Policie České republiky – KŘP Královéhradeckého kraje
Učíme se s policií
Učíme se s policií
- ojedinělý projekt primární prevence východočeské policie pro ZŠ
Současný trend, kterým se ubírá primární prevence, týkající se sociálně patologických jevů, především dětí a mládeže, by se dal charakterizovat následujícími slovy: "Dítě, které dokáže správně komunikovat, řešit konflikty, bránit se manipulaci apod. je statisticky méně ohroženo rozvojem drogové závislosti, ale i sociálně patologickými jevy."
Nejen touto strategií, ale i dalšími aspekty jsme se nechali inspirovat při tvorbě dvoudílného pilotního projektu východočeské policie "Učíme se s policií", který bychom vám rádi představili.
Projekt zpracovaly redaktorky východočeských preventivně informačních skupin Policie ČR Renata Šanderová, Hana Kvasničková a Dana Dolanová. Jako spoluautoři se na projektu podílela celá řada policistů a jako odborný poradce s námi spolupracovala PaedDr. Zdena Kašparová, projekt zaštítil odbornou pedagogickou garancí PhDr. Pavel Vacek, Ph.D z Univerzity Hradec Králové a garantem projektu za Ministerstvo vnitra je Mgr. Michaela Veselá z Odboru prevence kriminality.
Záměrem našeho projektu je primárně zformovat jednotnou koncepci preventivního působení lektorů Policie ČR v rámci východočeského kraje na školách a sekundárně provázat činnost preventivních pracovníků policie především s činností metodiků prevence sociálně patologických jevů, včetně zajištění součinnosti se státními a nestátními organizacemi a subjekty, zabývající se touto problematikou a prostřednictvím preventivních aktivit tohoto druhu oslovit i širokou veřejnost.
Cílem východočeského pilotního projektu "Učíme se s policií", který je zaměřen na primární prevenci sociálně patologických jevů žáků 1. - 9. ročníků základních škol, je seznamovat děti s činností policie a jejími pravomocemi, poukázat na kriminogenní faktory ve společnosti ovlivňující chování jedince, upozorňovat na latentnost páchaných trestných činů, dále zvyšovat u dětí a mládeže sociální kompetence, vytvářet pozitivní sociální klima, formovat jejich postoje a názory, posilovat u dětí zdravé sebevědomí, učit je hledat a nacházet alternativní řešení problémů a v neposlední řadě vést děti ke zdravému životnímu stylu a především relevantními informacemi přispět k eliminaci prvního kontaktu a experimentu s drogou a jejich následného užívání a ke snížení kriminality zvyšováním právního vědomí dětí.
Jak vznikl projekt
Myšlenka vypracovat tento projekt vznikla souběžně se založením "Specializovaného pracovního týmu toxi", zřízeného v září 2001 rozkazem ředitele Policie ČR, Správy Východočeského kraje. Jeho vznik byl podmíněn reakcí na stále stoupající celorepublikový trend v distribuci a výrobě omamných a psychotropních látek a na snižování věkové hranice konzumentů narkotik a drog. Vedle činnosti represivních složek byla v týmu ustanovena i činnost preventivního charakteru.
Jednoznačně vznikla potřeba vytvoření jednotné koncepce a strategie v řešení této nerepresivní činnosti v rámci kraje, což nás v prvopočátku vedlo k rozhodnutí vytvořit projekt, zabývající se primární prevencí drogových závislostí.
V přípravné fázi jsme však po důkladném rozboru všech dostupných informací, statistik a analýz došli k rozhodnutí, že projekt rozšíříme o další negativní a sociálně patologické jevy, bezprostředně se dotýkající dnešní mladé generace. Na základě hodnocení obdobných projektů jsme došli k dalšímu závěru, a to vyvarovat se realizací jednorázových akcí k této problematice na školách a kontraproduktivnosti pouhého mentorování při přípravě dílčích tematických přednášek.
Z této skutečnosti pro tvorbu projektu jednoznačně vyplynulo, že nejdůležitějším a daleko efektivnějším momentem v primární prevenci sociálně patologických jevů bude dlouhodobé systematické a interaktivní působení na vybranou cílovou skupinu dětí a navázání pozitivního kontaktu a vytvoření důvěrného prostředí mezi žáky a lektorem.
K tomuto rozhodnutí jsme dospěli i na základě získaných zkušeností, které jsme čerpali u kolegů z Národní protidrogové centrály v Praze, na základě analýz realizovaných projektů, týkajících se primární prevence sociálně patologických jevů v tuzemsku i zahraničí a na základě prostudování odborné literatury našich předních odborníků, publikujících v problematice sociálně patologických jevů.
