Policie České republiky – KŘP Karlovarského kraje
Dopravně bezpečnostní akce „X“
KARLOVY VARY- Bezpečnostní pásy.
V rámci preventivních opatření k zajištění bezpečnosti a plynulosti silničního provozu ve snaze snížit přetrvávající nekázeň účastníků silničního provozu, počet dopravních nehod a jejich následků vyhlásil vedoucí dopravního inspektorátu Územního odboru Karlovy Vary na den 15. května 2013 dopravně bezpečnostní akci „X“.
Tři hlídky dopravních policistů mohli řidiči vidět na sinicích celého okresu od 12.00hod do - 19.00 hod.
V průběhu akce se policisté zaměřili na kontrolu dodržování ustanovení povinnosti účastníků silničního provozu
být za jízdy ve vozidle připoután bezpečnostním pásem. Pátrali ale také po hledaných osobách, věcech a odcizených motorových vozidlech. V rámci zajištění bezpečnosti a veřejného pořádku v českém příhraničí kontrolovali také identifikační znaky vozidel, předepsané doklady potřebné pro provoz a řízení motorových vozidel a u vozidel s cizozemskou registrační značkou se zaměřili na kontrolu převáženého nákladu.
Během akce zjistili 14 dopravních přestupků, z toho 10 řidičů nepoužilo bezpečnostní pásy za jízdy. Jeden řidič při spatření dopravní hlídky zpomalil jízdu a snažil se rychle připoutat bezpečnostním pásem. Mezi další přestupky patřil nevyhovující technický stav vozidla, jeden řidič neměl na vozidle registrační značku, jeden řidič nepředložil doklad o pojištění odpovědnosti. Jednalo se o preventivně bezpečnostní akci, při které pracovník BESIPu dával vzorným řidičům reflexní předměty a informační letáčky k bezpečnostním pásům. Policisté uložili pokuty za 3 500.-Kč.
Podle slov policistů i pracovníka BESIPu Václava Brože svědomitých řidičů mnoho nebylo. Jak uvedl Brož, „upevnění nákladu beru jako technicky náročnější, ale použít zádržný systém ve svém vlastním autě by měl zvládnout každý, ale při dnešní DBA jsem zjistil, že dost lidem to dělá stále ještě problémy.
Proto rádi doporučíme a připomeneme, že pokud se nepřipoutá řidič ani spolujedoucí
při nárazu těla pokračují stejnou rychlostí, jakou mělo vozidlo před nárazem, dokud nenarazí na čelní sklo, volant nebo airbagy (z fyziky jde o Newtonův zákon o setrvačnosti), ten platí pro každého v kterémkoliv autě
ohrožujeme nejen sebe ale i své spolujezdce, při nárazu vozidla je můžeme zabít svým vlastním tělem
nabourá-li řidič rychlostí 5O km/h, znamená to pro tělo pád ze 3. poschodí (asi 10m) a při rychlosti 70 km/h volný pád ze 6.poschodí
airbag se proti řidiči vyřítí rychlostí až 300 km/h (je konstruovaný na člověka v pozici sedadla, tedy připoutaného, pokud bude řidič v okamžiku nárazu ladit rádio nebo hledat mapu, je opět mimo pozici sedadla - tedy jako nepřipoutaný
je bezpodmínečně nutné používat kompletní zádržný systém, tedy airbag spolu s bezpečnostním pásem, spoléhat jen na airbag je špatně a končí to tragicky
A co se stane během desetiny sekundy v autě při nárazu do pevné překážky v rychlosti 80km/h při nepoužití bezpečnostních pásů
0,026 s po nárazu se začíná deformovat nárazník. Na vůz působí síla rovnající se 30ti násobku jeho hmotnosti. Osoby v kabině se pohybují rychlostí právě 80km/h
0,039 s po nárazu se řidič i se sedadlem posune o 15cm směrem dopředu.
0,044 s po nárazu dochází prudkým nárazem hrudníku k destrukci volantu.
0,050 s po nárazu rychlost klesá a na cestující působí síly převyšující 80 krát jejich hmotnost
0,068 s po nárazu řidič narazí na přístrojovou desku, tento náraz můžeme porovnat s dopadem břemena o hmotnosti 9 tun.
0,092 s po nárazu řidič a spolujezdec v jednom okamžiku prorazí hlavou čelní sklo a smrtelně si poraní hlavu.
0,100 s po nárazu je již zpravidla mrtvé tělo řidiče opřené o volant vrženo zpět.
Používání bezpečnostních pásů by se mělo vžít každému řidiči jako samozřejmost.
por.PhDr.Papežová Zdeňka
BESIP – Bc. Václav Brož
dne 16.5.2014
vytisknout
e-mailem
Facebook