Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Karlovarský kraj název

Policie České republiky – KŘP Karlovarského kraje

PREVENCE -Bezpečnostní pásy

PREVENCE -Bezpečnostní pásy 

Používání bezpečnostních pásů stále není vžité a automaticky užívané pravidlo při jízdě ve vozidle.
Proto řidičům připomínáme:
 
  • pokud se nepřipoutá řidič ani spolujedoucí , při nárazu těla pokračují stejnou rychlostí, jakou mělo vozidlo před nárazem, dokud nenarazí na čelní sklo, volant nebo airbagy (z fyziky jde o Newtonův zákon o setrvačnosti), ten platí pro každého v kterémkoliv autě
  • pokud se řidič nepřipoutá, ohrožuje nejen sebe ale i své spolujezdce, při nárazu vozidla je může zabít svým vlastním tělem
  • nabourá-li řidič rychlostí 5O km/h, znamená to pro tělo pád ze 3. poschodí (asi 10m) a při rychlosti 70 km/h volný pád ze 6.poschodí
  • airbag se proti řidiči vyřítí rychlostí až 300 km/h (je konstruovaný na člověka v pozici sedadla, tedy připoutaného), pokud bude řidič v okamžiku nárazu ladit rádio nebo hledat mapu, je opět mimo pozici sedadla - tedy jako nepřipoutaný
  • je bezpodmínečně nutné používat kompletní zádržný systém, to znamená airbag spolu s bezpečnostním pásem (spoléhat jen na airbag je špatné, končí to tragicky)
  • Řidiči by si měli uvědomit, co  se stane během desetiny sekundy v autě při nárazu do pevné překážky, když jede řidič rychlostí 80km/h a nepoužije bezpečnostní pásy
  • 0,026 sekund - po nárazu se začíná deformovat nárazník.
  • Na vůz působí síla rovnající se 30ti násobku jeho hmotnosti. Osoby v kabině se pohybují rychlostí stejnou jakou jel řidič( 80km/h)
  • 0,039 sekund -  po nárazu se řidič i se sedadlem posune o 15cm směrem dopředu
  • 0,044 sekund -  po nárazu dochází prudkým nárazem hrudníku k destrukci volantu.
  • 0,050 sekund -  po nárazu rychlost klesá a na cestující působí síly převyšující 80 krát jejich hmotnost
  • 0,068 sekund -  po nárazu řidič narazí na přístrojovou desku, tento náraz můžeme porovnat s dopadem břemena o hmotnosti 9 tun.
  • 0,092 sekund -  po nárazu řidič a spolujezdec v jednom okamžiku prorazí hlavou čelní sklo a smrtelně si poraní hlavu.
  • 0,100 sekund -  po nárazu je již zpravidla mrtvé tělo řidiče opřené o volant vrženo zpět.

Používání bezpečnostních pásů by se mělo vžít každému řidiči jako samozřejmost.

 
por.PhDr.Papežová Zdeňka
BESIP – Bc. Václav Brož
září

 

vytisknout  e-mailem