Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Královéhradecký  kraj název

Policie České republiky – KŘP Královéhradeckého kraje

Zajímavosti - archiv


 

 

2. listopadu 2009

Při řízení vozidla se vydával za svého kamaráda
Další, v krátké době podobný případ, kdy se řidič vydával za jinou osobu, se stal policistům Dopravního inspektorátu Policie ČR z Náchoda v pátek 30. října 2009. Hlídka dopravní policie zastavila v katastrálním území města Jaroměř osobní motorové vozidlo Opel. Po zastavení vozidla policisté řidiče vyzvali k předložení dokladů potřebných pro provoz a řízení motorového vozidla. Řidič předložil pouze osvědčení o technickém průkazu od vozidla, jiné doklady u sebe neměl. Řidič byl proto policisty požádán o poskytnutí potřebné součinnosti ke zjištění jeho totožnosti a vyzván k uvedení jména, příjmení, data narození s lomítkem rodného čísla a místem svého trvalého bydliště. Zpočátku  šlo vše hladce, řidič hlídce uvedl jméno a příjmení, nevěděl však celé rodné číslo, pouze datum narození. Drhnout začala i informace o trvalém pobytu, policejní hlídce sdělil jen, že bydlí naproti kasárnám v obci Jaroměř, ale přesnou adresu neuvedl. Policisté proto pojali podezření, že se muž za volantem vydává za někoho jiného. Protože muž již jiné doklady u sebe neměl a nebylo možné hodnověrným způsobem na místě totožnost osoby ověřit, dopravní hlídka jej vyzvala, aby ji následoval k prokázání své totožnosti na Obvodní oddělení Policie ČR v Jaroměři. To řidič  dobrovolně učinil. Provedené šetření pak potvrdilo, že se řidič vydává opravdu za jinou osobu, což na základě zjištěných skutečností následně sám přiznal.

Řidič vykazoval zjevné známky ovlivnění alkoholem nebo jinou návykovou látkou, policisté jej proto vyzvali k podrobení se dechové zkoušce digitálním přístrojem na alkohol  a dále testu na zjištění přítomnosti psychotropních látek. Zatímco výsledek dechové zkoušky na alkohol dopadl negativně, výsledek testu na přítomnost psychotropních látek byl pozitivní. Odběru krve se však řidič podrobit odmítl. Vysvětlení, proč policistům lhal o své totožnosti, následovalo vzápětí. Muži zákona zjistili, že řidič má vysloven zákaz řízení motorových vozidel, zřejmě proto se vydával za svého kamaráda. Následně policisté řidiči sdělili podezření pro naplnění skutkové podstaty trestného činu maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání, za což mu hrozí trest odnětí svobody až na dvě léta nebo peněžitý trest. Pozitivní test na návykové látky pak budou řešit v přestupkovém řízení.
prap. Jaroslav Žďárský
Inspektor DI Náchod

 

 

30. října 2009
Vážná nehoda na přechodu, zraněného chlapce transportoval vrtulník
Policisté z náchodské dopravní policie žádají, aby se přihlásili svědci dopravní nehody, při níž byl na přechodu pro chodce vážně zraněn 14letý chlapec.
Dopravní nehoda se stala ve čtvrtek 29. října 2009 v 13.25 v Náchodě na Běloveské ulici. K nehodě došlo přímo na přechodu pro chodce u Penny Marketu. Osobní automobil Renault Clio šedé barvy, starší ročník výroby, který jel směrem od centra města k hranicím, tam na přechodu pro chodce srazil nezletilého chlapce. Hoch chtěl přejít silnici ve směru od autobazaru k Penny Marketu. Čtrnáctiletý chlapec utrpěl vážná zranění, s nimiž byl po prvotním lékařském ošetření okamžitě transportován do Fakultní nemocnice v Hradci Králové... Celý text článku s fotografiemi najdete zde 
por. Bc. Eva Prachařová
 22. října 2009

Vydával se za svého bratra 
V neděli 18. října 2009 byl hlídkou DI Náchod při běžné silniční kontrole zastaven řidič, který řídil osobní motorové vozidlo. Tento řidič byl hlídkou vyzván, aby jim předložil doklady, které jsou potřebné pro řízení a provoz motorových vozidel. Řidič jim předložil pouze „osvědčení o registraci vozidla“ a „zelenou kartu" - pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem vozidla“, jiné doklady prý, jak uváděl, u sebe neměl. Pro ztotožnění jeho osoby uvedl hlídce jméno, příjmení a datum narození. Jelikož lustrací přes radiostanici u operačního důstojníka hlídka zjistila, že řidič má bratra, který se narodil ve stejný den jako on (dvojče), vyzvala jej hlídka k následování na základnu, ke ztotožnění jeho osoby v databázi Policie ČR, což neodmítl.  Na základě podrobného prostudování fotografií v evidencích policisté zjistili, že uvedený řidič se zřejmě vydává za svého bratra, protože on sám má vysloven až do února 2010 zákaz řízení motorových vozidel. Jelikož řidič stále tvrdil, že je ten za koho se vydává a z dostupných evidencí nebylo možné dostatečně přesvědčivě řidiče ustanovit, a bylo důvodné podezření, že je někdo jiný, byl policisty vyzván k podrobení se sejmutí daktyloskopických otisků ke zjištění jeho pravé totožnosti.
V tu chvíli ale řidič začal klást pasivní odpor, kdy řekl, že se klidně daktyloskopování podrobí, ale že nikam nepůjde. Policisty však téměř stokilový pán nevyvedl z míry ani teď, jednoduše řidiče popadli a až na pracoviště k sejmutí otisků prstů odnesli. Provedeným porovnáním otisků v policejních databázích zjistili, že uvedený řidič se vydával opravdu za svého bratra. Na policisty z dopravního inspektorátu si však nepřišel, řidiči, který zpět na služebnu již opět odešel po svých, sdělili podezření z trestného činu maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání. Za takové jednání mu nyní hrozí až šestiměsíční trest odnětí svobody nebo peněžitý trest.
prap. Jaroslav Žďárský
Inspektor DI Náchod

27. září 2009
Sportovní den složek integrovaného záchranného systému (IZS)
Dopravní inspektorát Policie ČR v Náchodě se v září zúčastnil sportovního dne složek IZS, při kterém probíhal turnaj v malé kopené. Akce se konala na hřišti ZŠ Velké Poříčí, přičemž hlavními pořadateli byli profesionální hasiči z Velkého Poříčí. Z celkového počtu osmi mužstev, kde mezi sebou soupeřili hasiči, zdravotníci a policisté, se naši borci, tedy převážně z mladších řad policistů, probojovali až do finále, kde porazili výsledkem 1:0 náchodské Obvodní oddělení Policie ČR. Akce probíhala v rámci seznámení se členů IZS, neboť záchranáři hasiči a policisté, různých složek, se potkávají pouze na místech, kde jejich pomoc potřebují lidé v nouzi, a protože mnoho záchranářů i policistů je ve služebním poměru pouze krátkou dobu, tak se pak vlastně mezi sebou neznají. Velký obdiv a poklonu bych pak věnoval týmu záchranářek, které svými sympatickými a rozhodně kvalitními výkony dodali turnaji ten správný náboj.
Akce byla zakončena volnou debatou, při které byly vznášeny požadavky jednotlivých složek na zkvalitnění spolupráce při zákrocích.
Při akci nebyl nikdo zraněn, počasí nám přálo a sportovní den se nám velmi vydařil.
prap. Jaroslav Žďárský
Inspektor DI Náchod
20. září 2009
Obr. 1Obr. 1
Kresby na silnici - rozdíl mezi cyklostezkou a cyklotrasou

 
 
Vážení motoristé, cyklisté a jiní účastníci silničního provozu. Možná jste si kladli otázku, stejně tak jako já, co to asi je za kresby na nově zrekonstruované silnici III. tř. č. 01420 v obci Náchod v místní části Bražec. Jedná se o červené obdélníky, kde je uprostřed nakresleno jízdní kolo (obr.1), které jsou po levé i pravé straně této silnice.
 
Obr. 2Obr. 2
Stejně jako já si nejspíš říkáte, „Co to může asi znamenat?“ Má to snad znamenat např., že má řidič motorového vozidla mezi těmito obdélníky zastavit, pokud jede za cyklistou a v protisměru jede nějaké vozidlo? Nebo snad náhodou to znamená, že cyklisté mají dodržovat za sebou bezpečný odstup podle zakreslených obrazců? Anebo jste si představovali, že to znamená snad něco jiného?
 