Pro naše rozhodování, kterým směrem budeme projekt směřovat, mělo významný vliv i vyhodnocení analýz současného stavu na úseku trestné činnosti mládeže a trestné činnosti páchané na mládeži, a v neposlední řadě nová strategie prevence kriminality Ministerstva vnitra na období 2001-2003 a strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT na období 2001-2004.
Základem pro východočeský projekt se stal projekt "Učíme se s policií", který vznikl nezávisle na našich krocích počátkem roku 2001 na preventivně informační skupině v Pardubicích. Ten byl od září roku 2001 pilotně realizován na 12 základních školách pardubického okresu s kladným ohlasem.
Pardubický projekt se tak po dohodě s autorkami stal základním kamenem pro tento předkládaný projekt východočeský a se souhlasem obou autorek byl zakomponován do pilotního východočeského projektu.
Od října loňského školního roku byl východočeský projekt celoplošně realizován ve vybraných 5. - 6. třídách základních škol ve všech okresech východočeského regionu, neboť věk dětí z těchto tříd se nám jeví jako nejvíce zlomový.
Vzhledem k tomu, že o projekt projevilo zájem Ministerstvo vnitra, Policejní prezidium i ostatní policejní útvary z ČR, projekt bude po proškolení policejních preventistů poskytnut a následně využit v rámci celé České republiky.
Popis projektu
Jedná se o ucelený cyklus pravidelných přednášek, určených pro žáky 1.- 9. ročníků základních škol (příp. ZvŠ), realizovaný ve školním roce v měsících říjen až květen, kdy se při prvních hodinách s lehčími tématy jako jsou "Doprava" a "Představuje se policie", vytváří vzájemná důvěra mezi žáky a policistou, která je nezbytná pro témata složitější a závažnější, např. jako "Šikana", "Drogy", "Normativní systém společnosti" apod.
V pilotním projektu předkládáme základní teoretické informace a prakticko - metodické náměty, jak realizovat primární prevenci patologických jevů na základních školách v návaznosti na minimální preventivní program na základních školách. Tyto teoreticko - praktické náměty se týkají dopravní problematiky, základních poznatků o policii, zásad správného chování v různých situacích a v různém prostředí, správních deliktů, normativního systému společnosti a především primární prevence patologických jevů ve společnosti, jako jsou šikana, násilí, rasismus, alkoholová a nealkoholová toxikomanie, gamblerství.
Projekt je rozdělen na dvě části, kdy v první části jsou témata sociálně patologických jevů rozpracována v obecné rovině a v druhé části jsou i včetně dalších témat rozpracována v širším kontextu.
První část obsahuje rozsáhlejší obecné informace pro lektory, děti i rodiče, včetně příběhů, dotazníků, pracovních listů a her k jednotlivým sociálně patologickým jevům ve společnosti.
Druhá část projektu obsahuje metodiku osmi základních témat pro tři věkové kategorie žáků základních škol (6-7 let, 8-11 let, 11-14 let). Lektoři v této části najdou nejenom praktický návod pro práci s dětmi, včetně dalších pracovních listů, hádanek, hlavolamů, kvizů a testů, vztahujících se k danému tématu, ale též shrnutí nejzákladnějších obecných informací, což je určitým záměrem projektu. Prostřednictvím pracovních listů, které děti budou vypracovávat v domácím prostředí, budeme moci oslovit a nepřímo působit i na rodiče žáků.
Stavebnicový systém projektu umožňuje využít jednotlivé tematické okruhy i samostatně. Některá témata jsou využitelná i na středních školách a odborných učilištích (bezpečné chování, šikana, rasová diskriminace, právní vědomí, práva a povinnosti dítěte, drogy a jiné závislosti, extremismus, normativní systém ve společnosti apod.). S úpravou a doplněním lze projekt využít i pro studenty 1.- 4. ročníků středních škol a na odborných a středních odborných učilištích.
Při práci s dětmi mohou být využívány interaktivní metody a různé formy práce (též jsou v projektu uvedeny a popsány), kdy hlavní důraz bude kladen především na prožitkové formy práce, modelové situace a hry, při osvojování si sociálních vztahů, vlastních postojů a názorů a dále základů komunikativních dovedností, relaxačních technik a sebepoznání.
K jednotlivým problematikám je využívána i videoprojekce (doprava, představuje se policie, IZS, alkoholová a nealkoholová toxikomanie, šikana atd.) a pro dokreslení reálného světa jsou děti seznamovány i s případy z policejní praxe. Projektem prolínají jednorázové i dlouhodobé soutěže (výtvarné, literární).
Jednotlivce i třídy čeká za nejlépe odvedené výkony drobná odměna ve formě sladkostí, drobných dárkových předmětů atd. Motivací pro žáky je např. zveřejnění výtvarných a literárních děl v regionálním tisku, návštěvy různých pracoviště policie apod.
