Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje
PREVENCE – Podvody na seniorech
PLZEŇ – Nedejte podvodníkům šanci!
Starší lidé a senioři představují jednu z nejvíce ohrožených skupin, na kterých je pácháno protiprávní jednání. Evidujeme případy, kdy senioři jsou poškození v souvislosti s majetkovou trestnou činností. Starší lidé jsou velmi důvěřiví, podvodníci a zloději toho využívají a často připraví seniory o jejich celoživotní úspory. Pachatelé používají smyšlené příběhy a vymýšlí si různé kontroly či uzavíraní podomních smluv. Využívají tak důvěřivosti a naivity starších lidí.
I přesto, že na činnost podvodníků často upozorňujeme i pomocí různých medií, je našim zájmem na tuto problematiku opětovně klást důraz.
Policisté připomínají základní rady a tipy, jak se nestát obětí zloděje či podvodníka.
- BEZPEČNÝ DOMOV
- Zabezpečte vchodové dveře bytu bezpečnostním zámkem a pojistným řetízkek.
- Investujte do panoramatického kukátka, budete mít v zorném poli širší prostor
- Nebuďte důvěřiví ke všem lidem a do bytu pouštějte pouze osoby, které znáte.
- Nemějte doma větší obnos peněz!
- Byt vždy zamykejte, a to i v případě, že jdete pouze do sklepa či vynést smetí.
- Snažte se společně s ostatními nájemníky dohodnout na tom, aby se vstupní dveře zamykaly.
- Poraďte se s nejbližšími, než dáte peníze člověku, který od vás žádá peněžní „pomoc“
- BEZPEČNĚ NA ULICI
- Nenoste u sebe větší finanční obnos.
- Noste zvlášť doklady, klíče, mobilní telefon. Uložte je do jednotlivých vnitřních kapes v tašce nebo náprsních kapes na oblečení.
- Dávejte si pozor na své osobní věci. V nákupních střediscích a MHD bývá často velká frekvence osob a velká anonymita.
- NIKDY nenoste platební kartu společně s PIN kódem.
- Buďte ostražití a nedůvěřujte osobám, i když Vás žádají o pomoc (např: žádost o půjčení mobilního telefon, pomoc s věcmi .. )
- Nepodléhejte vidině snadného zbohatnutí – výhra v loterii, zdánlivě levné zboží
- NEJČASTĚJŠÍ LEGENDY PACHATELŮ
- Nabídka prodeje parfémů, vlněných dek či zázračných lamp
- Prosba o zapůjčení finanční hotovosti, či mobilního telefonu.
- Pachatelé se vydávají často za pracovníky plynárenských společností, elektrikáře, kominíky, či jiné různé kontrolory.
- Nabízí finančně výhodné výměny okapů.
- Vydávají se za příbuzného, a žádají peníze – často ze smyšleného důvodu (dopravní nehoda, náhlá operace, a jiné)
- Rozměňování bankovek
Pokud k Vám zavítají pracovníci, kteří nemají patřičné označení, neotevírejte dveře. Přesvědčte se například telefonním hovorem u operátora služby, která je Vám nabízena, zda se opravdu uskutečňuje kontrola revizí, plynu či elektřiny ve Vašem bytě.
Obecné rady Skupiny ČEZ
- Naši zaměstnanci nevybírají žádnou hotovost ani nevrací přeplatky v hotovosti a nepotřebují na místě žádné doklady (co se týká obchodních záležitostí, tak se zákazníkem komunikujeme prostřednictvím zákaznických center, smluvních partnerů, ČEZ pointů v obchodních centrech a call centrech),
- Do objektu i nemovitosti vstupují zaměstnanci pouze k účelům definovaných v energetickém zákoně např. z důvodu oprav a revize našeho zařízení, odečtu elektroměrů apod.
- Zaměstnanci mají u sebe vždy služební průkaz s identifikačním číslem – že se jedná o zaměstnance Skupiny ČEZ, si můžete VŽDY BEZPLATNĚ ověřit na poruchové lince 800 850 860
Zdroj: Mgr. Michaela Jirovcová – mluvčí skupiny ČEZ Více informací naleznete zde: https://www.cez.cz/
Obecné rady společnosti Innogy (bývalý název společnosti byl RWE)
Certifikovaného prodejce innogy poznáte snadno - dodržuje následující pravidla:
Má profesionální přístup
- nic nezastírá, na přímou otázku poskytuje pravdivou a srozumitelnou odpověď
- na dotazy, na které neumí odpovědět, neodpovídá - odpověď si zajistí u odborníka innogy
- přizpůsobí komunikaci odborné úrovni zákazníka, nepoužívá nadměrné množství odborných výrazů
Je otevřený
- certifikovaný prodejce sděluje přesné a úplné informace o nabízených produktech innogy
- prodejce poskytuje zákazníkovi dostatek času na prostudování smluvních dokumentů (smlouvy, ceníky, obchodní podmínky)
Je slušný
- nenavštěvuje zákazníka vícekrát (neprojeví-li o to zákazník výslovně zájem)
- neobtěžuje zákazníka telefonáty a návštěvami v nočních hodinách
- chodí slušně oblečený
- nezakrývá účel návštěvy, nevyvíjí na zákazníka nátlak a nevyhrožuje mu (např. marketingový průzkum, odečet elektřiny, riziko odpojení elektřiny)
- nezneužívá důvěřivosti, nezkušenosti nebo neznalosti zákazníka, zejména starších osob.
Bude-li při jednání s vámi porušeno byť jen jediné z výše uvedených pravidel, informujte nás prosím na naší lince 800 331 331 a my neprodleně zajistíme nápravu.
Zdroj: www.innogy.cz
Více informací naleznete zde: https://www.innogy.cz/stavajici-zakaznici/podomni-prodej/
Doufáme, že se s tímto zavrženíhodném jednáním nesetkáte a nebudete tak obětí pachatelů, kteří využívají důvěřivosti, dobrosrdečnosti a slušného vychování. Pokud se přeci jen setkáte s lidmi, kteří Vám přijdou nedůvěryhodní, nebo by se Vás snažili jakýmkoliv způsobem připravit o osobní věci či finance, buďte velmi ostražití a neváhejte ihned požádat o pomoc Policii ČR. Jsme tu pro Vás 24 hodin denně, 7 dní v týdnů, v jakémkoliv čase.
prap. Hana Rubášová
17. července 2018