 
Obr. 3Obr. 3
Mohu Vás ubezpečit, že tyto kresby na silnici znamenají pouze to, že tam vede cyklistická trasa (cyklotrasa) a může se zde, především pak v letním období, pohybovat mnoho cyklistů dokonce i s dětmi, a proto je nutné dbát zvýšené opatrnosti. Je to pouze zvýraznění směrových tabulek pro cyklisty.
 
A jaký je rozdíl mezi cyklostezkou a cyklotrasou ?
Zde Vám nabízím vysvětlení v podobě dopravních značek znázorňujících :
CYKLOSTEZKY : „Stezka pro cyklisty“ – obr. 2 a „Stezka pro chodce a cyklisty“ – obr. 3 
CYKLOTRASY   : „Směrové tabulky pro cyklisty“ – obr. 4.
Obr. 4Obr. 4

prap. Jaroslav Žďárský – Inspektor DI Náchod
17. září 2009
Změny v povinné výbavě - rezervu můžete nechat doma, přibalte rexlexní vestu
Od 15. září již není potřeba u  novějších automobilů do 3,5 tuny rezerva. Majitelé těch starších, které se již nevyrábějí, budou potřebovat k vyjmutí rezervy souhlas výrobce, pokud samozřejmě stále existuje. Je-li náhradní kolo součástí deformační zóny vozu (například u Škodovek řady 105/120/130 s motory vzadu), bude muset v zavazadlovém prostoru vozu zůstat i nadále. U osobních aut stále zůstává povinnost vozit s sebou náhradní žárovky, elektrické pojistky, příruční zvedák, klíč na šrouby kol, výstražný trojúhelník a lékárničku.
Od 1. ledna 2011 pak bude součástí povinné výbavy reflexní vesta a změní se obsah lékárničky.
pprap. Šinták
10. září  2009
Skalpovaný vůz
Dopravní policisté vyjížděli k dopravní nehodě, která jen zázrakem neskončila tragicky. Nehoda se stala v prvních patnácti minutách ve středu 9. září 2009 na silnici mezi Policí nad Metují a Hronovem na rovině kousek od křižovatky Na Mýtě. Řidič osobního vozu Volkswagen, který jel směrem ke Hronovu, najel do lana elektrického vedení, svěšeného až nad vozovku. Než stačil s vozidlem zastavit, tažené lano se mu zařízlo do střechy vozu a do pravého úhlu ohnulo značení. Nastražená past tak téměř skalpovala kapotu jeho vozu a bylo velké štěstí, že místem neprojížděl třeba motorkář, kterého by lano katapultovalo z vozovky. Při nehodě nebyl nikdo zraněn, alkohol u řidiče policisté vyloučili na místě provedenou dechovou zkouškou. Na automobilu vznikla hmotná škoda ve výši 60.000 korun. Jak je možné, že lano viselo jen několik centimetrů nad vozovkou včetně dalších okolností dopravní nehody, policisté dále vyšetřují.
Foto Policie ČR
por. Bc. Eva Prachařová
 2. září 2009
Ohlédnutí za letní motoristickou sezónou
 
Jak jezdili řidiči po silnicích našeho regionu - výsledky dopravních kontrol
Radar Radar
Za období letních prázdnin v období od 1. července 2009 do 31. srpna 2009 dopravní policisté náchodského regionu na našich silnicích zjistili 782 přestupků, které vyřešili na místě uložením blokových pokut v celkové výši 721.000,- Kč. Dalších 61 přestupků pak policisté oznámili k projednání do správního řízení na městské úřady obcí s rozšířenou působností.  Porušení silničního zákona zjistili také u 7 cyklistů, kterým uložili v blokových pokutách celkem 3.000,- Kč. Skupina dohledu nad silničním provozem Dopravního inspektorátu Policie ČR Územního odboru Náchod v létě také při výkonu své služby zadržela 11 osob páchajících trestnou činnost.
 
Naši policisté se v tomto období v šesti případech podíleli na zajišťování kulturních a společenských akcí (asi nejznámějším z nich byl „Jiráskův Hronov“ nebo metalový festival „Brutal Assault“ v Josefově), uskutečnili celkem 11 dopravně bezpečnostních akcí, z nichž dvě byly s účastí vrtulníku - zde si můžete přečíst článek s fotografiemi a tady se můžete podívat na video.
Nejvíce dopravních přestupků řidiči páchali  překročením nejvyšší dovolené rychlosti, nesprávným způsobem jízdy a nepřipoutáním se bezpečnostními pásy či zádržnými systémy. V 70 případech řidiči měli nevyhovující stav svých vozidel, z nichž 12 závažnějších případů muselo být oznámeno na městské úřady, 58 řidičů za volantem telefonovalo (z toho byli oznámeni do správního řízení 4 lidé). Dále policisté evidují 16 nesprávných předjíždění a dvakrát nedání přednosti v jízdě, při nichž nedošlo ke střetu vozidel. Foto Policie ČR
 
Jak řidiči bourali v regionu - shrnutí dopravní nehodovosti
Za letní období, tedy od 1. července do 1. srpna 2009,   skupina dopravních nehod Dopravního inspektorátu Územního odboru Policie ČR Náchod zpracovala 126 dopravních nehod, při nichž bylo zraněno těžce 5 osob a lehce zraněno 43 osob. K dopravní nehodě s tragickými následky v našem regionu naštěstí nedošlo. Nejvíce dopravních nehod vzniklo vlivem nesprávného způsobu jízdy, dále vlivem nedání přednosti v jízdě, následováno nedodržením rychlosti a nesprávným předjížděním. Celkem 21 řidičů z místa dopravních nehod ujelo, z toho jich byla více jak 1/3 vypátrána. Pod vlivem alkoholu se při dopravních nehodách za volantem vyskytoval alarmující počet 18 řidičů. Dále policisté z "nehodovky" zpracovali 29 trestných činů, při řešení nehod také zjistili, že 5 řidičů nákladních vozidel přesáhlo dobu řízení stanovenou zákonem pro bezpečnou jízdu. Přestupků v dopravě, při nichž došlo ke střetu vozidel, prošetřila naše složka Policie ČR v uvedeném období celkem 23. Tyto přestupky policisté vyřešili na místě s účastniky, do statistik nehodovosti je však nezahrnovali.
Policisté náchodského regionu se tak domnívají, že až na pár hříšníků se letní motoristická sezóna v rámci dopravy vydařila.
prap. Jaroslav Žďárský, por. Eva Prachařová
 
 
 2. 9. 2009 
Zebra na Náchodsku - přechody pro chodce byly pod drobnohledem  
Na úterý 1. 9. 2009, tedy na první školní den, si preventisté náchodské policie společně s kolegy z dopravního inspektorátu naplánovali bezpečnostní akci s názvem „Zebra se za Tebe nerozhlédne“. Tato akce, kterou pořádá Policie ČR již několikátým rokem ve spolupráci se Zdravotní pojišťovnou a Ministerstva vnitra a Českou radou dětí a mládeže, má napomoci upevnění správných návyků při přecházení vozovky a odbourání mytů o absolutní přednosti chodců.
Při dotazu, jak se správně přechází, si sice někteří oslovení pletli strany, ale při praktické ukázce vždy otočili hlavu nejprve na správnou stranu, tedy do směru blíže přijíždějícího vozidla. Přebíhajícího hocha policisté okamžitě pokárali, sám se přiznal, že ve spěchu neměl čas příliš vnímat, co jede, i když se intuitivně rozhlédl také. Stejně tak policisté nepochválili ani dva dospěláky, kteří si cestu přes vozovku krátili šikmo mimo přechod. Mimo pruhovanou zebru už totiž vůbec neplatí jejich proklamovaná přednost před vozidly, natož pak přednost absolutní. Policisté si na tuto akci zvolili stanoviště v Náchodě u frekventovaného přechodu pro chodce v Mlýnské ulici a na Plhovském náměstí a v Jaroměři v ulici Svatopluka Čecha. Za hodinu, kdy dohlíželi na chodce a hovořili s nimi, oslovili 102 chodců, z toho 36 dospělých a 66 dětí. Za správné odpovědi jim věnovali propagační materiály na téma prevence v dopravě. S negativními ohlasy se policisté nesetkali, několik chodců navrhovalo, aby podobnou akci také věnovali řidičům.
Fotografie z akce si prohlédněte zde
por. Bc. Eva Prachařová
 
