Policie České republiky – KŘP Jihomoravského kraje
Řidič musí vidět ven i být viděn uvnitř
ZNOJEMSKO: Pozor na tmavé fólie předních skel.
Tmavá skla se v posledních letech stala módní záležitostí. Nadměrné zatemnění je však nebezpečnou závadou na vozidle. Účastník provozu musí co nejlépe vidět a být viděn. Velmi důležitý je například oční kontakt mezi chodcem a řidičem. Chodec musí mít jistotu, že o něm řidič ví. Rizikovost nadměrného zatemnění autoskel se zvyšuje v období snížené viditelnosti za soumraku, v mlze, za deště, při sněžení nebo v noci.
Dopravní policisté jsou již dva roky vybaveni přístrojem na měření propustnosti skel a běžně tuto techniku při silničních kontrolách využívají. Průhlednost čelního skla nesmí být nižší než 75 %. Sklo ve dveřích řidiče a spolujezdce na předním sedadle může být o něco tmavší. Jeho propustnost však nesmí být nižší než 70 %. Zatemnění, kdy řidič není přes sklo ve vozidle vůbec vidět, odpovídá propustnosti pod 20 %. Zatemnění skel provádí výrobci vozidel v prvovýrobě nebo si řidiči nechávají dodatečně pokrývat okna fóliemi nebo pokovením. V současné době se již osobní motorová vozidla pro běžný provoz s čirými skly prakticky nevyrábějí. Někteří řidiči tedy v domnění, že mají skla čirá, zcela zbytečně investují do tónování. Řidiči s příliš tmavými skly se dopouštějí přestupku a hrozí jim sankce. Lze jim na místě uložit blokovou pokutu až dva tisíce korun.
Naposledy upoutalo svými tmavými skly pozornost osobní vozidlo VW Golf. Auto řídil pětatřicetiletý muž z Jihlavska. Projížděl Znojmem v neděli po poledni. Boční skla jeho vozu měla propustnost pouhých 15,2 %.
por. Mgr. Lenka Drahokoupilová, 22. ledna 2014