Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Prokázání totožnosti, příslušnosti, důvod existence a postavení Policie ČR

Zveřejnění podle ustanovení § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. 

Žadatelka se dotázala na dále v textu uvedené otázky. Policie ČR jí k jednotlivým bodům sdělila:

1) Existuje hmatatelný důkaz o fyzické existenci Policie České republiky? ANO/NE
Pokud ANO, doložte důkaz.
V případě žádné odpovědi je odpověď NE.

Ano. Policie České republiky byla zřízena zákonem č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, dne 21. 6. 1991, s účinností od 15. 7. 1991. V současné době je působnost Policie České republiky dána zákonem č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky (dále jen „zákon č. 273/2008 Sb.“).

2) Jsou všichni zaměstnanci Policie České republiky povinni při výkonu služby dodržovat
Ústavu zákon 1/1993 Sb. a Listinu základní práv a svobod zákon 2/1993 Sb.? ANO/NE
Pokud NE, doložte právní předpis, dle kterého nemusí.
V případě žádné odpovědi je odpověď ANO.

Ano.

3) Je právní předpis 273/2008 Sb. nadřazený Ústavě 1/1993 Sb. a Listině základních práv a svobod 2/1993 Sb.? ANO/NE
Pokud ANO, doložte právní předpis, kde je tato skutečnost uvedena.
V případě žádné odpovědi je odpověď NE.

Ne.

4) Jsou Policejní prezidium České republiky, …., a všechny Krajská
ředitelství policie vedeny jako obchodní korporace u zahraniční společnosti ….?
ANO/NE
Pokud ANO, vysvětlete proč.
Pokud NE, vyvraťte důkazem, že nejsou.
V případě žádné odpovědi je odpověď ANO.

Ne.
Podle § 6 odst. 1 zákona č. 273/2008 Sb. tvoří policii útvary, jimiž jsou
a) Policejní prezidium České republiky v čele s policejním prezidentem,
b) útvary policie s celostátní působností,
c) krajská ředitelství policie (celkem 14),
d) útvary zřízené v rámci krajského ředitelství policie.

Podle § 7 zákona č. 273/2008 Sb. Policejní prezidium ČR a útvary policie s celostátní působností se při nakládání s majetkem České republiky a v právních vztazích považují za součást organizační složky státu a účetní jednotky Ministerstvo vnitra.

Podle § 8 zákona č. 273/2008 Sb. je každé krajské ředitelství policie organizační složkou státu a účetní jednotkou, jehož příjmy a výdaje jsou součástí rozpočtové kapitoly Ministerstva vnitra. V čele krajského ředitelství policie je krajský ředitel, který je také vedoucím organizační složky státu. Útvary policie zřízené v rámci jeho působnosti jsou vnitřními organizačními jednotkami krajského ředitelství policie.

5) Je odmítnutí ztotožnit se trestným činem a zároveň důvodem k předvedení? ANO/NE
Pokud ANO, uveďte přesný právní předpis.
V případě žádné odpovědi je odpověď NE.

Pokud jde o hodnocení, zda je určité jednání trestným činem, konstatuje povinný subjekt, že podle § 2 odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb. se povinnost poskytovat informace netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací. Povinný subjekt je povinen poskytovat pouze ty informace, které se vztahují k jeho působnosti a které má nebo by měl mít podle obecně závazného právního předpisu k dispozici. Naopak zákon č. 106/1999 Sb. nestanovuje povinnost nové informace vytvářet či vyjadřovat názory povinného subjektu k určité problematice, vytvářet analýzy či hodnocení na základě zadání žadatele.  Podle § 3 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. se informací pro účely tohoto zákona rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního.

Důvodová zpráva k zákonu č. 61/2006 Sb., kterým byl novelizován zákon č. 106/1999 Sb. a kterým bylo ustanovení § 2 odst. 4 do tohoto zákona vtěleno (sněmovní tisk č. 991 IV. volebního období Poslanecké sněmovny) uvádí: „Povinný subjekt je povinen poskytovat pouze ty informace, které se vztahují k jeho působnosti a které má nebo by měl mít k dispozici. Naopak režim zákona o svobodném přístupu k informacím nestanovuje povinnost nové informace vytvářet či vyjadřovat názory povinného subjektu k určité problematice. Toto ustanovení nemá v žádném případě sloužit k nepřiměřenému zužování práva na informace, má pouze zamezit žádostem o informace mimo sféru zákona – zvlášť časté jsou v této souvislosti žádosti o právní analýzy, hodnocení či zpracování smluv a podání – k vypracování takových materiálů nemůže být povinný subjekt nucen na základě své informační povinnosti, neboť taková úprava by byla zcela proti původnímu smyslu tohoto institutu.“ Z uvedených důvodů se na požadavek na vyhodnocení, zda je Vámi uvedené jednání trestným činem, informační povinnost podle výše uvedeného zákona nevztahuje.