24. 7. 2009
Nad silnicí mezi Náchodem a Jaroměří létak vrtulník
Ve čtvrtek 23. 7. 2009 se mohli občané Náchodska setkat s dopravní akcí, kterou v tétom regionu ještě nepamatují. Ve vzduchu mezi Jaroměří a Náchodem kroužil vrtulník a svrchu dohlížel na kvality řidičů na silnicích pod ním - viz článek a fotografie .
por. Bc. Eva Prachařová
 
 
1. 7. 2009
 
Jaké musí být řidičské oprávnění k řízení tzv. „motorových čtyřkolek“?
Motorové tříkolky a čtyřkolky bývají často zařazovány do kategorie „L“, pod kterou jsou současně zařazeny mopedy, motocykly a motokola. Mezi veřejností proto často panuje mylný názor, že řidič takového vozidla musí být držitelem řidičského oprávnění skupiny „A1“ nebo „A“. V následující části příspěvku je uveden výtah ze zákona č. 56/2002 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, kde jsou popsány jednotlivé druhy a kategorie vozidel a výtah ze zákona č. 361/2000 Sb., o provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, kde jsou v ustanovení § 81 uvedeny jednotlivé skupiny a podskupiny řidičských oprávnění.
 
Základní kategorie vozidel:
L - motorová vozidla zpravidla s méně než čtyřmi koly
M - motorová vozidla, která mají nejméně čtyři kola a používají se pro dopravu osob
N - motorová vozidla, která mají nejméně čtyři kola a používají se pro dopravu nákladů
O - přípojná vozidla
T - traktory zemědělské nebo lesnické
S - pracovní stroje
R - ostatní vozidla, která nelze zařadit do výše uvedených kategorií
 Členění kategorie vozidel „L“ – motorová vozidla zpravidla s méně než čtyřmi koly:
 
Mopedy
  • dvoukolové mopedy „L1“- jsou dvoukolová vozidla s objemem válců nepřesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru a s maximální konstrukční rychlostí nepřesahující 45 km/h při jakémkoli druhu pohonu (například Babeta, Stadión, Korado, apod.)
  • tříkolové mopedy „L2“ – jsou tříkolová vozidla s jakýmkoli uspořádáním kol, s objemem válců motoru nepřesahujícím 50 cm3 a v případě spalovacího motoru a s maximální konstrukční rychlostí nepřesahující 45 km/h při jakémkoli druhu pohonu.
  • lehké čtyřkolky „L6“– jsou čtyřkolová vozidla, jejichž hmotnost v nenaloženém stavu je menší než 350 kg, do čehož se nezapočítává hmotnost baterií v případě elektrických vozidel, dále jejichž největší konstrukční rychlost nepřesahuje 45 km/h a jejichž zdvihový objem motoru nepřesahuje 50 cm3 u zážehových motorů nebo pro jiné druhy motorů maximální čistý výkon nepřesahující 4 kW.
 Pro celou kategorii mopedy musí být řidič držitelem řidičského oprávnění některé ze skupiny: „AM“,“ A1“,“ A1/50cm3“ = „A1(s omezením - harmonizační kód 150)“, „A“, „B1“, „B“.
 
Motocykly
  • motocykly „L3“ – jsou dvoukolová vozidla s objemem válců motoru přesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru, nebo s maximální konstrukční rychlostí přesahující 45 km/h při jakémkoli druhu pohonu.
  • motocykly s postraním vozíkem „L4“ – jsou vozidla s třemi koly uspořádanými nesouměrně vzhledem k střední podélné rovině, s objemem válců přesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru, nebo s maximální konstrukční rychlostí přesahující 45 km/h při jakémkoli druhu pohonu.
Pro kategorii motocykly musí být řidič držitelem řidičského oprávnění skupiny „A1“ resp. „A“, což závisí na objemu válců a výkonu motoru konkrétního motocyklu.
Skupina „A1“ – opravňuje řidiče k řízení lehkých motocyklů o objemu válců nepřesahujícím 125 cm3 a o výkonu nejvýše 11 kW.
Skupina „A“ – opravňuje k řízení motocyklů s postraním vozíkem nebo bez něj. Tato skupina se ještě rozlišuje na:
  • řidičské oprávnění skupiny „A“ udělené osobě starší 18 let, které opravňuje k řízení motocyklů nebo motocyklů s postraním vozíkem o výkonu do 25 kW s poměrem výkon/hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg.
  • řidičské oprávnění skupiny „A“ udělené osobě starší 21 let, které opravňuje k řízení motocyklů nebo motocyklů s postraním vozíkem o výkonu nad 25 kW s poměrem výkon/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg.
Motorové tříkolky
  • motorové tříkolky „L5“– jsou vozidla s třemi koly uspořádanými souměrně vzhledem ke střední podélné rovině s objemem válců motoru přesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru, nebo s maximální konstrukční rychlostí přesahující 45 km/h při jakémkoli druhu pohonu (například tříkolka Velorex).
  • čtyřkolky „L7“– jsou jiné než lehké tříkolky, jejichž hmotnost v nenaloženém stavu nepřesahuje 400 kg nebo 550 kg u vozidel určených k přepravě nákladů, do čehož se nezapočítává hmotnost baterií v případě elektrických vozidel a dále, u nichž maximální čistý výkon motoru nepřesahuje 15 kW.
Pro kategorii motorové tříkolky resp. čtyřkolky musí být řidič držitelem řidičského oprávnění skupiny „B1“ nebo „B“ v případě, že jejich pohotovostní hmotnost nepřesáhne 550 kg, přičemž se do této pohotovostní hmotnosti nezapočítává hmotnost akumulátorů.
Přesahuje-li motorová čtyřkolka pohotovostní hmotnost 550 kg (hmotnost akumulátorů se nezapočítává), musí být řidič držitelem řidičského oprávnění skupiny „B“.
 
Motokolo
motokolo „LM“ – je jízdní kolo s trvale zabudovaným motorem s objemem válců motoru nepřesahujícím 50 cm3 v případě spalovacího motoru a s maximální konstrukční rychlostí nepřesahující 25 km/h při jakémkoli druhu pohonu.
 
Pro motokolo musí být řidič držitelem řidičského oprávnění některé ze skupiny: „AM“,“ A1“, „A1/50cm3“ = „A1(s omezením - harmonizační kód 150)“, „A“,“ B1“, „B
 
Jízdní kolo s pomocným motorem (motorkem) „bez přidělené kategorie“
Nejedná se o motokolo. Jde o jízdní kolo, kde motorek není trvale zabudovaný a tento jde vyřadit ze své činnosti.
Není požadováno žádné řidičské oprávnění.
 

Ochranná přilba na motorové tříkolce či čtyřkolce ano či ne?
V § 34 odst. 8 vyhlášky MDS č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů je uvedeno:
„Ochranná přilba řidiče a spolujezdce vozidel kategorie „L“ a jejich hledí musí splňovat technické požadavky a musí být homologovány podle předpisu EHK č. 22. U ochranných přileb spolujezdců se připouští též použití hledí se sníženou propustností světla. Za ochrannou přilbu se považuje též bezpečnostní kabina nebo ochranný bezpečnostní rám vozidel kategorie L, které jsou vybaveny bezpečnostními zádržnými systémy.“
 npor. Ing Pavel Hlaváč
 
 
18. 6. 2009
 
Rychlostní limity v zahraničí a následky, při jejich nedodržování
V souvislosti s letním obdobím a časem rodinných výletů, včetně těch zahraničních upozorňujeme na rychlostní limity v jiných státech. K dané problematice se vracíme s delším odstupem, zvláště pak z důvodu neukázněnosti řidičů a opakované nerespektování zákona na "našich" komunikacích, které je denně reflektováno a řešeno našim oddělením.
 
Státy Evropské unie zpřísňují postih za překroční nejvyšší dovolené rychlosti. Cílem je snaha snížit následky dopravních nehod a snaha o to, aby na pozemních komunikacích bylo v rámci možností bezpečno pro řidiče motorových vozidel i pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.
 
