Policie České republiky  

Přejdi na

Služba veřejnosti a prestižní povolání


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Krajské ředitelství policie kraje Vysočina

Policie České republiky – KŘP kraje Vysočina

V blízkosti internetu

ŽĎÁRSKO: O besedy policie je stran základních škol zájem 

       Moderní informační technologie jsou nástroje, které umožňují rychlou komunikaci, navazování vztahů, snadnou dostupnost informací a jejich šíření. Především mladší generace považují tyto nesporné výhody za běžnou součást svého života. Mnohdy si však neuvědomují rizika spojená s užíváním mobilních telefonů a počítačů připojených k internetové síti. Preventivně informační skupina Policie ČR ve Žďáře nad Sázavou seznamuje žáky základních škol a jejich rodiče s pojmy jako je kyberšikana, kybergrooming či kyberstalking a hlavně, jak se proti nim bránit.

     Ve dnech od 9. do 20 ledna proběhly v knihovně M. J. Sychry ve Žďáře nad Sázavou besedy pro žáky 5. tříd základních škol ze Žďáru nad Sázavou a jeho okolí. „ Preventivní programy o bezpečném internetu jsou určitě důležité. My vidíme denně děti brouzdat na internetu. Na dětském oddělení je k dispozici šest počítačů. Děti zde hrají hry, chatují, vyhledávají informace. Děti o bezpečném internetu vědí ze školy. V knihovně jim říkáme pravidla, kterými se mají na internetu řídit, ale určitě daleko více vnímají, když jim tyto pravidla říkají policisté, kteří mluví z praxe. Uvádějí případy se kterými se setkali, vysvětlí dětem i důsledky, co se může stát z nevinného chatování, internetového obchodu a podobně. O besedy Policie ČR je ze stran základních škol zájem a zapisují se na ně opakovaně,“ říká Božena Ptáčková, knihovnice z dětského oddělení knihovny M. J. Sychry.

 

     Během besedy si děti samy vyhledávají na internetu informace k pojmům jako je spam, hoax, chat, skype, kyberšikana nebo facebook. Víc jak polovina dětí, která programem prošla, se přiznala, že má svůj profil na facebooku, přestože podle licence se smí připojit jen uživatel starší třinácti let. Jen minimum dětí ví, že užívání facebooku má nějaká pravidla, nějaké možnosti zabezpečení a na jakém principu vlastně funguje. „ Na facebooku mám asi 200 přátel, dopisuju si s nimi, co dělám a jak mi zrovna je,“ uvádí Jana 11let. „Na facebooku mám svoje fotky, a když dám na Googlu do vyhledavače své jméno, tak se ty fotky zobrazí, to mám vyzkoušený,“ chlubí se její spolužák Roman a dodává: „Jo nějaký zámečky jsem tam viděl, ale to nepoužívám.“

 

     Není pochyb o tom, že děti jsou bez vědomí rodičů schopny navazovat kontakty na vlnách internetu s osobami, které nikdy neviděly. „Na facebooku mi je 15 let. Jednou jsem si chatoval s holkou, která říkala, že jí je taky 15 let. Ale podle mě jí patnáct nebylo stejně jako mě. Chtěla vědět kde bydlím a že by se mnou chtěla chodit,“ prozrazuje své zážitky jedenáctiletý Michal. „ Já jsem chatovala s nějakým chlapem při hraní on-line hry, říkal mi, že jestli nad ním vyhraju, tak budu fakt dobrá. Chtěl vědět kolik mi je let a kde bydlím, na to jsem mu neodpověděla,“ sděluje stejně stará Lenka. Všechny rozhovory však nemusí být takto strohé. Navázání kontaktu s cizí osobou může nakonec vést k osobnímu setkání. Při besedě tedy přichází i na otázku. Když se budu chtít s kamarádem s internetu sejít osobně, co musím nejprve udělat? „Nechám si poslat fotku, abych věděl jak vypadá,“ odpovídá Michal. „Musíme se dohodnout v kolik a kde se sejdem,“ napadne Romana. „Řeknu to rodičům, chtěla bych, aby šli na schůzku se mnou,“ odpovídá Lenka. Hned potom se rozpoutá debata o výběru vhodného místa k takovému setkání. „ Na veřejně přístupném místě,“ říká David 12 let. „Jaké je to veřejné místo?“ ptá se policistka. „Park nebo náměstí.“ „A nejsou právě tyhle místa někdy úplně vylidněná?“ namítá policistka „Tak v hospodě, tam jsou pořád lidi,“ napadne Radka 11 let. „Já bych si dal schůzku před naším domem, z okna bych se koukal, kdo na schůzku přijde. Kdyby tam přišel někdo jiný, než za koho se internetu vydával, tak bych vůbec nevycházel.“ Cílem tohoto řízeného rozhovoru je shodnout se na vhodném místě jako je knihovna nebo cukrárna, vždy svůj nápad na osobní schůzku probrat s rodiči a na schůzku přijít v jejich doprovodu. Jestli je té slečně skutečně třináct, jak píše, určitě taky nepřijde na setkání sama.

 

     Mezi dětmi ve věkové kategorii 10-12 let jsou velké rozdíly ve zkušenostech s internetem. Pro některé je beseda pouze seznámením s pojmy a možnostmi, které internet nabízí, některé naopak nutí k zamyšlení jestli jejich dosavadní chování bylo bezpečné a co mohou udělat pro snížení rizika, aby se nestaly obětí informační kriminality.

 

     Ode dne  9. února bude program probíhat v knihovně v Novém městě na Moravě.

 

nprap. Petra Šmídová, vrchní inspektor

10. 2. 2012


 


 

Odkazy do noveho okna

Děti vyhledávají význam zadaných pojmů

Děti vyhledávají význam zadaných pojmů 

Detailní náhled

Na co nesmím zapomenout před první schůzkou s osobou z internetu

Na co nesmím zapomenout před první schůz... 

Detailní náhled

Úkolem je zapsat 4-5 vět k zadanému pojmu (chat, Facebook..)

Úkolem je zapsat 4-5 vět k zadanému pojm... 

Detailní náhled

Vysvětlete spolužákům, pojem kybešikana

Vysvětlete spolužákům, pojem kybešikana 

Detailní náhled

vytisknout  e-mailem