Nicméně nad rámec uvedené informační povinnosti může povinný subjekt konstatovat, že odmítnutí osoby prokázat svou totožnost na výzvu Policie České republiky trestným činem dle trestního zákoníku není.

K druhé části otázky, zda je takové jednání důvodem předvedení, může povinný subjekt konstatovat, že v zákoně č. 273/2008 Sb. je v ustanovení § 63 "Prokázání totožnosti" konstatováno: "prokázáním totožnosti se rozumí prokázání jména, popřípadě jmen, příjmení, data narození a v případě potřeby také adresy místa trvalého pobytu, adresy místa pobytu nebo adresy bydliště v zahraničí, rodného čísla a státní příslušnosti. Rozsah a způsob zjišťování osobních údajů musí být přiměřený účelu zjišťování totožnosti."

Ve druhém odstavci tohoto ustanovení je konkrétně specifikováno, které osoby může policista vyzvat k prokázání totožnosti. Třetí odstavec uvádí, že policista je oprávněn předvést osobu, pokud osoba odmítne nebo nemůže prokázat svou totožnost ani po poskytnutí potřebné přiměřené součinnosti. Čtvrtý odstavec pak konstatuje, nelze-li totožnost předvedené osoby zjistit na základě sdělených údajů ani v dostupných evidencích, je policista oprávněn provádět snímání daktyloskopických otisků, zjišťovat tělesné znaky, měření těla, pořizovat obrazové, zvukové či jiné záznamy a odebírat biologické vzorky. 

6) Má právo člověk žádat ztotožnění od policisty, tedy stejné údaje, které žádá od něj, a to na základě článku 1 Listiny základních práv a svobod? ANO/NE
Pokud NE, vysvětlete a doložte právním předpisem proč.
V případě žádné odpovědi je odpověď ANO.

Ne. V zákoně č. 273/2008 Sb. je v ustanovení § 12 "Prokazování příslušnosti" uvedeno, že policista prokazuje svou příslušnost k policii služebním stejnokrojem,  služebním průkazem nebo odznakem policie, na kterých musí být zřetelně viditelné identifikační číslo.

7) Vysvětlete, od kterého okamžiku nebo na základě čeho se osoba/člověk stane předvedenou osobou a doložte přesnou citací právního předpisu.

Problematika předvedení osoby je upravena v různých právních předpisech např. v zákoně č. 273/2008 Sb., v trestním řádu, správním řádu nebo v zákoně č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky. Z tohoto důvodu je třeba konstatovat, že i tento dotaz považuje povinný subjekt za dotaz na názor ve smyslu § 2 odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb., na který se informační povinnost z výše uvedených důvodů nevztahuje.  Povinný subjekt by musel stejně zpracovat rozsáhlou právní analýzu, na jejíž vytvoření se však zákonná povinnost nevztahuje.

Nicméně povinný subjekt může nad rámec své zákonné povinnosti alespoň konstatovat, že podle zákona č. 273/2008 Sb. je policista oprávněn využít oprávnění, které jsou mu dána v ustanovení § 61 "Podání vysvětlení" a v ustanovení § 63 "Prokázání totožnosti".

Ustanovení § 61 odst. 5 zákona č. 273/2008 Sb. opravňuje policistu předvést osobu, která bez dostatečné omluvy nebo bez závažných důvodů nevyhoví výzvě učiněné dle odst. 1, tedy že je povinna  se ve stanovenou dobu, popřípadě bez zbytečného odkladu, je-li to nezbytné, dostavit na určené místo k sepsání úředního záznamu o podání vysvětlení.

V ustanovení § 63 odst. 3 zákona č. 273/2008 Sb. se uvádí oprávnění policisty předvést osobu, která odmítne nebo nemůže prokázat svou totožnost ani po poskytnutí potřebné přiměřené součinnosti.

V této souvislosti je potřeba upozornit na ustanovení § 114 zákona č. 273/2008 Sb., ve kterém se uvádí: "Každý je povinen bez zbytečného odkladu a bezplatně uposlechnout výzvy anebo pokynu nebo vyhovět žádosti policie nebo policisty, to neplatí, pokud tento zákon nebo jiný právní předpis stanoví jinak. Nelze-li účelu výzvy, pokynu nebo žádosti dosáhnout pro odpor osoby, je policista oprávněn tento odpor překonat."

pplk. JUDr. Lucie Žárská, 17. 4. 2024

vytisknout  e-mailem