Pro ilustraci uvádíme krátký přehled:
Itálie
  • Překroční rychlosti v rozmezí 40-60 km/h – pokuta od 370 do 1458 EUR, zákaz řízení od 3 do 6 měsíců, pokud se řidič dopustí dalšího přestupku překročením nejvyšší dovolené rychlosti v průběhu následujících 2 let, je mu vysloven zákaz řízení od 8 do 18 měsíců.
  • Překročení rychlosti o 60 km/h a více – pokuta od 500 do 2000 EUR a zákaz řízení od 6 do 12 měsíců nebo navždy. Prvních 180 dnů po získání řidičského oprávnění nesmí řidič řídit vozidlo o výkonu převyšujícím 50 kW/t.
 
Lucembursko
  • Jízda po dálnicích, kde platí 130 km/h, rychlostí nad 161 km/h – pokuta 145 EUR a odnětí řidičského oprávnění při jízdě rychlostí nad 202 km/h.
  • Jízda za deště po dálnici rychlostí nad 141 km/h – pokuta 145 EUR a odnětí řidičského oprávnění při jízdě rychlostí nad 171 km/h. (Pozn. za deště je na dálnicích v Lucembursku snížena obecně nejvyšší dovolená rychlost z 130 km/h na 110 km/h.)
 
Rakousko
  • Zvýšení pokut za překročení nejvyšší dovolené rychlosti od 30 km/h z 32 EUR na 72 EUR na všech typech pozemních komunikací.
 
Francie
  • Zvýšení počtu automatických radarů na 1950 bylo realizováno do konce roku 2007, z jsou 2/3 budou fixní radary.
 
Finsko
            Zahájení programu širokého uplatnění úsekového měření rychlosti.
 

V případě konkrétního zahraničního výletu doporučujeme prostudovat veškeré zákonné a právní úpravy dané země, včetně asistenčních služeb a především jejich dodržování, které zajistí bezpečné dojetí do cíle a šťastný návrat zpět.
por. Pavel Zima, pprap. Ladislav Eliáš
 

11. 6. 2009

Skončili v policejní cele - neoprávněně užívali osobní automobil 
Policisté náchodského regionu v pondělí 8. 6. 2009 krátce po půlnoci vyjížděli k oznámení krádeže vozidla, ke kterému došlo v Polici nad Metují. Dva mladíci se tam zmocnili osobního motorového vozidla značky Škoda 130, které nechal majitel odemčené a zapomněl v něm i klíčky. Později přiznali, že si chtěli udělat výlet do Kostelce nad Orlicí. Majitel vozidla na krádež přišel poté, co ho v noci vyrušil hluk u vozidla. Jenže když vyběhl z domu, už viděl pouze vzdalující se zadní světla svého auta. Hned zavolal na tísňovou linku 158 a vše oznámil. Okamžitě začalo pátrání po vozidle a jeho posádce. Samozvaným motoristům se s vozidlem nepodařilo dojet daleko. V Náchodě je zadržela policejní hlídka a následně umístila do policejní cely. Při zjišťování totožnosti a kontrole jejich dokladů policisté zjistili, že jeden z výletníků, samozřejmě ten, který řídil, nevlastní řidičské oprávnění a má udělen zákaz řízení. Policie nato mladíky obvinila  hned z několika trestných činů, a to neoprávněného užívání motorového vozidla, řízení bez řidičského oprávnění a maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání. Mužům hrozí trest odnětí svobody, trest zákazu činnosti nebo peněžitý trest.
pprap. Jiří Sýkora, por. Bc. Eva Prachařová

 
 
4.6.
 
Policisté soutěžili v řízení křižovatek
Dopravní policie kromě vyšetřování nehod ve středu 3. 6. 2009 také dohlížela na bezpečnost provozu, tentokrát nejen na silnicích, ale i na dopravním hřišti. Pětice policistů se jako rozhodčí zúčastnila krajského kola cyklistického přeboru družstev na náchodském dopravním hřišti. V chladném a poněkud nevlídném počasí dohlíželi nad tím, zda soutěžící cyklisté jezdí v souladu s předpisy a jak si umí poradit s nejrůznějšími úkoly. Další část dopraváků naopak soutěžila sama. Náchodský dopravní inspektorát vyslal tři své zástupce na krajskou soutěž v řízení křižovatek. Tato soutěž, která má velkou tradici a proběhla letos už po čtrnácté, se konala tentokrát přímo v sídle kraje, v Hradci Králové. Soutěžící bojovali jako jednotlivci i v součtu jako družstva. Nejprve museli v testových otázkách osvědčit své znalosti z policejních činností, pak přišla na řadu praktická zkouška přímo na křižovatce.
Náchodská dvoučlenná hlídka se umístila na 6. místě velmi vyrovnaného závodu, kde v konečném umístění rozhodovaly jen pouhé body.  Soutěže se zúčastnilo celkem 11 družstev ze všech územních odborů kraje.
Por. Bc. Eva Prachařová
 
 
2. 6. 2009
 
Cyklisté, pozor na alkohol !
Jaro je již v plném proudu, léto právě začíná, sluníčko se začíná drát z mraků, a proto se na silnicích objevuje stále více cyklistů. Jezdí jako  jednotlivci, ve dvojicích nebo i ve skupinkách. Někteří jezdí sportovně, jiní rekreačně. Ovšem většina z nich se sem tam zastaví na občerstvení u nějakého stánku nebo restaurace. Jelikož nejezdí motorovými vozidly, myslí si, že mohou konzumovat různé alkoholické nápoje, ale to je omyl. Ani na jízdním kole nesmí jet cyklisté po požití alkoholu, protože v zákoně č.361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, je cyklista na jízdním kole uveden jako řidič. Tím, že cyklista jede na jízdním kole po předchozím požití alkoholu, dopouští se přestupku dle § 5 odst. 2 písm. b) uvedeného zákona.
  • Za přestupek "jízda s vozidly pod předchozím požití alkoholu" hrozí cyklistovi ve správním řízení, pokud nadýchá při silniční kontrole do výše jedné promile, bloková pokuta ve výši 10.000 až 20.000 korun.
  •  
  • Pokud při silniční kontrole cyklisté nadýchají nad jedno promile alkoholu, mohou být ve správním řízení potrestáni pokutou ve výši 25.000 až 50.000 korun. 

Vzhledem k výši stanovených pokut stojí za zamyšlení, zda není lepší se občerstvit nějakým nealkoholickým nápojem anebo v případě, že cyklisté zhřeší a nějaký alkohol si přesto dají, tak jít domů pěšky pěkně po svých a kolo jen vést vedle sebe.

Tyto slutečnosti se netýkají jen jízdy po silnicích, ale také jízdy po účelových komunikacích, lesních i polních cestách a cyklostezkách, dokonce i po chodnících (kde se cyklisté ovšem dopouštějí ještě dalšího porušení zákona o provozu na pozemních komunikacích pokud není chodník uveden současně jako cyklostezka).
 
Doplňující informace: Lidé si myslí, že za jízdu na jízdním kole po požití alkoholu mohou přijít o řidičský průkaz, to ovšem není možné, protože jedou na nemotorovém vozidle nikoliv na motorovém. Ostatní ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích se však na ně vztahují stejně jako na řidiče motorových vozidel. Stejně tak nemohou cyklisté, jako řidiči nemotorového vozidla, přijít o body za přestupek.
prap. Petr LINHART, prap. Jaroslav ŽĎÁRSKÝ
 

25. 5. 2009

Příčinami mnoha nehod je nepozornost - často bohužel končí těžkými zraněními
Během víkendu 22. až 24. 5. 2009 dopravní policisté zazanamenali hned dvě nehody s těžkým zraněním, které s největší pravděpodobností zavinili nepozorní řidiči. K první nehodě došlo v pátek, druhá se stala v neděli. Páteční dopravní nehoda s těžkým zraněním se stala o půl třetí odpoledne mezi obcemi Horní Radechová a Červeným Kostelcem. Řidič nákladního vozidla Tatra při couvání narazil do pracovního stroje a přimáčkl jeho řidiče k ovládacímu panelu. Ten byl s těžkým zraněním převezen k lékařskému ošetření. Alkohol byl u oobou řidičů vyloučen dechovou zkouškou. Na pracovním stroji vznikla hmotná škoda ve výši 10.000 korun. Nehodu policisté dále vyšetřují.

