Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Plzeňský kraj název

Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje

První pololetí na plzeňských silnicích

Čísla hovoří za vše  

   První polovina letošního roku je již za námi, a tak se poohlédneme za tím, jak se vedlo podle policejních statistik řidičům v Plzni. Policisté ve zmiňovaném období řešili 374 dopravních nehod. Při nich přišlo 5 osob o život, 7 jich bylo těžce zraněno a 211 lidí se zotavuje z lehkých zranění. Celková škoda se vyšplhala na více jak 24 miliónů korun. A co mělo vliv na tyto dopravní nehody?
   Z celkového počtu nehod hrála v 90 případech hlavní roli nepřiměřená rychlost. Nutno dodat, že pod pojmem „nepřiměřená rychlost“ se neukrývá pouze překročení maximální rychlosti, jak se nejspíš mnoho našich spoluobčanů domnívá. Když se podíváme do zákona o provozu na pozemních komunikacích (č. 361/2000Sb.), pod patřičným paragrafem se dozvíme, že je řidič povinen přizpůsobit rychlost jízdy zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, povětrnostním podmínkám a dalším okolnostem. A je povinen jet pouze takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na takovou vzdálenost, na kterou má rozhled. To jsou všechno fakta, které ovlivňují konečná čísla právě u této příčiny.
   Ovšem bezkonkurenčně nejvíce dopravních nehod, konkrétně 132, zapříčinil nesprávný způsob jízdy. Špatné přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého, nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly, špatné otáčení nebo couvání. To jsou všechno věci, které přispěly k tomuto smutnému prvenství.
   Na druhém místě pomyslného žebříčku s  99 dopravními nehodami figuruje „nedání přednosti v jízdě“. A přitom je to tak jednoduché, stačí sledovat dopravní značení a tam, kde není, řídit se pravidlem pravé ruky.
   Špatné předjíždění mělo na svědomí 4 dopravní nehody a alkohol figuroval ve 43 případech.
   Nejhorším dnem coby do počtu nehod, které se staly v první polovině roku, je podle policejních statistik pondělí, těsně za ním pak čtvrtek. Nejméně nehod policisté evidují za první pololetí v sobotu.
   Podle jednotlivých obvodních oddělení statistiky ukazují, že nejvíce dopravních nehod, celkem 92, se stalo na území obvodního oddělení Plzeň – Bory. Druhé místo pomyslného žebříčku patří lokalitě spadající pod obvodní oddělení Plzeň – střed. Sem vyjížděli policisté z oddělení dopravních nehod celkem v 79 případech.
   Dalším bodem, který policejní statistiky evidují, jsou počty nehod na konkrétních křižovatkách. Lze snadno zjistit, že křižovatky ulic Masarykova x Mohylová, Rokycanská x Masarykova, Rokycanská x U Tesca a Rokycanská x Dlouhá jsou coby do bezpečnosti, za prvních šest měsíců letošního roku, nejrizikovější.
   Mezi řidiči jsou bohužel i tací, co naprosto ignorují povinnost použít během jízdy bezpečnostní pásy. Tím, že se před jízdou nepřipoutají, porušují zákon. Předně by si ale měli uvědomit, že svým laxním přístupem ohrožují nejen sami sebe, ale i ostatní účastníky silničního provozu. Z hlediska bezpečnosti je totiž  používání bezpečnostních pásů jedním z důležitých opatření, které může snížit riziko zranění při dopravní nehodě. A tvrzení některých řidičů, že při maximální povolené rychlosti v obci, která je 50 kilometrů v hodině, je to zbytečné, je mylné.
   Všem řidičům bych ráda popřála šťastný návrat z jejich cest a co nejméně trestných bodů na jejich kontě v rámci bodového systému. Pevně věřím, že většina z nich se za volanty svých vozů chová tak, jak stanovuje silniční zákon. To znamená ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožovali život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj. Čím více takových řidičů bude, o to méně čísel budou policejní statistiky v budoucnosti vykazovat.

nprap. Simona Čejková

 

 

vytisknout  e-mailem