Práce s dětmi samozřejmě probíhá s přihlédnutím na jejich věkové a individuální zvláštnosti.
Výhodou projektu se jeví i určitá jednotná koncepce a provázanost s minimálním preventivním programem na školách, kdy metodici prevence sociálně patologických jevů na školách mohou předvázat či navázat na jednotlivá témata pilotního projektu při svých aktivitách.
Ve školním roce 2002/2003 byl tento pilotní projekt realizován v 5. a 6. ročnících ve vybraných základních školách v kraji v časovém rozmezí od měsíce října 2002 do měsíce května 2003. Školy byly vytipovány v lokalitách s největším výskytem trestné činnosti mládeže. Předpokladem úspěšné realizace programu je souhlas a spolupráce vedení školy a ostatních pedagogů.
Před zahájením školního roku byli na jednotlivých okresech krajské správy osloveni ředitelé základních škol z problémových lokalit. Pilotní projekt jim byl představen a nabídnut k realizaci na škole.
Dílčí hodnocení projektu bylo prováděno formou soutěží, hlavolamů, kvizů, dotazníků a pracovních listů, které se dětem zadávaly průběžně a po vyhodnocení byly dětem vráceny zpět. Efektivnost celého pilotního projektu "Učíme se s policií" byla ověřována v několika rovinách, a to anonymní dotazníkovou formou. Cílem těchto dotazníků bylo změřit posun vědomostí, postojů a změn chování oslovených žáků. Úroveň projektu byla posouzena i prostřednictvím dotazníků pro pedagogy.
Nutno podotknout, že součástí projektu jsou i další preventivní aktivity. Cílem těchto aktivit je oslovit nejenom děti a mládež, rodiče, ale i širokou veřejnost. Naši preventivní pracovníci publikují články týkající se dané oblasti, tvoří propagační materiály, poskytují na velkých preventivních akcích policie poradenství, které se týká i primární prevence sociálně patologických jevů.
Policie ČR správy Východočeského kraje rozjíždí též webové stránky s problematikou TOXI, na kterých je uveden internetový a telefonní kontakt pro anonymní poradenství pro děti a mládež a poradenství a konzultace pro rodiče a rodinné příslušníky drogově závislých a experimentujících. V současné době je toto anonymní poradenství v oblasti drogové problematiky a šikany poskytováno formou telefonních dotazů. Při těchto aktivitách i při realizaci projektu na školách předpokládáme velmi úzkou spolupráci s odborníky jednotlivých oborů.
Hlavním předpokladem úspěšnosti pilotního projektu východočeské policie "Učíme se s policií" je aktivní přijetí programu školou a velmi pevné sepjetí vedení školy a pedagogických pracovníků.
První rok projektu
-
v uplynulém školním roce jsme se zaměřili zejména na věkovou skupinu 5. - 6. tříd (10 -12 let)
-
na programu kromě redaktorů preventivně informačních skupin spolupracují podle témat i dopravní policisté, kynologové, pracovníci služby kriminální policie a vyšetřování, cizinecké a pohraniční policie i sociální pracovnice oddělení sociálně - právní ochrany dětí aj. (nepravidelně pak spolupracujeme s dalšími 29 experty v kraji)
-
v jedné oslovené třídě program reprezentuje 8 - 10 hodin ve školním roce, policisté se tedy setkají se "svou" třídou 8 krát za školní rok (říjen až květen)
-
v uplynulém školním roce jsme projekt realizovali na 14 základních školách v celém východočeském regionu (11 okresů)
-
do projektu bylo zapojeno 930 žáků
-
vyhodnocování efektivity tohoto programu probíhalo
-
forma experimentu - porovnávání experimentální skupiny a kontrolní skupiny, za účelem zjištění efektu projektu v postojích, vědomostech a v posunu chování žáků (strukturovaný dotazník)
-
strukturovaný dotazník pro pedagogy, lektory
-
testy, dotazníky, pracovní listy, kvizy - jednotlivé tematické okruhy
-
-
v rozšířeném projektu na okresním ředitelství Pardubice byl projekt realizován pro věkovou kategorii 1. - 9. třída ZŠ (rozděleno do 3 kategorií) na deseti základních školách a bylo do něho zapojeno 2 500 žáků.
Mgr. Gabriela Kozmová
V další fázi, ještě tento rok, seznámíme podrobně s projektem pracovníky na všech úsecích prevence negativních jevů (kriminalita, školská prevence, sociální prevence, drogy) z krajských úřadů v rámci východočeského regionu a potažmo i z městských úřadů.
kpt. Mgr. Iva Marková
Slovo na závěr
odbor prevence kriminality MV