Druhá nehoda s těžkým zraněním se stala v neděli krátce před polednem v Novém Městě nad Metují. Řidič osobního vozidla se při odbočování na vedlejší komunikaci zřejmě řádně nepřesvědčil, jestli není předjížděn jiným vozidlem, a narazil do boku motocyklu Kawasaki 125, který jej v tu dobu předjížděl. Motocykl s řidičem a spolujezdcem spadl na vozovku. Řidiči motocyklu vzniklo těžké zranění dolní končetiny, spolujedoucí utrpěl lehké zranění. Účastníci nehody v osobním automobilu vyvázli bez zranění. Alkohol byl u oobou řiedičů vyloučen dechovou zkouškou. Nehodu policisté dál šetří.
 por. Bc. Eva Prachařová
 

22. 5. 2009

Turisté neparkujte mimo parkoviště - nesprávné parkování se může dost prodražit
Turistická sezóna v Teplicích nad Metují se opět rozjíždí, policisté se potýkají s neukázněnými řidiči. Jako každý rok, tak i letos se začíná dostávat turistická sezóna v Teplicích nad Metují do obrátek. Přináší však s sebou i problémy s nezodpovědnými řidiči, především v Dolním Adršpachu. Ačkoli tam jsoudostatečné parkovací kapacity, mnoho řidičů si myslí, že ušetří pár korun na parkovném. Nerespektují zákazové značky a parkují na všech možných a nemožných místech, v mnoha případech i nebezpečných, jako třeba v nepřehledných zatáčkách. Místní policisté se těmto nezodpovědným řidičům věnují a patřičně je za nedodržování předpisů "ohodnocují". Velmi účinným prostředkem je fotografická dokumentace přestupků a použití technických prostředků k zabránění odjezdu vozidel,  takzvaných botiček. Za nedodržování zákazů lze uložit blokové pokuty až do 2000 kč a za většinu těchto přestupků je řidiči odečten i nějaký ten bod. Rovněž tak se policisté věnují měření rychlosti na vytipovaných nebezpečných místech a kontrolují dodržování předpisů na železničních přejezdech. 

Ve středu 20.5.2009 opravili silničáři značení přechodů pro chodce v Teplicích nad Metují - u viaduktu a u hotelové školy. Proto upozorňujeme chodce, aby tyto přechody využívali, jsou především pro jejich bezpečnost. Dále město Teplice nad Metují plánuje od 25.5.2009 nový nástřik vodorovného dopravního značení před Obvodním oddělení v Teplicích nad Metují.
prap. Josef Vejrych

13.5.2009

Řidiči pozor na neoriginální montáž xenonových světel
Z řady motoristické veřejnosti dochází k častým stížnostem na oslňování protijedoucími vozidly, která mají namontována xenonová světla. V souvislosti s tím chci upozornit na předpis č. EHK č. 48 a EHK č. 98, kde stručně uvádím nejdůležitější pojmy. Při dodatečné montáži xenonových světel je třeba dodržet:

Zajištění čistého světlometu – Požadavek čistého světlometu je důležitý obzvláště u xenonových světlometů. Tento světlomet vyzařuje velice intenzivní světlo, které se na jeho znečištěném povrchu láme a způsobuje oslnění. Proto předpis povoluje užití xenonových světel pouze u reflektorů s montáží pro čištění reflektorů během jízdy.

Zajištění automatické regulace sklonu reflektoru – Velká intenzita světla musí být za jízdy výškově automaticky regulována v hodnotách stanovených výrobcem. Pouze ruční seřizování světlometů řidičem je u xenonových světel nedostatečné a opět dochází k oslňování.

Světlomet pro užití xenonových žárovek musí být pro toto užití homologován – v tomto případě je označen písmenem „D“. Paprsek světla se u takových reflektorů udržuje v úzkém pruhu, což nehomologované reflektory nedokáží a světlo naopak rozptylují. Dále existují reflektory pro použití halogenových i xenonových žárovek a tyto jsou označeny na viditelném místě písmeny „HCR DCR“.

Proto řidiče na tyto podmínky upozorňujeme, aby při dodatečné montáži xenonových světel na vozidla, byly plněny shora uvedené podmínky. Na tuto skutečnost je třeba dát pozor i při nákupu ojetého vozu.

Policie se bude touto problematikou při silničních kontrolách zabývat a zjištěné případy, kdy xenonová světla na vozidle nebudou odpovídat příslušným předpisům, bude řešit dle zákona.
npor. Jiří Slezák - vedoucí Skupiny dopravních nehod 

10. 5. 2009

Tragický Měsíc bezpečnosti .... tragický Duben na Náchodsku !
 V měsíci „Duben“ se v územní oblasti Náchod, Královéhradeckého kraje stalo celkem 61 událostí v dopravě, které musela řešit skupina dopravních nehod Dopravního inspektorátu Policie České republiky Náchod. Z tohoto počtu vzniklo na Náchodsku 52 dopravních nehod, 6 přestupků v dopravě a 3 trestné činy při řízení motorových vozidel. Celková výše škody při dopravních nehodách a přestupcích přesáhla 2.300.000,- Kč.Z počtu 52 dopravních nehod bylo 10 zaviněno nepřizpůsobením rychlosti jízdy, 7 zapříčiněno nedáním přednosti v jízdě, 1 dopravní nehoda byla zaviněna nesprávným předjížděním. V sedmi případech neukáznění řidiči z místa dopravní nehody ujeli. V ostatních případech šlo o nesprávný způsob jízdy s motorovými či nemotorovými vozidly.

Při dopravních nehodách bylo zjištěno 9 řidičů, kteří před jízdou nebo během jízdy požili alkohol, 2 řidiči byli hlídkou dopravních nehod přistiženy při řízení motorového vozidla po předchozím požití alkoholu při běžné silniční kontrole.

Smutná bilance tří dopravních nehod se váže k osmi dnům první poloviny měsíce dubna, a to od 4. dubna 2009 do 11. dubna 2009, kdy na našich silnicích zemřeli tři lidé. Ve dvou případech měl vinu na vznik dopravních nehod alkohol a s ním spojená rychlá jízda, v jednom případě šlo o způsob jízdy (vjetí na krajnici). Došlo k 5 těžkým zraněním a lehce zraněno bylo 16 lidí.
prap. Jaroslav ŽĎÁRSKÝ 

14.4.2009

Mezinárodní dopravní kontroly
V pátek dne 10.4.2009, tedy před Velikonočními svátky čeští a polští policisté uspořádali společnou akci, Na silnicích v obou státech stály smíšené česko-polské dopravní hlídky. Ani Češi ani Poláci se tak při dopravní kontrole nemohli vymlouvat na jazykovou bariéru. Více informací a fotografie najdete zde.
por. Bc. Eva Prachařová - tisková mluvčí 

 
9.4.2009
 
Pomalu jedoucí kolony - jezděte při pravém okraji a nesrážejte cyklisty a chodce
Situaci, že se v Náchodě neustále tvoří kolony vozidel pomalu se pohybujících vozidel, jsme už všichni regiznovaně přivykli. Víme však, jak se v takové koloně chovat ? Rádi bychom Vám připomněli pravidla jízdy v koloně vozidel:
 
