Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Středočeský kraj název

Policie České republiky – KŘP Středočeského kraje

Prevence není nikdy dost

S blížícím se časem prázdnin a dovolených apelují zejména dopravní policisté na chování v silničním provozu. 

     K celodennímu shonu se přidává mnohdy nervozita a spěch, které negativně ovlivňují chování účastníků silničního provozu. Kolize, havárie a dopravní nehody, které pak vznikají, se zdají být zcela zbytečné a ve velké míře jim lze předejít. Základními radami jsou opět vzájemná ohleduplnost mezi chodci, cyklisty a motoristy a ostatními účasníky. Dodržováním povolené rychlosti a předvídáním v konkrétních situacích na konkrétních místech se nehodovost snižuje. Je třeba stále mít na vědomí, že v zastavěné části měst a obcí může dojít k nečekaným situacím, například vběhnutí dětí do vozovky. V případě objíždění překážky je nutné dát včas a zřetelně znamení o změně směru jízdy, a to i v případě předjíždění cyklisty. Myslíme tím nejen na řidiče jedoucí za námi, ale zejména na život a zdraví cyklisty. Ten by měl být ve svém vlasním zájmu dobře viditelný a to nejen za snížené viditelnosti. Stejně bychom si měli počínat i v případě objíždění chodce, který jde po silnici. Pokud musí řidič náhle snížit rychlost jízdy nebo i zastavit před překážkou, nebo tvoří-li se kolona vozidel před ním, měl by použít výstražných směrových světel, aby včas upozornil řidiče jedoucí za ním. Vždy je dobré udržovat od vozidel jedoucích před námi dostatečný odstup, abychom mohli včas zareagovat na nečekanou situaci. Je také třeba si uvědomit, že problém v nedání přednosti v jízdě může do jisté míry řešit řidič osobního automobilu razantním dobržděním, ovšem řidič kamionu nebo nákladního vozidla, a je-li plně naložen, takovou šanci příliš nemá. Může pak lehce dojít k posunu nákladu nebo i k havárii. Manévrovací schopnost ve vyšších rychlostech opouští i řidiče motocyklů. Ti by měli přizpůsobit způsob a rychlost jízdy svým schopnostem a dalším okolnostem, zbytečně neriskovat rychlou jízdou, dbát zvýšené pozornosti v blízkosti křižovatek a v zastavěných částech měst a obcí.
     Chodci by si měli zase uvědomit, že žádné vozidlo není schopno zastavit takzvaně „na metru“. Vždy je třeba počítat s časem, kdy řidič zareaguje a s časem, který vozidlo potřebuje k úplnému zastavení. Nezřídka se jedná o mnohametrové vzálenosti. Pokud si tedy představíme situaci, kdy nečekaně vstoupíme do jízdní dráhy motorovému vozidlu, pak si následky můžeme zcela snadno představit. To platí i na přechodech pro chodce. Zapomeňme na „dogmatickou“ absolutní přednost chodce. Ten na přechod nesmí vstoupit, když už se v jeho bezprostřední blízkosti nachází vozidlo a řidič by tak nemohl bezpečně zareagovat a zastavit před přechodem. Pokud chceme přejít, měli bychom na to řidiče upozornit například svým postojem, ze kterého je patrné, že přejít hodláme. V případě, že řidič dobržďuje, je dobré se přesvědčit, že o nás ví a dává nám přednost. Neobtěžujme řidiče přecházením mimo přechod pro chodce, a my řidiči, buďme zase ohleduplní k chodcům, kteří „nelenili“ a k přechodu došli.
     Snížení nehodovosti a jejích následků máme všichni plně ve svých rukách. Většina z nás se jistě shodne na tom, že ŽÍT JE KRÁSNÉ. Scénář našeho života a života ostatních držíme ve svých dlaních….., tak proč v něm dělat škrty.


                                                                                  -Dopravní inspektorát PČR Kutná Hora-
                                                                          -Preventivně informační skupina PČR Kutná Hora-
                                                                                    
 

vytisknout  e-mailem