ani zpracovávat statistiky na úseku přestupků ochrany zvířat proti týrání. Povinný subjekt je povinen poskytovat pouze ty informace, které se vztahují k jeho působnosti, a které má nebo by měl mít podle obecně závazného právního předpisu k dispozici. Podle § 2 odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb. se nestanovuje povinnost nové informace vytvářet či vyjadřovat názory povinného subjektu k určité problematice, vytvářet analýzy či hodnocení na základě zadání žadatele.
Podle § 3 odst. 3 téhož zákona se informací rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního.
Povinný subjekt je povinen informaci poskytnout, pokud jí disponuje. Tedy taková informace u povinného subjektu existuje, je dohledatelná na některém z nosičů informací, lhostejno zda v materiální/listinné či elektronické podobě. Jestliže však k odpovědi na žádost nestačí pouhé mechanické vyhledání údajů, ale je nutné s nimi provádět další zpracování nad rámec prostého vtělení do odpovědi (např. analýza, syntéza, komparace, indukce), jde o vytvoření nové informace. Na druhou stranu platí, že o vytvoření nové informace nepůjde, pokud jí sice povinný subjekt nedisponuje, ale podle právních předpisů jí disponovat musí (v takovém případě povinnému subjektu nezbývá, než informaci vytvořit a žadateli poskytnout).
Na základě výše uvedených skutečností povinný subjekt posoudil možnost poskytnutí informací požadovaných v žádosti žadatele a dospěl k závěru, že nemá povinnost tyto informace podle zákona č. 106/1999 Sb. poskytnout, jelikož povinný subjekt neeviduje statistické údaje na úseku přestupků ochrany zvířat proti týrání, ze kterých by bylo možné jednoduchým mechanickým způsobem zjistit jednotlivé požadované údaje. Aby byla zpracována skutečnosti odpovídající odpověď, bylo by třeba nahlédnout do všech spisů, které Policie ČR v daném období vedla, vyhodnotit a analyzovat tyto spisy z pohledu položených otázek. Spis by musel být prohlédnut a informace z něj by musely být dále zpracovávány, vyhodnocovány a porovnávány. Z tohoto důvodu považuje povinný subjekt požadované informaci pod body 1), 2), 3) a 4) žádosti žadatel za požadavek na vytvoření nové informace.
Povinný subjekt konstatuje, že informacemi ve smyslu výše popsaného zákonného ustanovení, kterých se žadatel domáhá, nedisponuje a pro jejich zodpovězení by je musel nově vytvořit rozsáhlou analýzou existujících spisů. Na takovou činnost se však informační povinnost nevztahuje a žádný právní předpis zároveň povinnému subjektu neukládá povinnost požadovanou informací disponovat.
Ad 5, 6) Policie České republiky sděluje, že za rok 2010 bylo registrováno 73 skutků souvisejících s týráním zvířat, tedy trestných činů týrání zvířat dle § 302 trestního zákoníku a zanedbání péče o zvíře dle § 303 trestního zákoníku, z toho 36 objasněných skutků (bez dodatečně objasněných) a 33 stíhaných osob. Za rok 2015 bylo registrováno 119 skutků, objasněných skutků 46 (bez dodatečně objasněných) a stíhaných osob 44.
Pokud se jedná o rok 2021, je nutno upozornit na skutečnost, že ve zvláštní části trestního zákoníku došlo s platností od 1. 6. 2020 k úpravě dosavadní skutkové podstaty trestného činu týrání zvířat dle § 302 trestního zákoníku a k zakotvení nové skutkové podstaty, a to trestného činu chov zvířat v nevhodných podmínkách dle § 302a trestního zákoníku, vložené mezi trestné činy týrání zvířat podle § 302 a zanedbání péče o zvíře z nedbalosti podle § 303 trestního zákoníku.
Za rok 2021 bylo registrováno 164 skutků, objasněných skutků 39 (bez dodatečně objasněných), přičemž stíhaných osob 43 a dále 19 osob stíhaných dle právní úpravy platné do roku 2020.
pplk. Mgr. Lucie Dvořáková, 2. 9. 2022