  • Jezdit co nejvíce při pravém okraji vozovky, pokud to situace dovolí
    Zákon to stanoví  a není to pouhý výmysl, ale je to především proto, neboť v některých městech, a také v Náchodě, jsou uprostřed vozovky, vždy po několika desítkách metrů vybudovány ochranné ostrůvky. Když pak jede vozidlo Rychlé záchranné pomoci, hasiči nebo Policie ČR na pomoc občanům v nouzi, tak není možné podél těchto ostrůvků projet. V koloně je zpravidla každý řidič nalepen přední částí svého vozidla na zadní část před ním jedoucího vozidla, aby mu tam nevjel nějaký vychytralý řidič z boční ulice.  Proto když na poslední chvíli spatří vozidlo se zapnutým výstražným zařízením, není schopen se s vozidlem k okraji vozovky uhnout. (Jak stanoví zákon, při jízdě o dvou a více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy musejí řidiči při vytvořených kolonách nechávat mezi kolonami boční odstup pro průjezd těchto vozidel s výstražným zařízením, tak to platí nejen na dálnici, ale zároveň i v obcích, kde se kolony tvoří.) 
  • Někdo v koloně pouští řidiče z boční ulice  - přitom vzniká nebezpečná situace
    Řidič vyjíždějící z boční ulice odbočující vlevo na hlavní silnici, kterého pouští motorista po jeho levé ruce, totiž věnuje pozornost řidiči v koloně, zda mu opravdu dává přednost v jízdě a dále vozidlům jedoucím zprava. Pokud se pak mezi vozidly jedoucích zprava vytvoří mezera nebo nějaký motorista přibrzdí, aby vyjíždějícího pustil, číhající řidič se rozjede, aniž by si uvědomil a přesvědčil se, že vozidla, která stojí po jeho levé ruce může předjíždět vozidlo s výstražným zařízením nebo i jiné vozidlo.
  • Řidič z hlavní silnice odbočuje vlevo a v protisměru je kolona - situace, při které hrozí sražení cyklisty, motocyklisty nebo chodce
    Vždy se najde nějaký dobrý řidič, který odbočujícího řidiče pustí, aby odbočil. Tento řidič následně odbočí bez jakéhokoliv otálení a neuvědomuje si, že kolonu může zprava předjíždět cyklista.Je pravdou, že cyklista může pomalu jedoucí kolonu zprava předjíždět, přestože v křižovatce tomu tak přesně není, ovšem řidič, který odbočuje vlevo musí dát přednost v jízdě všem vozidlům jedoucím v přímém směru. Kolonu pak zprava předjíždějí také motocyklisté, přestože jim to zákon neumožňuje, ale i v tomto případě je to pro odbočujícíhonedání přednost v jízdě.
    Cyklisty předjíždějící kolonu z pravé strany, bychom pak chtěli upozornit, aby jezdili podél kolony pomalu a s maximální opatrností, protože zejména řidič nákladního vozidla, který pak v koloně odbočuje vpravo, cyklistu ve zpětném zrcátku může snadno přehlédnout. V jiném případě může pak kolona vozidel zastavit před přechodem pro chodce a cyklista předjíždějící tuto kolonu zprava může chodce srazit.
Je proto velmi důležité, aby se řidiči, za které se podle zákona považují i cyklisté, vždy a opětovně přesvědčili, že mohou opravdu pokračovat v jízdě a dbali tak zvýšené opatrnosti !
prap. Jaroslav ŽĎÁRSKÝ
 
 
24.3.2009

 
Neznalost zákona neomlouvá - za volantem bez řidičáku se dopouštíte trestné činnosti !
 Při objasňování trestných činů vztahujících se k dopravě se často stává, že podezřelí na svou obhajobu uvádějí, že nevěděli o tom, že skutek jim kladený za vinu se považuje za trestný čin. Zejména se jedná o řízení vozidla bez řidičského průkazu.
Od 1.července 2006 vstoupila v účinnost novela zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, kde je zakotvena nová skutková podstata trestného činu - řízení motorového vozidla bez řidičského oprávnění, dle ustanovení § 180d tr. zákona, kterého se dopustí ten, kdo řídí motorové vozidlo, ačkoliv není držitelem příslušného řidičského oprávnění podle zvláštního zákona a hrozí zde trest odnětí svobody až na jeden rok nebo peněžitý trest nebo zákaz činnosti. Z tohoto vyplývá, že se uvedeného činu dopustí každý, kdo řídí motorové vozidlo bez příslušného řidičského oprávnění a to i tehdy, když není držitelem příslušné skupiny potřebné k řízení, nebo svůj řidičský průkaz pozbyl, protože mu byl uložen soudem trest, nebo správním orgánem sankce zákazu činnosti, spočívající v zákazu řízení motorových vozidel. Náchodská dopravní inspektorát útvar šetřil  v roce 2008 45 případu týkající se řízení bez řidičského oprávnění. Všechny byly kvalifikovány jako trestný čin. Dále je třeba vědět, že uvedeného trestného činu dle ust. § 180d tr. zákona se může dopustit ve spolupachatelství i osoba vlastnící motorové vozidlo, která jej takovému řidiči vědomě svěří k řízení. Například, když otec svěří k řízení své vozidlo synovi o kterém ví, že nevlastní příslušný řidičský průkaz.
npor. Jiří Slezák
vedoucí DN Náchod
 
23. 3. 2009

Na piráty silnici platí kontroly
Dopravní policisté sice neřeší tolik dopravních nehod jako dříve, přesto však nezahálejí. Svoji pozornost nyní zaměřili na kvalitu jízdy motoristů na našich silnicích. Společně s pořádkovými policisty se během uplynulého víkendu postavili podél jízdních komunikací. Od pátku až do neděle policisté kontrolovali na různých místech regionu, jak řidiči dodržují pravidla silničního provozu. V pátek se mohli neukáznění řidiči chytat za hlavu v Náchodě, Broumově, Teplicích nad Metují, v sobotu mohli motoristé potkat policejní hlídky v Klenech, v Náchodě, ale také až v Meziměstí nebo třeba v Polici nad Metují. Bez povšimnutí nezůstala v neděli ani Česká Skalice.
Během víkendových dní policisté přistihli 19 příliš spěchajících řidičů, jimž dohromady uložili pokuty v celkové hodnotě 25.000 korun. Jeden motorista neměl v pořádku technický stav vozidla, ten byl ohodnocen bloky za dva tisíce korun. Z celkového počtu dvacítky provinilců byla téměř třetina řidičů (6) cizinců. Alkohol za volantem tentokrát policisté při noční kontrole v Polici nad Metují neobjevili u žádného řidiče. Vzhledem ke stále jízdní nekázni hodlají policisté v kontrolách silnic pokračovat stejnou intenzitou i nadále.
por. Bc. Eva Prachařová
 
24. 2. 2009
Od drobných nehod řidiči více ujíždějí bez ohlášení
Dopravní policisté v průběhu pondělí 23. února 2009 zaznamenali dvě dopravní nehody bez zranění účastníků, v obou případech se shodně jednalo o situaci, kdy od nehody viník ujel. V prvním případě neznámý motorista zřejmě během víkendu naboural do zaparkovaného automobilu při vyjíždění z parkoviště u restaurace v Náchodě, v případě druhém v neděli 22. února 2009 odpoledne řidič Golfu při jízdě od Slavíkova na Pavlišov dostal smyk a narazil do hydrantu. Způsobil přitom škodu ve výši 30.000 korun. Dopravní policisté nyní motoristu, který z místa nehody odjel bez nahlášení, hledají. Tomu kromě povinnosti uhradit škodu hrozí sankce za porušení zákona o silničním provozu, kdy mu může být uložena ve správním řízení pokuta až do výše dvou a půl tisíce korun.
V případě, že se řidiči nedohodnou a volají policii, většinou  dopravní policisté na místě sepíší záznam a uloží viníkovi pokutu 
Ačkoli by se mohlo zdát, že dopravním policistům ubylo práce s nehodami, stále je ještě dost lidí, kteří asistenci policistů vyžadují i při karambolech, při kterých škoda nepřevýšila hranici 100.000 korun. Od začátku roku náchodská dopravní policie vyjížděla 28krát k nehodám, kdy se účastníci vzájemně nedohodli a volali policii. Policisté vždy nehodu vyřešili jako přestupek v dopravě, sepsali záznam a viníkovi buď na místě uložili blokovou pokutu nebo věc postoupili do správního řízení.
por. Bc. Eva Prachařová
 
13.1.2009 

Vymetání sněhu na chodnících - do vozovky ne !
Protože zimní období je stále v plném proudu a počasí se podle dlouhodobých předpovědí nijak výrazně měnit nebude, rádi bychom upozornili majitele domů, kterým dle nařízení obcí spadá za povinnost odklízet před svým domem z chodníků sníh, na důležité okolnosti vztahující se k provozu na silnicích.
Až budete chodník uklízet, aby byl chodník schůdný, v žádném případě sníh nehrňte nebo nevhazujte do vozovky, protože je to velmi nebezpečné, zejména pak v úsecích, kde je zatáčka.

Pokud vozidlo, které jede po silnici, která je chemicky ošetřena inertním posypem, najede na sníh vhozený na vozovku, může dostat smyk a snadno může dojít k dopravní nehodě s tragickými následky. V jiném případě může sníh na vozovce namrznout a vytvoří tak na vozovce pevnou překážku a opět může dojít k tragickým následkům. Při jízdě s vozidly je totiž pro řidiče nejhorší náhlá změna stavu vozovky.

