Policie České republiky – KŘP Jihočeského kraje
Zimní výbava
Jihočeský kraj - Od listopadu do března vstupuje v platnost § 40a zákona č. 361/2000 Sb.
Prvním listopadem nám nastává čas, kdy by se dle ust. § 40a zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, měli vaši plechoví miláčci přezout do zimních pneumatik. Dá se sice polemizovat, že tato povinnost je povinná, až když nastanou povětrnostní podmínky dle znění
Provoz vozidel v zimním období
(1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud
a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,
lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N2) k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik18a), a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3500 kg nejméně 6 mm.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí18a),
jenže každý správný a svědomitý řidič ví, že zimní pneumatiky neplní svůj úkol, jen když opravdu zima ukáže svou sílu. Dnešní pneumatiky se zimním dezénem, strukturou a chemickým složením, plní svou roli již při průměrné denní teplotě kolem 7 st. C. Ať jsou zatím denní teploty vzduchu kolem 13 – 10 st. C, teplota povrchu komunikací je podstatně chladnější a v tu chvíli již silika obsažená v pneumatikách funguje, jak má. Pneumatika měkne a lidově se nám přilepí na vozovku.
Řidiči by měli před přezutím pneumatik zkontrolovat, jestli nám pneumatika splňuje zásadu 4 x 4. To znamená - zda je výška dezénu v dostatečné toleranci nejméně 4 mm, obutí všech kol zimní pneumatikou, stáří pneumatik maximálně 4 let a použití po stanovenou dobu 4 měsíců (byť tato zásada již stanovením legislativní normy byla prodloužena na 5 měsíců listopadu – březen).
Samozřejmostí by mělo být doplnění provozních kapalin – chladící médium, vyměnit kapalinu do ostřikovačů, změření nabití akumulátoru a další potřebné úkony.
Kdo je připraven, není překvapen!
1. listopadu 2015
vytisknout
e-mailem
Facebook