Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

V neděli na silnicích 10 mrtvých

Začátek května letošního roku byl ve znamení dvou prodloužených víkendů a v kombinaci s očekávaným hezkým počasím panovaly obavy, jak se tyto víkendy promítnou ve statistice nehod, přesněji řečeno v následcích nehod.  

Začátek května letošního roku byl ve znamení dvou prodloužených víkendů a v kombinaci s očekávaným hezkým počasím panovaly obavy, jak se tyto víkendy promítnou ve statistice nehod, přesněji řečeno v následcích nehod.

 Z  předběžných statistických údajů vyplývá, že v prvním májovém víkendu zahynuli 4 lidé a při druhém víkendu 7 lidí. Tato čísla byla příznivější než v minulých letech. Bohužel následující týden, tj. týden od 11. do 17. května letošního roku překonal letošní tragické rekordy a stal se nejhorším týdnem  za posledních 12 měsíců. Neděle se stala letošním nejtragičtějším dnem na silnicích - zahynulo 10 lidí.

 Vývoj následků nehod od začátku letošního roku můžeme zatím hodnotit pozitivně, neboť počet usmrcených osob je, podle předběžných údajů, nejnižší od roku 1990 (viz graf). Podle těchto údajů zahynulo zatím 275 lidí, tj. o 35 méně (tj. o 11,3 proc.), než v roce 2008. Bohužel i tak zůstávají absolutní počty usmrcených osob stále vysoké, zvláště po nevydařeném minulém týdnu. Srovnání na evropskou úroveň pro nás představuje dostat se zhruba na poloviční počty usmrcených osob , tj. denně cca 1,5 usmrcené osoby a ne jako v minulém týdnu, kdy na jeden den v průměru připadá 3,4 usmrcené osoby.

 Ve  dvacátém kalendářním týdnu šetřila Policie České republiky na pozemních komunikacích 1 422 nehod v silničním provozu a při těchto nehodách přišlo o život 24 lidí (letos zatím nejvyšší týdenní počet usmrcených) a dalších 494 lidí bylo zraněno, z toho 86 těžce. Oproti předcházejícímu týdnu jsme zaznamenali více usmrcených (o 15 lidí) a  zraněných (o 21 lidí). Počet usmrcených byl nejvyšší v neděli, kdy na silnicích zemřelo deset lidí.

 Týdenní počet zraněných je od začátku roku čtvrtý nejvyšší. V průměru se každý den stalo 203 nehod, byli usmrceni více jak tři lidé (přesně 3,4) a 70 lidí bylo zraněno. Z uvedeného počtu bylo 113 nehod zaviněno pod vlivem alkoholu, což je bezmála každá dvanáctá nehoda a jedná se o nejvyšší týdenní počet nehod zaviněných pod vlivem alkoholu v letošním roce a oproti předchozímu týdnu registrujeme (o 20 nehod více);  nejvyšší počet těchto nehod byl v neděli (36 nehod) a v sobotu (26 nehod).

 Nejvíce usmrcených zaznamenáváme na komunikacích v Severočeském kraji (6 lidí), 5 lidí zemřelo ve Středočeském kraji atd. Na druhé straně žádný usmrcený není na území Severomoravského kraje.

 Nejčastější příčinou nehod byl nesprávný způsob jízdy (téměř 1/3 z celkového počtu nehod), následuje nedání přednosti v jízdě (necelých 17 proc.) a nepřiměřená rychlost jízdy (téměř 16 proc.). Nejtragičtěji ovšem dopadly nehody zaviněné z důvodu nepřiměřené rychlosti jízdy – více jak polovina z celkového počtu usmrcených osob.

Z celkového počtu 24 usmrcených lidí bylo:

 -         10 řidičů osobních automobilů,

-         5 chodců,

-         3 cyklisté,

-         3 spolujezdci v osobních automobilech,

-         2 řidiči motocyklů,

-         1 spolujezdec v nákladním automobilu.

 Na přiloženém grafu je znázorněn týdenní počet nehod v roce 2008 a 2009. Připomínám, že v květnu roku 2007 zahynulo 73 osob a v květnu 2008 zahynulo 82 osob a vývoj v letošním roce je zatím otevřený, byť podle předběžných údajů je průběžný počet usmrcených (do 17.5.) zatím nižší o 15 procent.

Jaká bude celková bilance květnových dní a kolika zbytečným tragédiím se podaří zabránit, rozhodují především řidiči motorových vozidel, cyklisté, ale také chodci. A bilance skončeného týdne nechť je pro každého účastníka silničního provozu varováním.  Na silnicích jde  opravdu o nejcennější -  lidské životy. Typickou tragickou nehodu lze popsat takto: rychlá (nebo nepřiměřená) rychlost – nezvládnutí průjezdu zatáčkou – vyjetí mimo komunikaci a náraz do pevné překážky, nebo dojde k několikanásobnému převrácení vozidla, případně vjetí do protisměru a náraz do protijedoucího vozidla. Bohužel u několika tragických nehod nebyl řidič, resp. spolujezdec připoután bezpečnostními pásy a po vypadnutí z vozidla jej vozidlo přitisklo k zemi.

Zpracoval: pplk. Ing. Josef Tesařík, ŘSDP PP ČR                  

Odkazy do noveho okna

vytisknout  e-mailem