Občan, který vymetá sníh na vozovku nebo jej tam vhazuje, se tím dopouští úmyslného protiprávního jednání, kdy vytváří na vozovce překážky ve sjízdnosti silnice, a proto může být za toto protiprávní jednání potrestán uložením peněžité sankce nebo jiným trestem.
prap. Jaroslav Žďárský
 
 
5.12.2008 
V roce 2009 budou řidiči ukazovat jen ZELENOU KARTU 
Policie ČR, Dopravní inspektorát Náchod, by ráda upozornila řidiče všech motorových vozidel na změnu zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů, ( tzv. povinné ručení ), která spočívá mj. v tom, že od r. 2009 musí řidič mít u sebe v (na) motorovém vozidle „zelenou kartu“ nebo „hraniční pojištění“ *), kterou při silniční kontrole Policie ČR předloží policistovi, dle zvláštního zákona, ke kontrole.
! Řidiči už nebudou předkládat „doklad o pojištění“ ! - pouze a jen „zelenou kartu " !!!

Vzhledem ke zkušenostem z praxe, kdy někteří řidiči do dnešní doby stále předkládají policistovi Policie ČR ke kontrole pouze doklad o zaplacení povinného ručení ( složenku nebo jiný doklad ), přestože od účinnosti zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů, má řidič policistovi při silniční kontrole předkládat „doklad o pojištění“, „zelenou kartu“ nebo „hraniční pojištění, chceme řidiče na tuto skutečnost předem upozornit.

Sankce za přestupky :

1) Pokud fyzická osoba v rozporu s § 1 odst. 2 zákona č. 137/2008 Sb., o změně zákona o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších zákonů, provozuje vozidlo bez pojištěno odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, může mu být za tento přestupek správním orgánem uložena pokuta od 5.000 Kč do 40.000   Kč.
V příkazním řízení lze pak za tento přestupek uložit pokutu 5.000 Kč.

2) Pokud jako vlastník vozidla v rozporu s § 15 odst. 5 neodevzdá státní poznávací značku a osvědčení o registraci (malý technický průkaz) příslušnému orgánu evidence v případě zániku pojištění odpovědnosti, pokud nebyla do 14 dnů uzavřená nová pojistná smlouva na totéž vozidlo, může mu být za tento přestupek správním orgánem uložena pokuta od 2.500 Kč do 20.000 Kč.

3) Pokud jako řidič vozidla v rozporu s § 17 odst. 1 nepředloží policistovi Policie ČR ke kontrole „zelenou kartu“ nebo „doklad o hraničním pojištění“, může mu být za tento přestupek uložena správním orgánem pokuta od 1.500 Kč do 3.000 Kč.
V blokovém řízení lze za tento přestupek policistou Policie ČR na místě uložit blokovou pokutu do výše 1.500 Kč.

Informace : Na základě informací od p. Zdeňka Filipa z České kanceláře pojistitelů (ČKP) bylo zjištěno, že pokud nebude mít tuzemské motorové vozidlo, od účinnosti změny zákona o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla č. 137/2008 Sb., ( jeho některých §§ - od 1.1.2009 ), uzavřené pojištění odpovědnosti v rozporu s tímto zákonem, je vlastník ( provozovatel ) vozidla povinen uhradit ČKP příspěvek za dobu, po kterou bylo vozidlo provozováno v rozporu s tímto zákonem. Výše příspěvku je určena součtem ( vynásobením výše příslušné denní sazby pro daný druh vozidla počtem dní, kdy bylo vozidlo provozováno v rozporu s tímto zákonem ) a ( nákladů na jeho uplatnění a vymáhání ).
Výše denních sazeb pro jednotlivé druhy vozidel stanovuje zvláštní příloha k tomuto zákonu. 
V případě zjištění takového přestupce v roce 2009, bude tyto finanční pohledávky ČKP vymáhat i zpětně od účinnosti zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a změnách některých souvisejících zákonů.

*) pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem cizozemského vozidla.

prap. Jaroslav Žďárský

25.11.2008

„Zimní výbava“ a „Konec zimní výbavy“
 Od 1. července 2008 vyšly v platnost nové svislé dopravní značky „Zimní výbava“ a „Konec zimní výbavy“. Jedná se o dopravní značky, které vyznačují úsek, kde je od 1. listopadu do 30. dubna povinnost užít na vozidlech kategorie M a N (viz níže) zimní pneumatiky. Vozidla do 3.500 kg musí mít na všech kolech zimní pneu s hloubkou dezénu nejméně 4 mm. Vozidla nad 3.500 kg musí mít hloubku dezénu alespoň 6 mm na kolech hnací nápravy. Zimní pneumatiky je možno nahradit sněhovými řetězy v případě, že je vozovka souvisle pokryta dostatečnou vrstvou sněhu či ledu, aby nedocházelo k jejímu poškození.
Na Náchodsku tyto dopravní značky prozatím nikde nejsou, ale řidiči se s nimi mohou setkat:
 
Královehradecký kraj
- Vrchlabí - Špindlerův Mlýn
- Vrchlabí - Strážné
- Temný Důl - Pomezní boudy
- Orlické Záhoří - Šerlich - Deštné v Orlických horách
- Mladé Buky - Pec pod Sněžkou
- Černý Důl - Janské Lázně
 
Pardubický kraj
- Suchý vrch mezi Jablonným nad Orlicí a Černou Vodou
- Skuhrovský kopec mezi Ústím nad Orlicí a Lanškrounem
- úsek mezi koncem zástavby České Třebové a Skuhrovem
- Vendolský kopec mezi Svitavami a Poličkou
- stoupání Hřebeč - Koclířov pod tunelem
- úsek mezi Pohledem a Křenovem na Jevíčku
 
Liberecký kraj
- Rokytnice - Rezek
- Dolní - Horní Mísečky
 
Karlovarský kraj
- okolí Božího Daru
 
Jihočeský kraj
- Blažejovice - Prachatice 
 
Vozidla kategorie M (pro přepravu osob) se člení na:
M1 – vozidla, která mají nejvýše osm míst k přepravě osob, kromě místa řidiče, nebo víceúčelová vozidla,
M2 – vozidla, která mají více než osm míst k přepravě osob, kromě místa řidiče, a jejichž nejvyšší přípustná hmotnost nepřevyšuje 5.000 kg,
M3 - vozidla, která mají více než osm míst k přepravě osob, kromě místa řidiče, a jejichž nejvyšší přípustná hmotnost převyšuje 5.000 kg.
 
Vozidla kategorie N (pro přepravu nákladu) se člení na:
N1 - vozidlo, jehož největší přípustná hmotnost nepřevyšuje 3.500 kg,
N2 - vozidlo, jehož největší přípustná hmotnost převyšuje 3.500 kg, avšak nepřevyšuje 12.000 kg,
N3 - vozidlo, jehož největší přípustná hmotnost převyšuje 12.000 kg.

npor. Ing. Pavel Hlaváč


20.10.2008

Laserové radary MicroDigiCam LTI ve výbavě náchodského dopravního inspektorátu
Začátkem října letošního roku obdržel Dopravní inspektorát v Náchodě do výbavy již druhý laserový radar značky MicroDigiCam LTI, jehož výrobcem je firma Laser Technology, Inc. z USA. Oba radary jsou vybaveny záznamovým zařízením, které slouží pro zadokumentování přestupkového jednání řidiče.
 
V případě, že řidič, který překročí maximální povolenou rychlost stanovenou zákonem, nesouhlasí s projednáním dopravního přestupku v blokovém řízení na místě, je vyhotoven snímek jako důkazní prostředek, který se zasílá společně s oznámením přestupku do správního řízeného na příslušnou pověřenou obec, v jehož teritoriu k přestupkovému jednání došlo. Může nastat i situace, že policisté pořídí záznam, ale nepodaří se jim vozidlo včas zastavit. V takovém případě se rovněž vyhotoví snímek, provede se lustrace registrační značky v centrálním registru vozidel a vlastníkovi se zašle předvolání, aby se dostavil k podání vysvětlení na dopravní inspektorát.

