Policie České republiky  

Přejdi na

Pomáhat a chránit


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Plzeňský kraj název

Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje

Rozsáhlá akce zaměřená na „motorkáře“

PLZEŇSKÝ KRAJ – Každý čtvrtý ze zastavených řidičů byl motocyklista. 

Akce:
     Celé páteční odpoledne se dopravní policisté ve spolupráci s kolegy z oddělení tisku a prevence věnovali provozu na komunikacích Plzeňského kraje, přičemž se tentokrát zaměřili především na řidiče motocyklů. Od 14 do 20 hodin probíhala na celém území kraje dopravně bezpečnostní akce, při které necelé čtyřicítka dopravních policistů zkontrolovala celkem 361 vozidel. Mezi kontrolovanými nebyli jen řidiči osobních a nákladních vozidel, ale každým čtvrtým byl motocyklista a kontrole se nevyhnuli ani chodci a cyklisté.
     Policisté sledovali nejenom způsob jízdy a předjíždění, ale kontrolou “prošel“ i technický stav, povinná výbava a registrační značky, které by mohly být na motocyklech zakryté, nebo poškozené. Kontrolováno dále bylo dodržování stanovených rychlostních limitů a dalších obecně platných ustanovení zákona o silničním provozu.
 
Výsledky:
     Z celkového počtu kontrolovaných bylo ve 137 případech zjištěno přestupkové jednání, kdy 133 řidičům byla uložena na místě pokuta v blokovém řízení (celková částka uložených pokut dosáhla na 73 tisíc korun) a čtyři přestupky budou oznámeny dle věcné příslušnosti k dalšímu vyřízení správnímu orgánu. Nejčastějším dopravním přestupkem řidičů bylo porušení stanoveného limitu rychlosti jízdy, limit nedodrželi v 72 případech. U 13 vozidel byl zjištěn nevyhovující technický stav a v sedmi případech nebyl použit bezpečnostní pás. V policejní „síti“ uvízli i dva chodci a jeden cyklista.
 
Prevence:
     Akci plošně využili k preventivním účelům i policisté z oddělení tisku a prevence, kteří ve spolupráci se zástupcem Besipu předávali motocyklistům informační brožury bezpečné jízdy, reflexní vesty ke zvýšení jejich viditelnosti a motolékárničky první předlékařské pomoci.
     Dle zkušeností vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Plzeňského kraje plk. Mgr. Bc. Vladimíra Tomana je jednou z nejčastějších příčin kolizí motocyklistů nezvládnutí stroje. Uvádí, že: „Motocyklisté často nesprávně, nebo opožděně zareagují na vzniklou situaci a správný manévr, nebo jeho dokončení nezvládnou. Motocykl se pak stává neovladatelný a následky mohou být tragické“. Z praxe dopravních policistů všeobecně vyplývá, že motocyklisté často podceňují i důležitost přilby a náležité výbavy. Problémy mohou nastat u motocyklistů – „nováčků“, kteří se po zakoupení výkonného stroje, nenaučí dokonale zvládnout jeho ovládání a problémy pak nastávají při průjezdech zatáčkou, či předjíždění. Rovněž tak nemají dostatečnou zručnost při zvládnutí stroje ve smyku a v samotném předvídání kolizních situací. Na spadaném listí, tramvajovém pásu, dlažebních kostkách, nánosu písku a podobně jsou pak překvapeni reakcí jejich stroje. Do nebezpečné situace se mnozí mohou dostat i při jízdě ve skupině motocyklistů, kdy nebývají dodržovány bezpečné vzdálenosti mezi stroji a reakce na „přibrzdění“ vpřed jedoucího stroje může vyvolat „řetězovou“ nehodu vzadu jedoucích strojů.
 
Statistika:
     Dopravní nehody zaviněné motocyklisty jsou sledovanou oblastí dopravních statistik. Níže uvedená data jsou porovnáním počtu dopravních nehod zaviněných motocyklisty v Plzeňském kraji v uplynulých letech, přičemž hovoříme o mopedech, malých motocyklech, skútrech a dalších motocyklech:
 
 
Leden – červenec 2015
Leden – červenec 2014
Leden – červenec 2013
Leden – červenec 2012
Celkový počet dopravních nehod
1769
1626
1786
2061
Dopravní nehody zaviněné motocyklisty
55
70
37
64
 
Některé nehody při nichž zemřeli motocyklisté:
  • Ve čtvrtek 14.května vyjížděli tachovští dopravní policisté k tragické nehodě za účasti motocyklisty po 12 hodině. Motocyklista měl vjet do silničního příkopu a po 50 metrech zpět na komunikaci, kde se bočně střetl s protijedoucím vozem. Po komunikaci se pak smýkal dalších 60 metrů. 
  • O měsíc později, 13. června, zahynuli při nehodách dva motocyklisté ve věku 38 a 31 let. K první tragické nehodě došlo při střetu osobního vozu a motocyklu  na komunikaci mezi Plzní a Karlovými Vary a ke druhé mezi obcí Cheznovice a Mýto na Rokycansku, kde zemřel po havárii na lesní cestě řidič terénního motocyklu.
  • 17. června zemřel po havárii v katastru obce Javorná na Klatovsku 22letý motocyklista.
  • První červencový den zahynul 33letý motocyklista po střetu s osobním vozem na křižovatce u Plané na Tachovsku.
  • K dalšímu střetu osobního vozidla a motocyklu, při němž zahynul 39letý motorkář, došlo 19.7. na silnici č. II/187 ve směru Kolinec – Brod na Klatovsku.
por. Bc. Jana Tomková
17. srpna 2015

vytisknout  e-mailem