Policie České republiky – KŘP Jihočeského kraje
Motocyklisté vyjeli a havarovali
České Budějovice – V neděli vyjížděli českobudějovičtí dopravní policisté ke čtyřem dopravním nehodám řidičů motocyklů.
Krátce po sedmé hodině večer jel 32letý řidič motocyklu Yamaha ve směru od kempu Štilec k obci Kosov, kdy se vlivem rychlosti nestihl včas zařadit za před ním pomalu jedoucí vozidla, která jela za traktorem. Ve snaze vyhnout se střetu s vozidly, vyjel do protisměru, následně mimo komunikaci, kde havaroval v silničním příkopu. Při nehodě utrpěl blíže nespecifické zranění.
Při odbočování vlevo na Lidické ulici v krajském městě havaroval krátce po osmé hodině večer 17letý řidič motocyklu Cagiva. Při nájezdu na odbočení zavadil o obrubník a upadl na komunikaci. Vyvázl s lehkým zraněním.
U českobudějovického výstaviště, třicet minut po osmé hodině večer, nedodržela bezpečnou vzdálenost s motocyklem Piago 30letá žena. Narazila do přípojného vozidla, jehož řidič dával přednost chodcům přecházejícím po vyznačeném přechodu pro chodce. Řidička utrpěla lehké zranění.
Ve všech uvedených případech byl alkohol provedenou dechovou zkouškou u řidičů motocyklů vyloučen.
Motocyklisté by si měli uvědomit, že patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu. Případný střet s vozidlem nebo pevnou překážkou končí ve valné většině těžkými zraněními nebo dokonce smrtí. Závažnost dopravních nehod motocyklistů je až šestkrát vyšší než u osobních automobilů (tj. počet usmrcených na tisíc dopravních nehod je 6x vyšší).
Nepřiměřená rychlost je nejčastější příčinou vážných dopravních nehod motocyklistů, druhou příčinou je nesprávný způsob jízdy.
Nutno připomenout citaci ze zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích:
Ust. § 18 Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem, vozidlu a nákladu, předpokládanému stavu pozemní komunikace, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat…
Je nutné počítat s delší brzdnou dráhou motocyklu, který má delší brzdnou dráhu než automobil. Za normálních podmínek s reakční dobou jedné vteřiny je zapotřebí k zastavení motocyklu z 80km/h asi 58 metrů, při rychlosti 100km/h je už brzdná dráha 83 metrů a při rychlosti 200km/h je to 280 metrů. (záleží na povrchu vozovky)
Téměř deset procent motocyklistů umírá na následky zranění po dopravní nehodě, protože nemělo přilbu. Ta je jednou z prvků pasivní bezpečnosti, ale ani sebelepší výbava (obuv, rukavice, oblečení s reflexními prvky) není zárukou bezpečného návratu z cest.
Připomínáme několik doporučení:
• Zvyšte opatrnost pokud je na vozovce spadané listí, olejové skvrny, železniční koleje, dilatační spáry na mostech, pokud povrch vozovky tvoří dlažební kostky, jsou na vozovce různé nerovnosti jako např. výtluky, vyjeté koleje apod. Dávat si pozor je nutné i na vodorovném dopravním značení, které je kluzké zvlášť za deště.
• Pozor na slepé úhly ve zpětných zrcátkách musí dávat nejen motocyklista, ale také řidič osobního vozidla.
• Při předjíždění dávejte pozor na zpětné zrcátko automobilu (pokud motocyklista nevidí zpětné zrcátko automobilu, jeho řidič nevidí motocyklistu).
• Při předjíždění automobilu mějte dostatečný boční odstup od automobilu (pozor na vystupujícího řidiče z vozidla, nebo nečekané odbočování apod.)
• Předjíždějte vozidla zleva.
• Zbytečně neriskujte a nepředjíždějte v nepřehledných místech, v zatáčkách apod. je nebezpečný a zbytečný hazard.
• Na motocyklu musí být řádně umístěné, připevněné a čitelné a platné registrační značky.
nprap. Regina Tupá, piscb@mvcr.cz
10. září 2012