 Předností laserových radaru je jejich schopnost zaměřit rychlost vozidla na vzdálenost až několika set metrů. Řidič mnohdy ještě ani nezaregistruje hlídku policie, přičemž jeho rychlost je již předtím změřena a zadokumentována. Policisté skupiny silničního dohledu často provádí měření rychlosti ve smíšených hlídkách s policisty obvodních oddělení v rámci celého okresu Náchod. Nezodpovědní řidiči tak mohou být od října letošního roku nemile překvapeni kdekoli na Náchodsku, kde měření rychlosti provádí vícero hlídek současně. Tímto bych chtěl apelovat na všechny řidiče, aby jezdili v obcích a mimo obec předepsanou rychlostí stanovenou zákonem, neboť pokuty a sankce za porušení rychlosti nejsou zrovna malé.

Postih řidičů za porušení stanovené rychlosti v obci a mimo obec:
Rychlost v obci (km/hod.)
51 – 69
70 – 89
90
               a více
Rychlost mimo obce (km/hod.)
91-119
120 - 139
140
                 a více
Pokuta v blokovém řízení na místě (Kč)
 
1.000 Kč
2.500
nejedná-li se
o opakované jednání
 
         Správní řízení
(nelze projednat na místě)
Sankce ve správním řízení (Kč)
1.500 – 2.500
2.500 – 5.000
5.000 – 10.000
 
 
 
Zákaz řízení:
 
 
 
ne
Zákaz činnosti od jednoho do šesti měsíců se uloží tomu, kdo tento přestupek spáchal v posledních dvanácti měsících po sobě jdoucích dvakrát a vícekrát
 
 
Zákaz činnosti od šesti měsíců do jednoho roku
Body:
2
3
5
 npor Ing. Pavel Hlaváč


17.10.2008

Zkusil to, leč marně
Dne 5. května 2008 kontrolovala hlídky dopravní policie řidiče osobního vozidla na místní komunikaci mezi obcemi Karamolna a Vysokov, kde je z obou stran umístěna dopravní značka „Zákaz vjezdu motorových vozidel“ společně s dodatkovou tabulkou, která povoluje vjezd pouze občanům s trvalým pobytem v uvedených obcích. Řidič, který neměl trvalý pobyt ani v jedné z nich, na místě kontroly souhlasil s přestupkem a s uložením blokové pokuty v částce 200,- Kč. Jelikož neměl při sobě patřičnou hotovost, byl mu vystaven blok na pokutu na místě nezaplacenou, který policie dále odeslala na Celní úřad v Náchodě.

Protože hříšník pokutu neuhradil ve stanoveném termínu, byl vyzván celním úřadem, aby pokutu zaplatil v termínu náhradním. Na tuto skutečnost onen řidič reagoval tím, že zaslal na celní úřad dopis, kde uvedl, že od 5. května 2008 má od starosty obce Kramolna vydáno povolení k průjezdu, že již na místě přestupku nesouhlasil s uložením pokuty a osočil celní úřad resp. policii, že jestli mu nebude pokuta odpuštěna, bude si stěžovat a celou věc - cituji: „propere v tisku“. V dopise rovněž uvedl, že povolení v době silniční kontroly měl již vystavené a leželo na stole u pana starosty, proto jej neměl v době silniční kontroly při sobě. Dle jeho názoru policie nejednala v souladu s heslem „Pomáhat a chránit“. Přílohou jeho dopisu bylo i vydané povolení k průjezdu s datem 5. května 2008. Na základě této skutečnosti provedla policie šetření, které spočívalo v dotazu na pana starostu obce Kramolna. Ten potvrdil, že povolení skutečně toho dne na žádost řidiče vydal, ale až v době po spáchání jeho přestupku, z čehož jasně vyplynulo, že pokuta byla řidiči udělena oprávněně a spravedlnost tak vyšla najevo.
npor Ing. Pavel Hlaváč

25.12.2008
Než v zimě vyjedete, zkontrolujte si pneumatiky a očistěte vůz od sněhu a námrazy 
Přestože po sněhu zatím není ani památky, tak zima je již v plném proudu. Dopravní inspektorát Náchod ( především pak skupina Dopravních nehod ), by proto tímto rád poděkoval všem řidičům, kteří svá vozidla na zimu dobře vybavili technickými prostředky pro bezpečnou jízdu v tomto zimním období. Z dosud zjištěných a ověřených skutečností je totiž stoprocentně dokázáno, že jako si lidé v letním období na nohy nazouvají sandály, pantofle, polobotky, ….., prostě obuv letní,  a v zimě si zase na nohy nazouvají různé boty uvnitř vypolstrované a s dobrým vzorkem, aby neuklouzli (boty zimní ), tak stejně potřebují letní a zimní obutí i automobily.
Pro bezpečnou jízdu v zimním období jsou předpokladem zimní pneumatiky na všech 4 kolech s hloubkou dezénu nejméně 4 mm. Nebezpečná je kombinace 2 zimních pneu a 2 letních pneu - letní pneu má v zimním období na sněhu menší přilnavost k povrchu vozovky, nedrží na sněhu stopu a v první projeté zatáčce dostane vozidlo smyk a vyjede ven mimo vozovku. Takové vozidlo také hůře brzdí.
Než v zimě vyjedete, očistěte řádně všechna skla vozidla, od sněhu a námrazy, stejně tak i očistěte všechna světla na vozidle. Není to pouze pro Vaši dobrou viditelnost, ale také proto, abyste byli sami vidět.
Než vyjedete, omeťte i přední kapotu. Při jízdě s vozidlem může totiž sníh přilnout na přední okno a zhoršit výhled z vozidla.
 
V případě delší jízdy je dobré omést i sníh ze střechy vozidla. Při topení ve vozidle sníh na střeše taje a při intenzivním brždění se může stát, že sjede celá vrstva sněhu na čelní sklo. Při rozjezdu nebo průjezdu zatáčkou se může sněhová vrstva utrhnout a spadnou na jiné projíždějící vozidlo nebo vozidlo jedoucí za vámi.
Především pak upozorňujeme řidiče nákladních vozidel, aby před jízdou s nákladním vozidlem odstranili led a sníh z horní části nákladního vozidla a plachty návěsu. Při průjezdu zatáčkou seled a sníh utrhne a spadne na vozovku a v horším případě na protijedoucí vozidlo. Z praxe víme, že led utržený z horní části nákladního vozidla a návěsu může způsobit vážnou dopravní nehodu.
prap. Jaroslav Žďárský, prap. Petr Linhart 
 
 
7.8.2008 
 
Řidiči, dejte pozor na zvěř
Chtěl bych upozornit na dopravní nehody, které jsou za účasti lesní nebo polní zvěře. V roce 2007 bylo hlášeno 52 nehod se zvěří a v letošním roce jich Dopravní inspektorát Náchod zpracoval již 30, v uplynulém týdnu dokonce 4 případy. Každá duše myslivce a člověka majícího vztah k přírodě v tomto ohledu zapláče, jak obrovské je to stádo zvěře, které přišlo nazmar. A to musím podotknout, že se jedná pouze o případy hlášené. Situace, kdy motorista srazí zvíře, naloží je do vozidla a věc nehlásí, jistě existují. Takoví řidiči se však vystavují právní odpovědnosti. Mnozí účastníci silničního provozu se budou bránit, co mají dělat, když jim tam zvíře náhle skočí z příkopu.  Samozřejmě, každý případ se musí posuzovat samostatně a přihlédnout k podmínkám a místu dopravní nehody. Mnoho z těchto nehod se však stává v místech, kde je vozovka označena dopravní značkou A14 "Zvěř". Tato dopravní značka upozorňuje řidiče na úsek pozemní komunikace, kde může docházet k častému výskytu zvěře na komunikaci. V takto označených místech by měl řidič rozhodně zpomalit a pozorně sledovat nejen silnici před sebou, ale i přilehlé příkopy s okolím. Pozornou, opatrnou jízdou tak lze mnohým střetům se zvířaty zabránit. Nehody za účasti zvěře bývají velice nebezpečné a často nekončí pouze hmotnou škodou na vozidle a smrtí zvířete, ale bývá postižen i člověk. 

Na závěr už chci jen dodat, že přejet pomalu pohybujícího se ježka je opravdu hrdinským činem. Sám jsem situaci, kdy se přede mnou na silnici vybatolila ježatá kulička, mnohokrát zažil a ježkovi se lze bezpečně vyhnout. Sami však posuďte, kolik těchto užitečných zvířátek vidíte ležet bez života na našich silnicích. Proto Vás žádám, chovejte se ohleduplně a ukázněně jak k sobě navzájem, tak i k okolní přírodě, jejíž jsme součástí.
npor. Jiří Slezák
 

 

vytisknout  e-mailem